به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ April 2024 26
کد خبر: ۱۱۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
تعداد نظرات: ۷ نظر

از غرق شدن زمین فوتبال تا ضجه کشاورزان خوزستان

از غرق شدن زمین فوتبال تا ضجه کشاورزان خوزستان

خوزستان اسپورت- سیلابی که این روزها از سمت رودخانه و سد دز به سمت شهرهای خوزستان سرازیر شده، اغلب شهرها را گرفتار کرده و روزهای سختی را برای جمع کثیری از مردم استان رقم زده است.

به گزارش خوزستان اسپورت، شاید دیدن تصویر این زمین فوتبال در خوزستان که آب تا چند سانتی‎متری تیر افقی دروازه‎های آن بالا آمده، بیانگر وخامت اوضاع در برخی از نقاط استان خصوصاً در روستاهای مسیر اهواز به اندیمشک باشد که مقاومت کشاورزان خوزستانی با ابزار اولیه در مقابل این سیل خانمان‎برافکن کارساز نشد تا در نهایت برخی از این روستاها و اراضی کشاورزی اطراف آن‎ها زیر آب دفن گردد.

مشاهدات میدانی و گزارش‎های خبرنگاران اعزامی رسانه‎ها به مناطق سیل‎زده بیانگر این موضوع بوده که سیلاب سرازیر شده از سمت رودخانه و سد دز به سمت شهرهای خوزستان، اغلب شهرها را گرفتار کرده ولی بدترین وضع را روستاهای شوش تجربه کرده‎اند.

گزارش خبرگزاری مهر حاکیست برخی روستاهای شوش در حالی در میان سیل گرفتار شده‎اند که تاکنون هیچ مسئول و ماموری برای امدادرسانی به این روستاها نیامده است. این در حالی است که فرماندار شوش اعلام کرده به همراه برخی دیگر از مسئولان در منطقه به سر می‎برد ولی معلوم نیست چرا کسی به سراغ این روستاها نرفته تا مردم را از وضع وخیم فعلی نجات دهد.

از غرق شدن زمین فوتبال تا ضجه کشاورزان خوزستان

در همین راستا، یکی از فعالان منطقه آهودشت در گفت‎وگو با خبرنگار مهر می‎گوید: مسئولان طوری با مردم برخورد و هشدار می‎دهند که گویی در مناطق بالادست شهر هستند. اینجا روستا است و مردم وابسته به احشام هستند. چگونه صدها حیوان با این وزنی که دارند را با یک هشدار مسئولان منتقل کنیم؟ مسئولان می‎گویند مقصر مردم هستند که خانه ها را ترک نمی‎کنند اما هیچ توجهی به گفته و اعتقاد مردم منطقه ندارند. هیچ وسیله‎ای برای تخلیه منازل برای مردم مهیا نکردند.

از سوی دیگر، خبرگزاری فارس از شوش گزارش می‎دهد: دیگر دیر شده است؛ سیل همه چیز را نابود کرد؛ خانه‌ها و مزارع ما نابود شد؛ احشام ما را هم آب برد. این خطاب اهالی روستاهای حاشیه دز به مسئولانی است که خوب مدیریت نکردند تا سیل‌بندها شکسته و اهالی این مناطق را آواره کند.

سیل در روستاهای حاشیه دز روند خانمان‌سوزی را دنبال می‌کند. شدت آب، سیل‌بندهای این مناطق را شکست تا روستاهای زیادی را آب ببرد. در این میان بیل‌های کشاورزان این مناطق برای مسدود کردن شکاف‌های نفوذ آب هم کارساز نشد و اکنون اغلب این روستاها را آب برده است.

ناصر حمدانی از اهالی روستای ابوسلیله می‎گوید:  آب به خانه‌هایمان رسیده و شرایط لحظه به‌لحظه سخت‌تر می‌شود اما مسئولان شهرستان هیچکدام به این مکان سرکشی نکردند و من از آنها گلایه می‌کنم.

این دامدار شوشی خواستار کمک‌رسانی مسئولان مربوطه به روستای ابوسلیله شده و می‎گوید: باید داد بزنیم کمک و کمک، اما امکان دارد که صدای ما تا ساعاتی دیگر شنیده نشود و ما از داغ از دست دادن زندگی خود تلف شویم.

براساس گزارش خبرنگار اعزامی فارس، اغلب روستاهای حاشیه دز با شکسته شدن و افزایش ارتفاع آب، یا زیر آب رفته و یا در محاصره سیل قرار گرفته‌اند. از این روستاها می‌توان به روستای «کاظم حیدر»، «سید نور»، «بیت یدی»،«یباره»، «بیت غایب»، «بیت محارب»، «حموله» و روستای «زبید و دبات» اشاره کرد که اهالی آنها شرایط سختی را سپری می‌کنند.

یکی از اهالی روستای بیت‌یدی می‌گوید: همه چیز ما از بین رفته و حتی در بحث تغذیه هم با مشکل جدی روبه‌رو هستیم؛ ولی متأسفانه هیچ‌کس به فکر ما نیست و شرایط سختی را تجربه می‌کنیم.

همچنین گزارش خبرنگار اعزامی مهر به منطقه نیز حاکیست که همه مسیرهای ارتباطی به روستای بیت یدی نیز قطع شده‎اند. طی تماس تلفنی با ساکنان این روستا متوجه شدیم که روستا از شش صبح روز گذشته تا دیشب همچنان در محاصره بوده و هیچ امدادی به آنجا نرسیده است.

در همین حین تعدادی از نیروهای گردان شهدای حرم شهید حیاری برای مساعدت به میان سیل زدگان آمدند. نیسی یکی از مسئولان این گردان توضیح داد: چند روز است که مسئولان از جمله نماینده مجلس، فرماندار شهرستان، بخشدار و ... فقط برای بازدید می آیند. شهرستان حتی یک قایق نداشت که گردان ما از اندیمشک قرض گرفت و به داد مردم رسید.

نیسی همچنین می گوید: یکی از نیروهایمان را عقرب زد. حتی مار یکی از اهالی روستاهای سیل زده را نیش زد و هیچ کس بدادش نرسید. ما هم توسط نیروهای بسیج در روستاها از مشکلات باخبر و به سرعت وارد عمل شدیم.

از غرق شدن زمین فوتبال تا ضجه کشاورزان خوزستان

در عین حال، رئیس خانه كشاورز خوزستان می‎گوید: به عنوان نماینده كشاورزان خوزستان از تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خوزستان درخواست می‎كنم كه وزیر نیرو را استیضاح كنند.

مسعود اسدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: بازدید میدانی از حوزه های کشاورزی در شهرستان شوش، شوشتر و به سمت باوی داشتم. در مناطقی کشاورزان دچار آبگرفتگی و سیلاب شدند که باید ابراز تاسف کنم و مستقیما مسئولیت این حادثه را سوء تدبیر و سوء مدیریت مسئولان می‎دانم.

وی با اشاره به فاجعه بار بودن وضعیت در زمین های كشاورزی این مناطق افزود: به طور مستقیم مسئولیت این اتفاق را بر عهده وزارت نیرو می دانم. عدم مدیریت صحیح در کنترل منابع و ذخایر سد و همچنین عدم بازسازی به موقع از عوامل بروز این اتفاق بوده است . در صورتی که سازمان هواشناسی از حدود یک هفته قبل هشدارهای موکد در مورد این مسئله را داد .

رئیس خانه كشاورز خوزستان تصریح كرد: وزارت نیرو متاسفانه اقدام به تخلیه سد به میزان کافی نکرد و این باعث شد که چنین سیلابی به وجود بیاد.

وی ادامه داد: زمانی می‎توانیم این حادثه را یک واقعه غیرقابل کنترل بدانیم که سیلاب بیش از یک هفته یک منطقه یا حوزه ای را در بر بگیرد، ولی وقتی منطقه بعد از ۲۴ یا ۳۶ ساعت به تدریج از حالت فاجعه خارج شود، مؤید این است که می‎توان با یک مدیریت صحیح فاجعه را پیشگیری کرد.

اسدی یادآور شد: متأسفانه کشاورزان در حال ضجه زدن در کنار گندم‎هایی هستند که زیر آب و گل و لای رفته و مسئولیت این كار مستقیما بر عهده وزارت نیرو است.

از غرق شدن زمین فوتبال تا ضجه کشاورزان خوزستان

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر در منطقه آهودشت شوش، همچنان تعدادی از روستاهای منطقه در محاصره سیلاب هستند. مردم اعتمادی به سخنان مسئولان ندارند و ضعف روابط عمومی‎های سازمان‎های مرتبط به شدت احساس می‎شود، به طوری که مردم اعتمادی به هشدارهای چند روز گذشته مسئولان نداشتند. اهالی منطقه همچنان منتظر مساعدت بیشتر مردم و مسئولان هستند.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۷
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
12
متسفانه بعضی مسوولین همچنین مواقعی فقط میان توی منطقه چندتا عکس میگیرن و میرن مصاحبه میکنن که ما در محل حضور داشتیم
دنیا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
8
با این سیل هزاران کشاورزبدبخت شدن.. زندگیشون آب برد.. واما نتیجه گیری اصفهانیا: رودهای خوزستان معلوم شد پرآبن پس باید زاینده رود زنده بشه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
2
6
کاش می شد یه کاری کرد، یه مجموعه ای همت کنه مردم ایران کمک کنند به این سیل زدگان، نفری 50 هزار تومن کمک کنیم میشه کمی به این بندگان خدا کمک کرد، واقعا تصویر این کشاورزای گرماخورده می آد جلو چشم آدم گریه آور، همه چیز رو نباید از دولت انتظار داشت، تو غرب و اروپا خیلی از مشکلات به کمک نهادهای مردمی حل می شه، فرض کنیم دولت کاری نکنه ما که انسانیم و همه بنی آدم هستیم، چو عضوی به درد آورد روزگار ...
رسولی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
8
در جواب دنیا:
اصفهانیها از وقتی سیل آمد شروع به تبلیغات کردند که ببینید خوزستان چقدر آب زیاد داره پس باید آب کارون رو ببریم اصفهان برای زاینده رود. آدم نمیدونه چی بگه به اینها که همچین تفکری دارند آب ویرانگر سیل که پر از بیماری و آلودگی هست رو گذاشتند پای پرآب شدن خوزستان که بجاش آب شیرین کارون رو از سرچشمه هاش منتقل کنند به اصفهان
هادي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
7
متاسفانه با بي تدبيري مسولين نه تنها از اين باران ها و حجم آب استفاده نگرديد بلكه موجب ويراني مناطق و زمين ها و روستا هاي زيادي گرديد . انشالله ريشه مسولين غيربومي و بعضی از مسئولین بی کفایت بومي از سر اين آّب و خاك كنده بشه
فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
4
کدام آب اینا می خواستن آب پشت سد رو جمع کنند از بالا دست ببرن که این باران های آخیر رو تخمین نزده بودن والله این همه جای خشک داره خوزستان هور العظیم نصفش خشک بود تالاب شادگان در مرز نابودیه رودخانه زهره که نابوده همین سد کرخه تابستان پیش نبود کمتر بیست درصد پشتش آب داشت چطور یهو ظرف یکسال ظرفیتش تکمیل شد مگه بچه بازیه این همه حجم معلون نیست چه کاری کردن که از گفتن حقیقیت سر باز می زنن وزیر نیرو باید استیضاح بشه وباید بعدش اقدامات عملی انجام بگیره خسارت باید از طرف دولت کامل به کشاورزان داده بشه که همه اینها انجام نمیشه اینم دولت تدبیر امید از وقتی آمده رویه سابق و آب بردن اصفهانی ها شدیدتر شده
فولاد خورشید جنوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
0
6
سیلی که در خوزستان جاری شد چند نکته ی درد اور داشت
یکی سوء مدیریت مدیران و دیگری خساراتی که مردم محروم منطقه متحمل شدن اما از همه درد اور تر اظهارات بی شرمانه ی برخی مسئولان و نشریات اصفهانی بود که قصد دارن از اب گل الود ماهی بگیرن
اب دزدهای بی وجدان
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها