به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ May 2024 10
کد خبر: ۲۱۲۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷
تعداد نظرات: ۵ نظر

قانون سربازی علیه تیم‌های سازنده

قانون سربازی علیه تیم‌های سازنده

سعید آقایی
بحث کهنه سربازی دوباره داغ شده و مناقشه‌ای غریب را پدید آورده است. این‌بار ذوب آهن سوژه شده که سه بازیکن اصلی‌اش در تیررس سربازی قرار گرفته‌اند و باشگاه تراکتور تلاش می‌کند تا با استفاده از این بهانه دهان پرکن سه بازیکن کلیدی ذوب را تور کرده و آنها را به تبریز ببرد.

باشگاهی که به دلیل بی کفایتی و قصور مدیریتی از دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم شده و حالا عقب ماندگی‌اش و دست‌های خالی‌اش را می‌خواهد با توسل به قوانین ضدفوتبالی جبران کند. شبیه شاگردی که آخر سال از همه‌جا مانده و رانده شده و حالا با تک ماده نمره قبولی می‌گیرد که به هیچ عنوان شایستگی و لیاقت آن را ندارد.

تک ماده فوتبال اما بسیار بسیار بیشتر ناعادلانه و بی رحمانه است. یک قانون عجیب که آن را باید به‌عنوان ضدقانون تعبیر کرد که از سر تا پا علیه فوتبال است و برای آن نمی‌توان هیچ متر و معیاری یافت که با ترازویش آن را در فوتبال سنجید. قانونی که محصول یک تصمیم چکشی پشت درهای بسته است که وضع کنندگان آن هیچ قرابتی با فوتبال و قواعد آن نداشته‌اند. آنها که نمی‌دانند فوتبال محصول یک زراعت طولانی و باحوصله است که میوه آن تنها با مرارت و خون دل به دست می‌آید و یا تجارتی که برای رسیدن به سود و منفعت باید در آن شکیبا بود و قواعد و اصول را رعایت کرد.

در این معادله جایی برای حاضری خوری وجود ندارد. اینکه میوه زراعت یا سود تجارت را آسان و بی‌بهانه و بر پایه یک قانون دوخطی منسوخ، بدون هیچ شرط و شروطی به دیگری واگذار کرد. قانونی که پای استدلال چوبینش ناگفته عیان است. یک معامله یکطرفه و ناعادلانه که دست‌کمی از عهدنامه ترکمنچای ندارد.

باشگاهی که استعدادی را کشف کرده و با هزار امید و آرزو و البته مرارت و دشواری آن را پرورش می‌دهد و درست در لحظه شکوفایی و بار دادن، این استعداد به اسم سربازی به تاراج می‌رود تا باشگاهی دیگر بدون ذره‌ای زحمت و محنت از این استعداد شکوفا شده و این محصول آماده سود ببرد.

باشگاهی دیگر با یک سرمایه گذاری کلان و هزینه میلیاردی ستاره جوانی را خریداری می‌کند تا در مسیر موفقیت و قهرمانی از توانایی این ستاره سود ببرد اما در نهایت این کیفیت و توانایی نصیب باشگاه حاضری خوری می‌شود که به بهانه سربازی همه سرمایه باشگاه را به یغما می‌برد.

فراموش نباید کرد که 2 سال بعد و به هنگام عودت سرباز به باشگاه اصلی، هیچ ضمانتی وجود ندارد که این سرباز هنوز کیفیت، کمیت و توانایی‌های سابق را حفظ کرده باشد و این معامله یکسویه در انتها نیز سرنوشتی نامعلوم و مبهم خواهد داشت.

این قانون تنها خسران و غبن را برای باشگاه سازنده و باشگاه سرمایه‌دار به همراه دارد و سود ناعادلانه آن تنها نصیب باشگاهی می‌شود که سر سوزنی برای این ستاره‌ها نه هزینه‌ای داده و نه انرژی و زمان صرف کرده.

این همان قانون ناعادلانه و بی رحمانه‌ای است که مستقیم منافع و روح فوتبال را هدف قرار داده و با هیچ متر و معیاری پذیرفتنی نیست. قانون سربازی در چارت فوتبال با این شکل و شمایل تنها تلفات به بار می‌آورد و باشگاه سازنده و باشگاه سرمایه‌دار را برای هزینه مادی و معنوی برای پدیده‌ها متنبه و بی‌انگیزه می‌کند. آنچه یک سکته بزرگ در مسیر زراعت و تجارت فوتبال است.

از خدمت مقدس سربازی هیچ گریز و هیچ بهانه‌ای نیست، اما برای اجرای آن در مستطیل سبز، باید طرحی نو درانداخت و ساز و کاری متفاوت و البته کاربردی اندیشید تا فوتبال مغبون نشود.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۵
amin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
4
دقیقا هر بازیکنی از فولاد رفت تیمای نظامی یا اصلا برنگشت (مثلا سروش رفیعی) یا اگه برگشت افت فاحش کرد (مثلا آرش افشین)
بیرگانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
3
قانون ضد فوتبالی سربازی که مانع از ترانسفر بازیکن های جوان توسط باشگاه های بازیکن سازی مثل استقلال اهواز شد باعث نابودی تیم های خصوصی شد و حالا فولاد به پشتوانه پول صنایع فولاد روپا هست وگرنه بخاطر سربازی خیری از بازیکن های پایه ایی خود ندیده است.تنها راه حل بستن قراردادهای درازمدت بابازیکن جوان قبل از سربازی هست
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
2
من این حرفا رو قبول دارم ولی آیا واقعا باشگاههای ما تنها از این جا ضربه می خورند؟ کدوم یکی از بازیکنای فولاد یا همین سال قبل استقلال خوزستان که از این دو تا تیم رفتن چیزی عایدشون شده؟ آیا پرسپولیس، استقلال و چند سال اخیر سپاهان غیر از تراکتورسازی هستند؟ کدوم یکی از این دو تیم عادلانه بازیکنای خوزستانی رو بردند؟ چه پولی از ترانسفر بازیکنا نصیب باشگاههای خوزستانی شده؟ اصلا نه فقط باشگاههای خوزستانی کلا مگه جابجا کردن بازیکنا بغیر از خودشون برای باشگاهی هم درآمد دارند؟ شما تا حالا شنیدین بگن فلان باشگاه ایرانی بابت ترانسفر کردن بازیکناش چه داخل چه خارج از کشور چیزی گیرش اومده باشه، تراکتور با همه مسخره بازی های قانون خدمت سربازیش به کنار، تا وقتی که بازیکنای ما قراردادهای فصلی و بلکه نیم فصلی می بندن آخر و عاقبت فوتبالمون همین میشه، مالیات هم که الحمدالله بغیر از کارمندا هیچ کس تو این مملکت نمی ده.
فولاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
1
مطمئن باشید این فصل ترآکتور چ در آسیا و چ در لیگ شانسی نخواهد داشت
تیمی که فرزند ناخلف لیگ است ب هیچ جا نخواهد رسید
بازیکنان خارجی بازی ساز برای فولاد لازم است مبعلی را از لیست خارج کنید
jafar
|
Switzerland
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
0
1
درود بر آقای سعید آقایی نویسنده این مقاله ؛ که متنی کامل با توضیحاتی دقیق را نوشته است. قانون سربازی هم خواسته یا نا خواسته شده در جهت ساختن بازیکن مجانی برای دیگران و مخصوصا برای تیمی که ارتشی است ولی عجبا که تراکتور می سازد بجای توپ و تانک !
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها