به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ May 2024 19
کد خبر: ۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۲

نامه محرمانه عليه قلیانی‌ها و ترامادولی‌های ليگ‌برتر

نامه محرمانه عليه قلياني‌ها و ترامادولي‌هاي ليگ‌برتر!

خوزستان اسپورت- هشدار به بازیکنان قلیانی، سیگاری و ترامادولی لیگ‌برتر. نامه‌ای محرمانه از سوی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به دبیرکل این فدراسیون ارسال شده تا سریعاً ‌ساز و کاری را برای برخورد با متخلف‌ها در این زمینه تعیین کند.

به گزارش خوزستان اسپورت و به نقل از خبرورزشی، اين زنگ خطري است براي بازيكناني كه اين روزها پاتوق‌شان سفره‌خانه‌‌هاست و به قول خودشان براي آرامش، سيگار دود مي‌كنند. آنها كه براي بهبود مصدوميت‌شان و بالا بردن قواي جسماني، قرص‌هاي ترامادول مصرف مي‌كنند هم در خطر جدي قرار دارند. در اين بين، كساني كه خلاف‌شان سنگين‌تر از اين حرف‌هاست، بايد بيشتر و بيشتر احساس خطر كنند.

همين چند هفته پيش بود كه خداداد عزيزي ستاره سابق تيم‌ملي اعتراف كرد اكثر چهره‌هاي فوتبال قليان مي‌كشند. در اين سال‌ها جسته و گريخته شايعات زيادي درباره نفوذ سيگار به فوتبال مطرح بوده و حتي بعضي از بازيكنان مي‌گويند: «مگر بازيكنان خارجي براي آرامش سيگار نمي‌كشند؟ پس مشكلي وجود ندارد!» اما آنچه بيش از هر چيز فوتبال ايران را تهديد مي‌كند، ترامادول است. اين دارو در ليست قرص‌هاي ممنوعه نيست اما دارويي است كه از درون، فوتبال ايران را مي‌خورد و به گفته مسئولان، بعضي از باشگاه‌ها هم در تجويز آن نقش مهمي دارند.

ترامادول قرصي است كه شايد خيلي از بازيكنان به اشتباه آن را مصرف مي‌كنند و از بلايي كه اين دارو به مرور زمان بر سرشان مي‌آورد، بي‌اطلاع هستند. در اين سال‌ها بوده‌اند فوتباليست‌هايي كه مي‌توانستند همچنان با قدرت به كار خود ادامه بدهند ولي قرص ترامادول آنها را ناك‌اوت كرد. آبانگاه عضو كميته اخلاق فدراسيون فوتبال مي‌گويد استفاده از اين قرص در فوتبال ايران رايج شده و خيلي از فوتباليست‌ها در خطر هستند: «متأسفانه بايد بگويم استفاده از اين قرص رايج شده. كساني كه مصدوم مي‌شوند و مخصوصاً كشاله‌شان آسيب مي‌بيند، از اين دارو استفاده مي‌كنند چون كمك مي‌كند ورزشكار زودتر برگردد ولي متأسفانه اين يك نيروي كاذب است و بعد از يك مدت فوتباليست‌ها به استفاده از اين قرص عادت مي‌كنند. من پزشك نيستم ولي از پزشك‌ها در اين‌باره اطلاعات كافي را گرفته‌ام. ترامادول به مرور زمان كليه بازيكنان را از كار مي‌اندازد. خيلي زود هم باعث مي‌شود تا آنها سنگ كليه بياورند و مشكلات ديگر كليوي براي‌شان ايجاد شود. متأسفانه خيلي‌ها اين موضوع را نمي‌دانند.»

او از دو باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن تشكر مي‌كند و جمله‌اي كليدي به زبان مي‌آورد: «آنها اصلاً براي بازيكنان‌شان چنين چيزي تجويز نمي‌كنند و مخالف استفاده‌‌اش هستند ولي متأسفانه بعضي از پزشكان ليگ‌برتر خودشان اين قرص را به بازيكنان مي‌دهند. در بعضي از تيم‌ها اين قرص‌ها استفاده مي‌شود كه بايد سريعاً جلوي چنين چيزي را بگيرند.»

فوتباليست‌ها اين آزمايش‌ها را مي‌دهند
در آيين‌نامه انضباطي فدراسيون فوتبال هيچ ‌بندي درباره تخلف بازيكنان دودي يا قرصي و نحوه برخورد با آنها وجود ندارد، به همين دليل در نامه كميته اخلاق به دبيركل ذكر شده كه بايد سريعاً به همراه كميته تدوين و مقررات تشكيل جلسه دهند و بندهاي تازه‌اي را به اساسنامه انضباطي اضافه كنند. اين تكاپو نشان مي‌دهد وضعيت قرمز است و اگر جلوي اين اتفاق‌هاي تلخ گرفته نشود، اتفاقات ناگواري رخ مي‌دهد. به احتمال فراوان از فصل آينده ليگ‌برتر تمام بازيكنان ليگ‌برتر بايد تست خون و همين‌طور تست فالو‌آپ بدهند تا مشخص شود آيا اهل دود و دم هستند و حتي از مواد مخدر استفاده مي‌كنند يا نه؟ امسال تمام بازيكنان ليگ‌برتر با حضور در آكادمي فوتبال، تست‌هاي پزشكي دادند و از سال آينده احتمالاً آزمايش‌هاي جديد هم در دستور كار قرار مي‌گيرد. تست خون به تنهايي نمي‌تواند اطلاعات كافي به پزشك‌ها بدهد ولي آزمايش فالوآپ تمام كمبودها را جبران مي‌كند و به خوبي نشان مي‌دهد بازيكنان آيا از نوشيدني‌هاي الكلي، آمفي‌تامين‌ها، مورفين و حشيش استفاده كرده‌اند يا نه. آزمايش خون هم به سادگي مسئولان را به اين نتيجه مي‌رساند كه آيا بازيكن مورد نظر نيكوتين، متادون يا ترامادول مصرف كرده يا نه.

آبانگاه توضيح مي‌دهد: «ما به دنبال اين هستيم كه مجوز آزمايش‌ها را بگيريم و بتوانيم اين كار را انجام دهيم. نيازمند بودجه و يك ‌ساز و كار هستيم و اميدواريم اين اتفاق سريعاً بيفتد.» او در پاسخ به اين سؤال كه چرا تصميم گرفتيد سرانجام در اين زمينه اقداماتي انجام دهيد، مي‌گويد: «فوتبالي‌ها بايد بدانند الگو هستند. ما هر جا احساس كنيم الگوي بدي هستند، با اين مسئله برخورد مي‌كنيم. شما ببينيد كريس رونالدو خالكوبي نمي‌كند چون مي‌خواهد خون بدهد ولي بعضي از بازيكنان ما در ايران چنين طرز فكري ندارند. ما جلوي اين بازيكنان مي‌ايستيم. متأسفانه الان ما آيين‌نامه‌اي براي برخورد با متخلفان سيگاري و قلياني و ترامادولي نداريم اما مي‌خواهيم سريعاً آيين‌نامه قضايي براي برخورد با متخلف‌ها در اين زمينه داشته باشيم. متأسفانه درصد زيادي از فوتباليست‌هاي ايران قلياني هستند و حرف خداداد عزيزي هم درباره آنها كاملاً درست است.»

بي‌شك رسانه‌ها هم از اجراي چنين طرحي استقبال مي‌كنند. آنچه غير قابل انكار است، علاقه شديد فوتبالي‌ها به قليان است. خيلي از بازيكنان ديگر در سفره‌خانه‌ها هراسي از ديده شدن ندارند و هر روز بر تعدادشان اضافه‌تر مي‌شود. داستان استفاده از ترامادول هم دست‌كمي از قليان ندارد و بي‌شك مي‌تواند همان‌طور كه تا الان آسيب زيادي به فوتبال ايران وارد كرده، در آينده هم عمق اين آسيب را بيشتر و بيشتر كند.

پیامک :5000291247
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها