به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ May 2024 20
کد خبر: ۱۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸

جای خالی "پلیس" در فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل

جای خالی

خوزستان اسپورت- جای خالی نهادی که در فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل مراقب اجرای درست قوانین باشد و تخلف‌های احتمالی را رصد کند به‎شدت احساس می‌‌‌‌‌‌‌شود.

به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوزستان اسپورت و به نقل از ایسنا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در اواخر دوره ریاست علی کفاشیان در فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل، بحث فساد در فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل بسیار شدت گرفت و پای نهادهای نظارتی کشور مثل قوه قضاییه، مجلس شورای اسلامی و در مواردی شورای عالی امنیت ملی به فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل باز شد. هر چه کفاشیان و همکارانش، فساد کلی در فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل را تکذیب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند و فقط قائل به وجود فساد در بخش‌های اندک بودند، نهادهای نظارتی کشور بر فاسد بودن فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل تاکید می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند. هر جا حرف از فساد به میان می‌آید در اولین قدم مسائل مالی و تخلف از قانون در زمینه اقتصادی به ذهن متبادر می‌‌‌‌‌‌‌شود. پول، مایه اصلی تمام حرف و حدیث‌هایی است که علیه فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل و فضای فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل مطرح شده است.

شفاف نبودن برخی هزینه‌ها، ورود پول‌های هنگفت از مبادی نامشخص، ریخت و پاش‌های میلیاردی در لیگ و اعتراض‌های متعدد به عملکرد مالی فدراسیون، دلایل عمده این هجمه‌ها علیه فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل است.

در همان زمان که فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل ایران مشغول رد کردن اتهام‌ها علیه خود بود، فدراسیون جهانی فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل دچار تغییر و تحول شد و بسیاری از مدیران ارشد آن به دلایل مالی برکنار و از ادامه فعالیت در فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل محروم شدند.

پشت تمام این اتفاق‌ها و بررسی پرونده‌های مالی، کمیته‌ای در فیفا بود به نام "کمیته‌ نظارت و بازرسی".

این کمیته‌ در اساسنامه فیفا مدنظر قرار گرفته و تمام فدراسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عضو فیفا باید مشابه آن را داشته باشند. وظیفه اصلی این کمیته‌، نظارت بر حسن اجرای قوانین و صحت عملکرد مالی و فنی فدراسیون است. این کمیته‌ همچنین از ابتدای فرایند انتخابات فدراسیون و ثبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌م نامزدها وارد عمل شده و از بررسی صلاحیت کاندیداها تا برگزاری انتخابات را زیر نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرد. این نظارت در انتخابات هیات‌های فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل و انتخاب‌های داخل فدراسیون هم تعمیم می یابد.

کمیته‌ نظارت و بازرسی در فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل در واقع نقش پلیس را بازی می‌کند که حضورش در وهله اول نقش باز دارنده دارد و مانع بروز خیلی از تخلف‌ها می‌‌‌‌‌‌‌شود.

در صورتی که فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل در داخل خود نهاد نظارتی قدرتمندی مثل کمیته‌ نظارت و بازرسی داشته باشد. در بسیاری از موارد نیازی نخواهد بود که نهادهای نظارتی خارج از فدراسیون به مسائل داخلی آن ورود کنند و فضای آن را امنیتی کنند.

پرونده تخلف‌های فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل همچنان باز است. بازداشت یکی از مدیران فدراسیون فو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تبا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ل و بازرسی عمده از مدارک و اسناد فدراسیون، بخش مهم از بررسی این پرونده است که اگر کمیته‌ بازرسی و نظارت وجود داشت، کار به این جا کشیده نمی‌شد.

پیامک :5000291247
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها