به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ May 2024 08
کد خبر: ۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
تعداد نظرات: ۱۵ نظر

آمار اشتباه و نمرات عجیب در برنامه 90

آمار اشتباه و نمرات عجیب در برنامه تلویزیونی 90؛ برنامه فردوسی‌پور کیلویی نمره می‌دهد؟!

خوزستان اسپورت- طی روزهای گذشته شاهد انتقادات تعدادی از رسانه‌های ورزشی و مربیان لیگ برتراز  عملکرد برنامه تلویزیونی 90 بودیم.

به گزارش خوزستان اسپورت، برنامه تلویزیونی 90 از اواسط لیگ چهاردهم با افزودن بخش آنالیز مسابقات، تغییراتی در روند خسته کننده قبلی ایجاد کرد و ضمن ادامه این بخش در فصل جدید، جدول نمره‌دهی به بازیکنان لیگ برتر را به سایت رسمی برنامه افزود تا با تکیه بر نمراتی که از سوی «کارشناسان برنامه 90» در پایان هر مسابقه به بازیکنان حاضر در میدان داده می‌شود، اقدام به انتخاب بازیکن برتر هر بازی، هفته، ماه و سال نماید.

عادل فردوسی‌پور در همان برنامه ابتدایی 90 در فصل جدید ضمن انتقاد از انتخابات مرد سال فوتبال ایران در فصل گذشته، خطاب به مهدی تاج اعلام کرد که قرار است در این فصل «کارشناسان برنامه 90» در پایان هر مسابقه نمراتی بین 1 تا 6 به بازیکنان حاضر در میدان بدهند و این نمرات می‌تواند سازمان لیگ را در امر انتخاب مرد سال و بازیکنان برتر فوتبال ایران در سال جدید کمک کند.

فردوسی‌پور نه در حین مکالمه با مهدی تاج و نه طی هفته‌های گذشته که بارها از جدول نمرات برنامه 90 یاد کرده، توضیحی در رابطه با سوابق ورزشی افرادی که از آن ها بعنوان «کارشناسان» نام می‌برد، ارائه نکرده است.

در عین حال، طی روزهای گذشته شاهد انتقادات زیادی از سوی تعدادی از رسانه‌ها و مربیان لیگ برتری در رابطه با اطلاعات و اعداد ارائه شده در بخش های آنالیز، آمار و البته نمره‌دهی برنامه 90  بودیم و منتقدین بر این عقیده بودند که این آمار و ارقام و نمرات برنامه 90 پایه و اساس درستی نداشته است.

در همین راستا و در روزی که به پخش یکی دیگر از قسمت های برنامه 90 نزدیک می‌شویم، به بررسی اجمالی اطلاعات ارائه شده در برنامه 90 هفته گذشته پرداختیم. اطلاعاتی که از بازی های سه تیم خوزستانی استخراج کردیم و با ابهامات و سئوالاتی همراه گردید.

ارائه آمار اشتباه در برنامه 90

گاف وحشتناک در نمره‌دهی
یکی از انتقاداتی که به تیم آنالیز برنامه 90 وارد شده، نحوه نمره‌دهی به بازیکنان در پایان هر بازی بوده و این بحث مطرح شده که در پاره‌ای از موارد، نمرات بدون مشاهده و آنالیز فیلم مسابقات و با معیار نامشخصی بین بازیکنان تقسیم شده تا جایی که همین نمره‌دهی باعث شده برخی از بازیکنانی که مستحق قرار گرفتن در بین 5 بازیکن برتر مرداد ماه لیگ برتر نبوده‌اند، در برنامه 90 هفته گذشته در بین کاندیداهای بازیکن ماه قرار بگیرند.
با نگاهی اجمالی به عملکرد بازیکنان لیگ برتر در مردادماه به این نتیجه می‌رسیم که انتقادات بیراه هم نبوده است. بعنوان مثال مشاهده می‌کنیم پرویز کریمی دروازه بان استقلال اهواز که انصافاً در برخی از بازی های تیمش خوش درخشیده، در بازی با استقلال تهران که تیمش مغلوب شده، با کسب نمره 2.5 که نمره‌ای خوب است، توسط «کارشناسان برنامه 90» بعنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شده است. یعنی درست در روزی که استقلال اهواز اولین باخت خانگی را متحمل شده و سیاوش بختیاری زاده هم بعنوان نفر اول امور فنی این تیم با صدای بلند خطاب به خبرنگاران گفته استقلال تهران در این دیدار حرفی برای گفتن نداشته و به لطف داور برنده شده، پرویز کریمی از سوی «کارشناسان برنامه 90» بازیکن برتر میدان لقب می‌گیرد تا به مخاطبین تلقین شود که استقلال تهران برتری فاحشی نسبت به استقلال اهواز داشته و پرویز کریمی با وجود باخت تیمش بعنوان بازیکن برتر انتخاب شده است.
در عین حال، حسن بیت سعید ستاره استقلال خوزستان با وجود اینکه دو گل از روی حرکات فردی به پرسپولیس زده و باعث پیروزی تیمش مقابل پرسپولیس شده، از سوی «کارشناسان برنامه 90» بعنوان بازیکن برتر این دیدار انتخاب نمی شود! آن هم در حالی که نمره 1.5 که نمره عالی محسوب می‌شود را داشته است. جالب تر اینکه روح الله سیف اللهی دیگر بازیکن استقلال خوزستان در دو بازی تیمش برابر فولاد خوزستان و سایپا تهران با نمره 2.5 که نمره خوب (نه عالی) است، بعنوان بازیکن برتر انتخاب می‌شود و در نهایت به لطف همین دو بار انتخاب شدن بعنوان بازیکن برتر میدان، در بین 5 کاندیدای بازیکن برتر مردادماه فوتبال ایران قرار می‌گیرد.
یک مثال واضح می‌زنیم تا بفهمیم نمره دهی «کارشناسان برنامه 90» پایه و اساس درستی دارد یا خیر. عکس بالا مربوط به نمرات دیدار هفته گذشته ذوب آهن و استقلال اهواز است. رضا بهمئی بازیکن جوان خوزستانی با وجودی که در این دیدار خارج از خانه از سوی سرمربی استقلال اهواز مورد استفاده قرار نگرفته، با دریافت نمره 3 از «کارشناسان برنامه 90» در ردیف بازیکنان خوب این مسابقه جای گرفته است! در واقع بازیکنی که در آن روز به میدان نرفته، نمره‌ای بهتر از برخی بازیکنان که 90 دقیقه در میدان بوده اند، دریافت می‌کند!
این مثال گویای همه چیز است و نشان می‌دهد که «کارشناسان برنامه 90» بدون آن که از اسامی بازیکنان حاضر در میدان اطلاع دقیقی داشته باشند، نمرات را تقسیم کرده‌اند.
آیا عادل فردوسی‌پور انتظار دارد که سازمان لیگ در پایان لیگ پانزدهم براساس همین نمرات اقدام به معرفی مرد سال فوتبال ایران کند؟!

ارائه آمار اشتباه در برنامه 90

پاس گل در دایره میانی زمین
حتماً طی هفته‌های گذشته در برخی از سایت های ورزشی خوانده‌اید که روح الله سیف اللهی بازیکن استقلال خوزستان یکی از بهترین پاسورهای لیگ پانزدهم بوده، بازیکنی که به اعتقاد دوستان توانسته یک تنه استقلال خوزستان را به رده دوم جدول برساند.
روح الله سیف اللهی بازیکن جوانی است که در لیگ پانزدهم برخلاف فصل گذشته کمتر وارد حاشیه می‌شود و بازدهی بهتری داشته اما آمار واقعی گل ها و پاس گل های این بازیکن آن چیزی نیست که به مخاطبین اعلام می‌شود. آمار واقعی سیف اللهی، زدن یک گل از روی نقطه پنالتی در بازی با سایپا و ارسال دو پاس گل زیبا در دیدار استقلال و فولاد خوزستان بوده است.
سایر پاس گل هایی که به کارنامه فصل جاری سیف اللهی اضافه شده، در واقع وجود خارجی نداشته است. بعنوان مثال عکس فوق نشان می‌دهد که روح الله سیف اللهی توپ را در دایره میانی میدان به حسن بیت سعید می‌رساند، بیت سعید پس از یک طی کردن مسافت زیاد و حرکات انفرادی موفق می‌شود 11 ثانیه پس از دریافت توپ از سیف اللهی گل دوم استقلال خوزستان را وارد دروازه پرسپولیس کند. یک پاس ساده در دایره میانی زمین به همین سادگی از سوی برخی از سایت های ورزشی بعنوان پاس گل به کارنامه سیف اللهی اضافه می‌شود تا راه او برای قرار گرفتن در بین کاندیداهای بازیکن برتر ماه هموارتر گردد.
در واقع بازیکن خوب و مؤثری بنام روح اله سیف اللهی که در تیمش شاهد درخشش بازیکنانی چون فرناندو خسوس (دروازه بانی با کمترین گل خورده)، موسی کولیبالی (رهبر خط دفاعی تیمی که کمترین گل را خورده) و حسن بیت سعید (بازیکنی که یک پنالتی منجر به تنها گل سیف اللهی گرفته و 3 گل نیز به ثمر رسانده) بوده، احتمالاً براساس آمار و ارقامی که برای وی ارائه شده، بزودی بعنوان مهمان برنامه 90 روی صفحه تلویزیون ظاهر خواهد شد.

ارائه آمار اشتباه در برنامه 90

آمار اشتباه بازیکنان زیر 23 سال
در برنامه 90 هفته گذشته شاهد انتشار آمار استفاده تیم های لیگ پانزدهم از بازیکنان زیر 23 سال بودیم. این آمار که شامل دقایق استفاده تیم ها از بازیکنان جوان می‌شد، با انتقاداتی همراه گردید و مربیان برخی از تیم ها اعتقاد داشتند که آمار غلط به بینندگان ارائه شده است.
با نگاهی به آمار بازی بازیکنان زیر 23 سال در سه تیم خوزستانی متوجه می‌شویم که دقایق اعلام شده در برنامه 90 هفته گذشته، در رابطه با هر سه تیم خوزستانی، اشتباه بوده است.
با این توضیح که بازیکن زیر 23 سال در فصل جاری به بازیکنی اطلاق می‌شود که متولد 11 دی 1371 (اول ژانویه 1993) به بالا باشد، نگاهی به آمار صحیح بیندازید:
استقلال اهواز: کادر فنی استقلال اهواز از چهار بازیکن زیر 23 سال استفاده کرده است. مبین میردورقی (377 دقیقه)، حسین بهرامی (180 دقیقه)، میلاد پاک پرور (128 دقیقه) و حمزه خضیراوی (102 دقیقه)، مجموع 787 دقیقه را برای استقلال اهواز نشان می‌دهد.
فولاد خوزستان: کادر فنی فولاد خوزستان از سه بازیکن زیر 23 سال استفاده کرده است. یوسف وکیا (405 دقیقه)، هادی حبیبی نژاد (275 دقیقه) و بهمن جهان تیغ (6 دقیقه)، مجموع 686 دقیقه را برای فولاد خوزستان نشان می‌دهد.
استقلال خوزستان: کادر فنی استقلال خوزستان از چهار بازیکن زیر 23 سال استفاده کرده است. جلال عبدی (372 دقیقه)، دانیال ماهینی (78 دقیقه)، فرشاد جانفزا (158 دقیقه) و حمدالله ابدام (26 دقیقه)، مجموع 634 دقیقه را برای استقلال خوزستان نشان می‌دهد.
اشتباهات مربوط به استقلال اهواز و فولاد خوزستان خیلی پررنگ نیست اما در رابطه با استقلال خوزستان داستان تفاوت دارد. استقلال خوزستان 634 دقیقه به بازیکنان زیر 23 سال میدان داده ولی «کارشناسان برنامه 90» عدد 483 دقیقه را تحویل مخاطب می‌دهند. این اختلاف 151 دقیقه ای از کجا نشأت می‌گیرد؟

ارائه آمار اشتباه در برنامه 90

ناراحتی مجید جلالی
مجید جلالی از آمار اعلام شده در برنامه 90 که تیم سایپا را با میانگین سنی 28 سال بعنوان مسن‌ترین تیم 5 هفته ابتدایی لیگ برتر معرفی کرده، ناراحت شده و در مصاحبه با رسانه ها عنوان می‌کند این کار از روی غرض ورزشی صورت گرفته و برنامه 90 نباید با گذشت فقط 5 هفته اقدام به محاسبه میزان استفاده از بازیکنان جوان و میانگین سنی تیم ها کند.
مجید جلالی در شرایطی این انتقادات را کرده که خبر نداشته همین آمار هم صحیح نبوده است! اگر میانگین سنی اعلام شده برای تیم سایپا (28 سال) صحیح بوده باشد، با محاسبه میانگین سنی سه تیم خوزستانی در 5 هفته ابتدایی به این نتیجه می‌رسیم که حداقل یک تیم خوزستانی میانگین سنی بالاتری نسبت به سایپا داشته و این تازه صرف نظر از میانگین سنی 12 تیم دیگر است.
بررسی خوزستان اسپورت نشان می‌دهد که میانگین سنی تیم استقلال اهواز در یک سوم ابتدایی دور رفت لیگ پانزدهم عددی بالای 28 سال و 8 ماه بوده است.
میانگین سنی بازیکنان استقلال اهواز در دیدار با صبای قم (29 سال و 6 ماه)، در دیدار با سیاه‌جامگان (29 سال و 6 ماه)، در دیدار با ملوان انزلی (29 سال و 7 ماه)، در دیدار با استقلال تهران (26 سال و 9 ماه) و در دیدار با ذوب آهن (28 سال و 3 ماه) بوده است. میانگین سنی استقلال اهواز در این 5 بازی به عدد 28 سال و 8 ماه منتج می‌شود. عددی که بالاتر از میانگین سنی اعلام شده برای تیم سایپا (28 سال) است.

ارائه آمار اشتباه در برنامه 90

آمار برنامه 90 قابل اعتماد است؟
عادل فردوسی‌پور بعنوان محبوب ترین گزارشگر ورزشی ایران اخیراً با این انتقاد همراه بوده که برنامه تحت مدیریت خود را از یک برنامه تأثیرگذار ورزشی به سمت یک برنامه «فکاهی» سوق داده است.
مجری توانمند برنامه 90 برای رهایی از این انتقادات سعی کرده با افزودن بخش آنالیز و ارائه آمار و ارقام نسبت به بالا بردن محتوای این برنامه اهتمام بورزد اما با گذشت 5 هفته از لیگ برتر با این حجم از اشتباهات آن هم فقط در برنامه 90 دوشنبه 9 شهریور 94 مواجه می‌شویم.
اینکه آیا با وجود این اشتباهات می‌توان باز هم به آمار و ارقام ارائه شده توسط «کارشناسان برنامه 90» اعتماد کرد یا خیر، سئوالی است که شاید عادل فردوسی‌پور بتواند پاسخ آن را بدهد.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۱۵
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
3
7
ضمن خسته نباشید و تشکر بابت ارایه این امار متاسفانه سکان فوتبال افتاده دست فردوسیپور و دوستاش و هر طوری که دوست دارن واقعیتها رو تغییر میدن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
4
6
حرفی برای گفتن نمی مونه. تنها کسی که می تونه این سوتی ها رو توجیه کنه، عادل فردوسی پوره که استاد توجیهه.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
6
جالب اینجاست که سایت پربیننده ... ، اعتنای زیادی به نقد یا بیان اشکالات نود نمی کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
7
سیف الهی چون خوزستانی نیست دارن براش تبلیغ میکنن گناه بقیه بازیکنا استقلال خوزستان اینه که یا خوزستانین یا خارجی .
خوزستانی
|
United States of America
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
5
ممنون از مطلب خوبتون. ولی مساله اینجاست که شما اومدین بررسی کردین و به ما گفتین که چقد آمار غلط داره بهمون داده میشه ولی اکثر مردم، تقریبا صددرصد، این اطلاعات رو که نمیدونن و با همین آمار و آنالیز 90 بیشتز جذب این برنامه میشن.
مهدوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
6
عادل خیلی وقته قدرت گیر دادن به کله گنده ها رو نداره و چسبیده به چارتا بازیکن سفارشی مثل میر دورقی و بازیکن سایپا که اونسری جریانشو گفت برا سایت نودم پیام فرستادم اون هفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
3
یه چیز مهمه از قلم انداختین تو انالیز فولاد اعلام کردن که نقطه قوت فولاد استفاده خوب از ضربات ایستگاهیه که دوتا گل تونسته بزنه. خودتون قبلا امارو زدید که شیش تا گل از ایستگاهیا خوردیم هر کرنری میاد رو دروازمون ویره تو گل اونوقت 90 میگه نقطه قوت فولاد ایستگاهیه!!!
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
4
فردو سی پور با وجود تمام انتقاداتی که بهش هست از بقیه گزارشگرای صدا سیما خیلی بهتره یکی از ضعفاش اینه که انتقاد پذیر نیست و وقتی از کسی کینه میگیره اذیتش میکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
3
نظرسنجی بذارین بهترین بازیکن اس خوزستان کی بوده.بیت سعید بیشترین رای میاره هم فولادیا بش رای میدن هم استقلالیا نمیدونم چراعادل اسمشو نذاشت جزبهترینها!
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
1
2
بابا بهمن کامل نمیتونه ضربه سربزنه گذاشتنش تیم منتخب هفته
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
3
ببخشید من و امثال شما می شینیم این برنامه رو نگاه می کنیم و پیامک می زنیم که آمارش بالا بره، اگه فرهنگ فوتبالیمون بالاست باید فرهنگ تلویزیون نگاه کردمون هم بالا بره، چه دلیلی داره همچین برنامه بی کیفیتی رو نگاه کنیم؟ برنامه ای که تمام دغدغه اش این بود که بفهمه خسرو حیدری دست و دلباز یا خسیس؟ بیایید همه با هم دست به هم بدیم و این برنامه رو تحریم کنیم، من که چند وقت دیگه در حد خیلی کم می بینم و از این هفته هم دیگه اصلا نمی بینم. حیف عمر که پا این برنامه تلف بشه.
...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
1
مطلب جالبی بود، قطعا در بخش بازیکنان زیر 23 سال اشتباهات فاحشی وجود داشته. در خصوص رضا بهمنی هم نکته جالبی بود که نوشته شد. احسنت
مدیر پایگاه با سلام و سپاس از شما همکار گرامی
رسولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
1
آمار صدا و سیما مشخص کرده برنامه نود ریزش مخاطب داشته بخصوص از وقتی برنامه خندوانه پیشرفت کرد و بینندهاش از نود بیشتر شدند عادل فردوسی پور باید در برنامه ش تجدید نظر کنه فردوسی پور علامه بر این که محبوبه پتانسیل بالایی داره اما معلوم نیست به چه دلیل مثل سابق انگیزه نداره و وقت برنامه رو به یک سری آیتم های کم اهمیت اختصاص داده. یا ممکنه مدیریت تلویزیون محدودش کرده باشند که بعید میدونم اینطور باشه یا اینکه خسته شده گفته بذار منم مثل بقیه باری به هر جهت برنامه رو تموم کنم بره
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
0
1
چه جالب اون عکس نمرات بازی ذوب استقلال اهواز اکثر بازیکنان استقلال عکسشونو نداشتن بجاش آدمک گذاشتن اینطور که مشخصه فقط بازیکنان تیمای معروفه میشناسن
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
0
0
سلام به تمامی دوستان بافهم وشعور فوتبالی خوزستان فقط میخواهد تیمهای خوزستانی رو ببره. به حاشیه وازجمله نگاه کردن به بازیکن استقلال اهوازکه باکمال بی احترامی به مربی نظرمیدهدوبنظرمن ایشون درجایگاهی نیست که بخواهدتیمی اونم خوزستان روانالیزکنن.باتشکرازدوستای همفکر

_
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها