به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ May 2024 06
کد خبر: ۱۵۴۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
شاخص‌های مدیریت در فوتبال ایران چیست؟

ماشین‌ امضا‌هایی به نام مدیرعامل!

ماشین‌ امضا‌هایی به نام مدیرعامل!

خوزستان اسپورت- شرایط مدیریت در فوتبال ایران چیست و چند مدیرعامل از 16 مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری شاخص‌های مدیریت در سطح اول فوتبال ایران را دارند؟

به گزارش خوزستان اسپورت و به نقل از فارس، فوتبال ما حرفه‌ای شده است و سومین لیگ برتر قاره کهن را در اختیار داریم. لیگ فوتبال ایران بعد از کره و ژاپن در جایگاه سوم آسیاست. با این حال سوال اصلی اینجاست این حرفه‌ای‌گری و حرفه‌ای سازی فوتبال ایران چقدر واقعی است؟ آیا مدیران فوتبال باشگاهی ما هم به اندازه مدیران کره جنوبی و ژاپن در کارشان متخصص هستند؟ شاخص‌های انتخاب مدیران عامل برای باشگاه‌های فوتبال ما در لیگ برتر چیست؟

یکی از مدیران سابق فدراسیون در جمعی خصوصی تعریف می‌کرد: «زمانی تصمیم گرفتیم برای انتخاب مدیران باشگاه‌ها نیز مانند سرمربیان تیم‌های لیگ برتری شاخص‌ و استانداردهایی تعریف کنیم. یعنی همانطور که یک مربی برای سرمربیگری در لیگ برتر باید مدرک حرفه‌ای داشته باشد برای مدیران باشگاه‌ها نیز ویژگی‌های خاص مدیریتی تعریف کنیم اما وقتی بررسی کردیم دیدیم بسیاری از مدیران باشگاهی ما فاقد این شاخص‌ها هستند و به همین دلیل از اجرای چنین طرحی در فوتبال ایران منصرف شدیم!»

قطعا در مدیریت هم مثل مربیگری می‌توان تئوری‌های مختلف را مد نظر قرار داد اما برخی از ویژگی‌های برای مدیریت اجرایی در یک باشگاه فوتبال لیگ برتری مشترک هستند. ویژگی‌هایی مثل برنامه‌ریزی، سازماندهی درست و به کارگیری نیروهای متخصص، درآمدزایی و بودجه بندی. همین چند شاخص مهم و مشترک نیز فقط در تعداد معدودی از مدیران باشگاه‌های لیگ برتری ما دیده می‌شود.

داشتن دانش‌ مسایل حقوقی برای تنظیم قراردادها و ... پیشکش! شاید به دلیل نداشتن همین دانش مسایل حقوقی مدیران باشگاه‌های ایران است که همواره باشگاه‌های لیگ برتری ما در پرونده‌های حقوقی در فیفا بازنده هستند. شاید به همین دلیل است که برخی از بازیکنان بنجل خارجی قرادادهای حیرت انگیزی حتی با باشگاه‌های مطرح و پرهوادار ما امضا کرده‌اند.

در جمع 16 مدیر باشگاه‌های لیگ برتری ایران متاسفانه فقط یک مدیر دارای MBA (Master of Business Administration مدیریت ارشد کسب و کار) است و این در حالیست که اکنون در سطح جهان برخی از دانشگاه‌های معتبر ورزشی به مدیران ورزشی و افرادی که خواهان مدیریت در فوتبال هستند مدرک FI Master of Business Administration اعطا می‌کنند. یعنی مدیریت ارشد کسب و کار در صنعت فوتبال (Football industry).

نمی‌خواهیم بی مورد به مدیران باشگاهی فوتبال ایران بتازیم اما بررسی مدارک و سوابق مدیریتی باشگاه‌های ما چندان امیدوار کننده نیست! بهتر دیدیم که فقط مروری بر سوابق مدیریتی این مدیران داشته باشیم و قضاوت را به مخاطبان واگذار کنیم. ضمن اینکه باید بگوییم در فوتبال ایران ثبات مدیریت در باشگاه‌های فوتبال ایران آمار وحشتناکی دارد! بنابراین شاید مدیران باشگاهی ما هم حق داشته باشند که به هر طریق ممکن به فکر کسب نتیجه در میدان مسابقه باشند و خیلی به اصول مدیریتی از جمله حرفه‌ای سازی واقعی و درآمدزایی واقعی در فوتبال فکر نکنند.

در حال حاضر اکثر مدیران عامل باشگاه‌های فوتبال ایران ماشین‌امضاهایی هستند که فقط پول خرج می‌کنند و هنر درآمدزایی ندارند. اکثر مدیران هم براساس روابط با ارگان‌های مربوطه به عنوان مدیرعامل این باشگاه‌ها انتخاب شده‌اند و به این ترتیب مدیران بالادستی پول را به این مدیران که مورد اعتمادشان هستند می‌دهند تا آنها این پول‌ها را مثل عابر بانک! هزینه کنند بدون اینکه برخی از آنها هنری در مدیریت ورزش فوتبال یا درآمدزایی داشته باشند. آنها فقط مدیریت هزینه هستند.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۲
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
2
نمونه بارز اینگونه مدیران در همین خوزستان داریم. بدترینشونو هم داریم.
اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
0
3
نهایت مدرک اژدری زاده ،مدرک داوری درجه دو فوتبال است که با توجه به فیزیک بدنی ایشان ،بعید می دانم دوره ای طی کرده باشد و این مدرک هم به ایشان اهدا شده
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها