به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ April 2024 26
کد خبر: ۲۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

یادداشت روز: انقلاب کن آقای کروش!

سعید آقایی
یادداشت روز: انقلاب کن آقای کروش!

علیرضا اسدی (دبیرکل فدراسیون فوتبال) را از روزهای دور می‌شناسیم. از همان روزهایی که در نقش یک دفاع وسط خوشفکر و باهوش در بنیادشهید تیم ارزشی اوایل سال‌های دهه 60 و در جو ستاره ستیز آن روزها چهره شد و آنقدر ساده و آنتی سانتی مانتالیسم بازی می‌کرد که دل مربی اصولگرایی چون زنده یاد پرویز دهداری را برد تا در تندباد حوادث شگفت‌انگیز فوتبال و اضمحلال ستاره‌های وقت، در کنار کاپیتان دوست داشتنی بنیاد یعنی محمد ژاله مستقیم به تیم ملی دعوت شود.

اسدی اگرچه رقابت را در آن دوران به سیامک رحیم پور باخت و به ترکیب اصلی تیم ملی نرسید اما فوتبال باصلابت و بدون نوسانش سبب شد تا دعوتنامه اغواگرایانه استقلال و پرسپولیس چند سال پیاپی به درب منزلش پست شود اما اسدی در اتمسفر تعصب زده دهه 60 هرگز پیراهن زرشکی بنیادشهید را با شهرت پرسپولیس و استقلال تاخت نزد و به تیمش وفادار ماند. روزهایی که البته وفاداری سمبل بارز و به نظر وظیفه هر جوان دهه 60 به شمار می‌رفت. از آن روزهای پر تب و تاب سال‌های سال گذشته، مدافع خوش‌استیل و خوشفکر آن روزها مدت‌هاست کفش‌ها را آویخته و ردای طبابت بر تن کرده.

پزشکی که حالا در قامت یک مدیر به عرصه فوتبال بازگشته و دوباره همان نشانه‌های یک مرد مقتدر و باصلابت را نشان می‌دهد. مردی که اصول و ارزش را فدای هیجان، شهرت و البته موج سواری روی افکار عمومی نمی‌کند. دکتری که دکترینش اقتدار و البته حاکمیت قانون و منطق است.

اسدی با همین دکترین روبه‌روی کارلوس کروش نشست و او را به چالش کشید. آنچه در چهار سال حضور مرد پرتغالی هرگز تجربه آن را نداشت. چهار سالی که مترادف با مماشات، مصالحه و حتی عقب‌نشینی و تسلیم بود. چهار سالی که در آن کارلوس کروش بدل به فصل الخطاب فوتبال ایران شده بود و برای هر پدیده و هر جنبنده‌ای تعیین تکلیف می‌کرد!

مربی پرتغالی با روحیه تمامیت‌خواهی خود فوتبال ایران را زیر سلطه برده بود چرا که در جغرافیای فوتبال ایران، کرنش و مماشات با زیاده‌خواهی‌های مربی پرتغالی یک قانون نانوشته به شمار می‌رفت.

علیرضا اسدی در قالب یک رییس و نه یک مرئوس روبه‌روی کارلوس کروش نشست و سفت و محکم او را به بوته نقد کشید. نقدی از سر واقعیت و با اتکا به آمار و ارقام مستند.

مقایسه کارلوس کروش با برانکو ایوانکوویچ البته نقطه عطف ماجرا بود. مقایسه‌ای که اگرچه از برخی جهات یک قیاس مع‌الفارق می‌نماید و تیم بی‌پروا، متحد و البته بی‌ستاره کروش به هیچ‌وجه تشابهی با تیم پرستاره، بی‌هیجان و البته لبالب از جمیع اضداد برانکو ندارد اما وقتی از منظر دستمزد و ارقام دریافتی کروش را با برانکو قیاس می‌کنیم، فاصله نه چندان زیاد تیم کروش و برانکو رنگ می‌بازد.

صد البته کارلوس کروش در طول مدت 4 سال حضورش در فوتبال ایران دستاوردهای خوب و بعضا بزرگی داشته اما این دستاوردها هرگز در اندازه بزرگی، اعتبار، رزومه و البته رقم دریافتی مربی پرتغالی نبوده.

فوتبال ایران از مربی منچستر یونایتد، رئال مادرید و تیم ملی پرتغال انتظار یک دگردیسی و تحول اساسی داشته. آنچه نشانه‌های آن در فوتبال ایران در طول مدت این 4 سال رویت نشده است.

دکتر اسدی به نکته ظریف و واقعیتی نهفته اشاره کرده. واقعیتی که برای کارلوس کروش سخت گران آمده چرا که او در مدت این 4 سال تنها به تایید، تشویق و حتی تملق عادت کرده است.

اگرچه به نظر می‌رسد حالا آفتاب عمر این رفتارها به لب بام رسیده و کروش باید خود را آماده یک چالش سخت کند. چالشی که او را به بهتر کار کردن، بیشتر کار کردن و یک انقلاب واقعی وادار می‌کند.

کروش اگر خواهان ماندن در فوتبال ایران است، باید انقلاب کند؛ یک انقلاب واقعی.

یادداشت روز: انقلاب کن آقای کروش!

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۳
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
2
5
حرفای قشنگی زدی ولی نفهیمیدیم اسدی بهش چی گفته که اینقد بهش برخورده، ارزو می کنم برکنارش کنن تا اینقد واسمون ادا در نیاره تا یکی مثل کی روشی پور هم اینقد در مقابلش حقیر و متملس نباشه.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
2
3
کاش اسدي بدونه فدراسيوني که عرضه جور کردن زمين تمرين رو نداره؛ نميتونه بازي تدارکاتي برگزار کنه؛ نميتونه محل اردو رو تامين کنه کدوم مربي ايي مياد اينجا مربي گري کنه....
فولادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
2
3
کیروش شاید ایرادای فنی زیادی داشته باشه ولی جلوی بعصیا که فکر میکردن با ناز کردن هنوز جا تو تیم ملی دارن رو کوتاه کرد امسال رحمتی عقیلی کاری که هیچ مربی داخلی خارجی نتونست بکنه با تمام فشارهای که رسانهای پرسپولیسی اوردن ولی بازیکنی از این تیم به غیر از خانزاده که توریست بود ناچارن نبرد پس کیروش زیاد هم بد نیست بغیر اینکه کارنامشبراش خیلی مهمه
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها