به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ May 2024 17
کد خبر: ۷۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
تعداد نظرات: ۱۱ نظر

نفت تهران یا نفت آبادان؟

یادداشت روز: نفت تهران یا نفت آبادان؟

سعید زاهدیان
یک سوال از مسوولان و متولیان ورزش نفت: اگر نفت آبادان به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا صعود کرده باشد، آیا در آبادان از شور و شعف این اتفاق، شهر در آستانه جشنی بزرگ قرار نمی‌گیرد؟ اگر نفت مسجدسلیمان به آسیا می رفت چطور؟ در این شهر که خاستگاه فوتبال ایران بوده، هواداران فوتبال غوغا به پا نمی‌کردند و روز بازی، ورزشگاه مملو از تماشاگر نمی‌شد؟

نفت تهران به لیگ قهرمانان آسیا می‌رود، از گروهش صعود می‌کند و در مرحله حذفی با الاهلی امارات روبه‌رو می‌شود اما چه نتیجه‌ای به دنبال دارد؟!  انگار نه انگار این تیم تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا است. این تیم می‌بازد - و حتی اگر می‌برد - آب از آب تکان نمی‌خورد و کسی ناراحت نمی‌شود. در پی پیروزی‌هایش هم جمعیتی را شادمان نمی‌کند؛ اساسا این تیم برای چه کسی بازی می‌کند و چه کارکردی در ورزش کشور دارد؟

بازی نفت در مرحله حذفی لیگ قهرمانان کم‌اهمیت است؛‌ این را می‌توان همان شب بازی فهمید، وقتی صداوسیما حاضر به خریدن حق پخش مسابقه نمی‌شود و نه شبکه 3، نه شبکه ورزش و نه هیچ‌کدام از کانال‌های استانی این بازی را پخش نمی‌کنند. حتی برای رسانه‌های مکتوب هم بازی نفت آنقدر مخاطب ندارد که صفحات خود را نگه دارند و نتیجه بازی را پوشش دهند و با عکس و خبر این مسابقه، روزنامه خود را زیر چاپ بفرستند.

با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ‌کدام از روزنامه‌های ورزشی کشور تا ساعت 11 شب صبر نکردند و صبح پنج‌شنبه روزنامه‌هایی روی کیوسک مشاهده می‌شد که در آنها اثری از بازی نفت نبود. حال پرسش را جور دیگری مطرح کنیم: اگر نفت آبادان - یا حتی نفت مسجدسلیمان - به جای نفت تهران در این مرحله از لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتند، باز هم صداوسیما می‌توانست بی‌تفاوت از کنار این مسابقه بگذرد یا ما روزنامه‌نگاران می‌توانستیم قید طیف گسترده مخاطب و علاقه‌مندان این تیم‌ها را بزنیم؟

نفت تهران از همان بودجه‌ای ارتزاق می‌کند که می‌تواند در اختیار نفت آبادان و مسجدسلیمان باشد اما کج‌سلیقگی و شاید هم عدم مدیریت درست منابع باعث شده تا کار به اینجا برسد که دو شهر مهم و فوتبالخیز که هر دو دارای منابع و ذخایر عظیم نفتی هستند و سوای اینها، از پیدایش فوتبال در ایران به شکل وسیع و گسترده‌ای این رشته در آنجا رونق داشته، از بودجه و امکانات محروم بمانند و در مقابل، پول و سرمایه به سمت نفت تهرانی سرازیر شود که نه هواداری دارد، نه می‌تواند صاحب کارکردهای غیرفوتبالی باشد.

اینکه چرا مسوولان و متولیان نفت در تمام این سال‌ها پیش خود فکر نکرده‌اند که هزینه‌های تیمداری آنها در تهران می‌تواند در آبادان یا مسجدسلیمان چه کارکردهایی داشته باشد و به منافع ملی کمک کند، خود سوالی بی‌جواب است.

اگر مسوولان نفت در پی کمک به ورزش کشور هستند، آبادان و مسجدسلیمان محروم از امکانات در اولویت قرار دارند، اگر به جنبه‌های سلامتی و کارکرد ورزش در راستای بهداشت جامعه نگاه کنیم، باز هم این دو شهر به دلیل آسیب‌های زیست‌محیطی و ... می‌توانند در اولویت قرار بگیرند؛ حتی اگر کارکردهای اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی ورزش مد نظر مسوولان است، دو تیمی که از هواداران فراوانی برخوردار هستند بایستی در نظر قرار بگیرند.

البته که این درد فوتبال، تنها مختص یک تیم خاص و وزارت نفت نیست بلکه می‌توان نوک پیکان انتقاد را به سمت وزارت صنایع هم چرخاند که چرا سال‌های سال خرج تیم‌هایی نظیر پیکان، سایپا، ذوب‌آهن و ... را در شهرهایی متقبل شده که فوتبال در پوست و خون مردم جریان ندارد و در عوض حق شهرهای دیگری پایمال شده است.

سایپا در کنار این تیمی که نه هواداری دارد و نه علاقه‌مندی را در تمام این سال‌ها جذب کرده، در مازندران تیمی با عنوان سایپای شمال راه‌اندازی می‌کند اما این تیم علی‌رغم استقبال فوتبالدوستان مازندرانی، همواره تیم دوم کارخانه سایپا به شمار می‌رود و از آنجا که سایپای تهران - که مدتی هم برای فرار از این بحث‌ها به کرج منتقل شد - بودجه اصلی را بلعید، تیم مازندرانی بی‌بهره از امکانات و توجه، سرانجام منحل می‌شود و از دسته اول به دسته پایین‌تر سقوط می‌کند.

نمونه‌های دیگری هم وجود دارد؛ از ذوب‌آهن اردبیل تا همین پیکان تهران و ... این بی‌سلیقگی و درست مدیریت نشدن منابع فقط مختص یک مجموعه نبوده است. البته که شاید مدیریت فعلی ورزش نفت و صنایع در شکل‌گیری این اتفاق کم‌تقصیر باشد چرا که آنها وارث تصمیماتی هستند که در گذشته اتخاذ شده اما اگر این روند ادامه پیدا کند و تغییری در آن ایجاد نشود، قطعا آنها هم در هدر رفتن این همه سرمایه و بودجه دولتی شریک و سهیم خواهند بود و حفظ این روند غلط در کارنامه آنها نیز ثبت می‌شود.

در فوتبال خصوصی - فوتبال حرفه‌ای روز دنیا - تیم بدون هوادار محلی از اعراب ندارد؛ نه چنین تیم‌هایی ساخته می‌شود و نه بقا پیدا می‌کند. شرط لازم برای یک تیم فوتبال، هوادار و علاقه‌مند است. در چنین سیستمی، پول و سرمایه، تبلیغات و پخش تلویزیونی و همه و همه، ناخواسته به سمتی سرازیر می‌شود که هوادار وجود دارد اما متاسفانه در فوتبال ایران اینگونه نیست. علی‌رغم اینکه مدیریت فوتبال دولتی سازگاری مناسبی با فوتبال حرفه‌ای ندارد اما می‌توان با همان شرایط منابع را بهتر و اصولی‌تر مدیریت کرد.

بدیهی است که توجه به نفت آبادان، مسجدسلیمان، اردبیل، مازندران بی‌تیم و همه شهرهایی که فوتبال در رگ مردم جریان دارد، منافع بیشتری برای ورزش کشور خواهد داشت. حتی مدیرانی که امروز تیم‌های بی‌هوادار را مدیریت می‌کنند هم با حضور هواداران، سهم بیشتر و قابل توجه‌تری خواهند برد، پس این تغییر به نفع همه است؛ به نفع مدیران، بازیکنان، مربیان، روزنامه‌نگاران و همه و همه از این اتفاق منتفع خواهند شد.
مرجع: ایران ورزشی

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۱۱
فولادی 65
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
0
5
وقتی ادماشون تا توی باشگاهامون نفوذ کردن وتیمارو از داخل فلج کردن وجلوی رشدشونو می گیرن ولی از اونطرف اون باشگاها خوب وبدون مشکل وبا بازدهی انجام میدن جایه دفاع برای ما جلوی افکار عمومی نمی زارن شما ببینید نفت تهران چندتا بازیکن ساخته نفت ابادان چندتا ساخته همینا نشون میده تیم از داخل مشکل داره مشکل ریشه ایه
صادق رمیضی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
0
6
سعید زاهدیان مقاله پر از عشقت رو حرف ب حرف مطالعه کردم و متاثر شدم از اینهمه مفاهیم ولی برادر من این کلمات فقط برای خوزستانی جماعت مفاهیم داره...
خدا جای حق نشسته
مقاله جالبی بود نشر میدهم
علیرضا خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
0
9
همه ی اینا رو خودمون میدونیم و میدونیم که مهم تهران و پایتخته و بقیه شهرستان الکی دست و پا میزنند . ولی کو مرد عمل؟؟؟
کی به داد شهرستانیها میرسه و کی از خوزستان مظلوم حمایت میکنه؟؟
امثال برنامه 90 که فوتبال خوزستان را مرتب به چالش میکشند و گروهی به خاطر منافع مالی تیشه ی تخریب به ریشه ی فوتبال خوزستان میزنند.
حسن خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
0
5
ای کاش به جای این همه خرجی که رو نفت تهران می کردت رو تیم های ما می کردن
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
0
6
احسنت!
متن بجا و زیبایی بود اما نرود میخ آهنین در سنگ....
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
0
2
همه این مشکلات در ورزش وزارت نفت از زمانی شکل گرفت که قنبرزاده به مدیریت ورزش نفت رسید و بنده به عنوان کسی که به واسطه حضور در وزارت نفت از کم و کیف قضیه مطلع هستم تا انحلال نیم نفت آبادان هم پیش رفت اما حربه جناب قنبرزاده ره به جایی نبرد در مرحله بعد موج مدیران غیر بومی راهی نفت آبادان شدند و تیم به این حال و روز افتاد . در مرحله پایانی تمامی پتانسیل وزارت نفت پشت نفت تهران قرار گرفت تا تیمی که در لیگ استان تهران هم راضی به شرکت بود رده ها را با پشتوانه مالی بسیار خوب پشت سر بگدارد و راهی لیگ برتر شود اما در فصل اول حضور کاندیدای اول سقوط بود اما با 2 تبانی با تیمهای نفتی ان زمان در دقیقه اخر در لیگ به لطف تفاضل ماندگار شد . قنبرزاده پی ریزی کاری در نفت انجام داده است که متاسفانه به روش جاری این وزارت خانه تبدیل شده است تا قبل از این نفت آبادان نماد وزارت نفت بود و هیچ تیم دیگری حق حضور در رده های بالا را نداشت الان نفت تهران این نماد است و سایر تیمها اگر به لیگ برتر صعود کنند با بی محلی نفت و قطه بودجه راهی دسته یک خواهند شد سال گذشته به صورت واضح اعلام کردند در صورت صعود بودجه نفت آبادان قطع خواهد شد تا این تیم به عنوان کاندیدای اول صعود در سه بازی اخر بی انگیزه بازی کرده و صعود نکند
پاسخ ها
ناشناس
| Norway |
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
دقیقا . این تیم مقابل شاهین بوشهر می بایست سقوط میکرد
هوادار نفت mis
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۸
0
3
خدا رو صدهزاربارشکر میگوییم که بلاخره حرف حق و واقعیت رو بیان کردید برا یکبارهم شده بیایید و حق را بحق دار بدهید و نتیجه ان راببینید و گذشته فوتبالی همین ابادان و مسجدسلیمان را به همه نشان دهید ریشه و استعداد و هواداران متعصب شهرهای مسجدسلیمان و ابادان را ببینید یا حق
نفت MIS
|
United States of America
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
0
1
به تیم نفت مسجدسلیمان پول ندادن بازیکنش ول کرد رفت بعدشم سقوط کرد بعد میان پول خرج تیمی میکنن که هواداراش اینان:

1. مدیر عامل نفت تهران
2. پسرش مدیر عامل
3. دو تا از دوستای پسر مدیر عامل
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۹
0
0
سوال اساسی اینجاست که چرا مسئولین تلاش نمی کنند تا صنعت نفت را از زیر یوغ وزارت نشینان خارج کنند و کلا از وزارت نفت منفک کنند و آنرا مستقلا و با حمایت مردم و همین منطقه آزاد اداره کنند بخدا به سرعت رشد خواهد کرد کافیست یک شماره حساب حمایتی اعلام کنید خواهید دید طرفداران همیشگی صنعت نفت چگونه بودجه سالیانه این تیم را تامین خواهند کرد .
احمد
|
United States of America
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
0
1
تیم نفت مسجدسلیمان هر بازی تو دسته اول ورزشگاه پر میشد چه برسه اینکه باشگاههای اسیا

حتی همین لیگ برتر جز 10 تیم بالا قرار میگرفت ورزشگاه به شدت پر میشد اما حیف مسولان خوزستان کاره ای نیستن که کاری بکنن .. مقصر هم وزارت نفت نیست خود خوزستانیای مسول
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها