به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ May 2024 19
کد خبر: ۱۱۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

خداحافظی‎های تکراری؛ بازی استعفا ادامه دارد

خداحافظی‎های تکراری؛ بازی استعفا ادامه دارد

فرشاد کاس نژاد - ایران ورزشی
دو موج در شبکه‌های اجتماعی را وصل کنیم به هم. حالا که هم عباس کیارستمی به خاطر بیماری سختش خبرساز شده و حالا که کارلوس کی‌روش با استتوس آخرش در فیس‌بوک باز هم استعفا داده و نداده، یاد کنیم از میروسلاو بلاژویچ که یک حرفش به درد این روزهای ما می‌خورد: «من و کیارستمی درد مشترکی داریم. ما را در جهان می‌شناسند اما در میهن خود غریبه‌ایم.»

یک مساله فوتبال ایران با کی‌روش همین نداشتن دردهای مشترک است. مربیان بلوک شرق مثل ایویچ یا بلاژویچ و ایوانکوویچ شاید با ما دردهای مشترک داشتند، کی‌روش اما -اگرچه مایلی‌کهن او را طعنه آمیز موزامبیکی خطاب کند- انگار نه انگار که سالهاست در فوتبال ایران مربیگری می‌کند. همچنان او چهره متعجب به خود می‌گیرد و از فقر امکانات حرف می‌زند. انگار چرخ فوتبال ایران تا امروز در ناز و نعمت چرخیده و حالا یکباره لنگ می‌زند.

کی‌روش برای طرح مطالبات تیم ملی از مسئولان، روش حرفه‌ای و منطقی را پیش نگرفته. حمله می‌کند، به تندی حرف می‌زند و با تند خویی نیازهای تیم ملی را به زبان می‌آورد. یک روش دیگر کی‌روش، جوسازی علیه مخالفان و حرفهای پوپولیستی است. نشانه‌های یار جمع کردن برای مقابله‌های رسانه‌ای و نوچه پروری در جدل‌ها در تمام بحث‌هایی که مطرح می‌کند، پیداست. مردم را تمام قد همراه خود جلوه می‌دهد و قابل درک نیست که این حجم همراهی عمومی را چگونه کنار خود حس می‌کند، با کدام جامعه آماری؟

عجیب اینکه آن سوی جدل، منفعل است. پریشب این انفعال در حرف‌های علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال پیدا بود، وقتی در برنامه نود مقابل آن همه لن ترانی افشین پیروانی کوتاه آمد. افشین پیروانی فارغ از جایگاهش در تشکیلات فدراسیون با لحنی نامناسب و با مثال آوردن‌های خارج از عرف در یک گفت و شنود، هر چه خواست گفت و اسدی هربار کوتاه آمد و فراموش کرد که احترام پستش در فدراسیون را باید با پاسخ قاطع به پیروانی حفظ کند.

کی‌روش برای ماندن در ایران هربار استعفا می‌دهد و از این خداحافظی‌های تکراری دست برنمی دارد. موقعیتش در تیم ملی را با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد و معلوم نیست کجای این بازی‌های رسانه‌ای، حرفه‌ای‌گری است؟

کی‌روش غافل از مربیگری، جدل‌هایش را پایان نمی‌دهد و پرسش کلیدی که فدراسیون فوتبال باید از خودش بپرسد این است که با کی‌روش برای جدل‌های رسانه‌ای، برای بازی‌های انتخاباتی یا برای یار جمع کردن و از این دست ادا و اطوارها قرارداد بسته یا برای مربیگری؟

نگران کننده و باعث تاسف است که فدراسیون فوتبال تمام انرژی و توان کارلوس کی‌روش را در این جدل‌ها به باد رفته می‌بیند و قدرت مدیریت این بحران را ندارد.

از کی‌روش با این همه پرخاشگری و جوسازی، دیگر چه توقعی در مربیگری می‌رود و دوستداران کی‌روش باید ببینند او را به عنوان مربی تیم ملی دوست می‌دارند یا از خواندن مصاحبه‌های پرسر و صدا حظ می‌برند؟

کی‌روش در مصاحبه‌هایش از مطالبات لازم برای تیم ملی حرف می‌زند اما با او درد مشترکی نمی‌توان حس کرد. او از نیازهایی حرف می‌زند که همه برای فوتبال می‌خواهیم اما لحن او و سیاق او برای طرح مطالبات غریبه و پر از درشت گویی است و این رسمش نیست. کی‌روش هر چه دورتر می‌شود، فوتبال کوچکتری می‌بیند، مثل این روزها که روی برگردانده و حرف می‌زند. کی‌روش بزرگتر از سطح کیفیت مدیریت در فدراسیون فوتبال ایران است اما این برتری را از نام خود وام گرفته، نه از کیفیت مربیگری‌اش در فوتبال ایران.

با فوتبال ایران باید سازگار بود و تغییر داد، باید ساخت و تعمیر کرد و سرانجام این ساختن (سازگار بودن) سوختن نیست. این فوتبال یک مربی گشاده دست در آموزش می‌خواهد. کی‌روش اما گشاده دست است برای خبرنگارانی که جلوی در فدراسیون فوتبال دنبال جمله‌های داغ و بی مایه می‌گردند.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۵
rama
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
7
6
با سلام و خسته نباشید باید عرض کنم گزارش شما ضعف های زیادی در نگرش از دیدگاه من داشت
اول اینکه این جمله شمت((همچنان او چهره متعجب به خود می‌گیرد و از فقر امکانات حرف می‌زند)) به نظرتون اینکه تیم اول آسیا برای تمرین یه زمین تمرین مناسب بخواد و 5 سال گذشته و این زمین هنوز آماده نیست حرف اشتباهیه؟
امیدوارم دیده باشید که همین تاکید کیروش باعث شد زمین شماره 2 الان در مرحله بازسازی قرار بگیره
دوما اگه تا امروز کسی برای زیر ساخت اهمیت قایل نشده دلیل بر این نیست که مربی یی که اشکال رو داره میبینه توجه نشه
سوما تعداد زمین های تمرینی ایران را با کشورهای حاشیه خلیج که از فوتبال ما عقب تر بودن مقایسه کنید
چهارم اینکه زمین تمرین مهم ترین مساله برای انجام حرکات تاکتیکی هست که همه به این اعتقاد داریم ولی خودمان را به ندانستن میزنیم
پنجم اینکه ایرانیا بازیکنای خیلی خوبی هستن همین جهانبخش دلیل روز به روز خوب تر شدنش بازی و تمرین تو زمین مناسبه
ششم بازی دوستانه برای هر تیمی که در حال پیشرفته و در حال شکل گیری از نون شب واجب تره
هفتم اینکه اگه ایشون استعفا میده چون مثل بعضیای دیگه حاضر نیست در شرایطی که افق روشن نیست و پیشرفت حاصل نمیشه کار کنه برای پیشرفت به زمین تمرین مناسب و لباس خوب نیاز هست
اگه با استعفا مخالفت میشه حتما دلیلی وجود داره که علم من و شما برای دانستن آن کافی نیست
ضمنا یاداوری میکنم ایران بعد از مدتها سالهاست تیم اول آسیایت و سالهاست داریم کره و تیم های عربی رو میبریم و تماشاگر ترس باخت تیم ملی رو جلو بحرین و قطر نداره
در ضمن جوان شدن تیم آینده این تیم رو تضمین داره میکنه مثل کاری که ویسی کرد
پس به جای ضربه زدن پشتیبان ایده های نو باشید
یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
بردن تیمهای عربی و کره از نظر شما چه اهمیتی داره؟!!!! چرا روی این مسئله تاکید میکنید؟ امیدوارم که نظر شما از روی تفکرات فاشیستی نباشه. . .
علی فولادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
1
6
از کروش بدم میاد چون هیچ توجهی به بازیکنهای خوزستانی نداره سالی که فولاد قهرمان شد کمتر از تیم دوازدهم جدول بازیکن داشتیم تو تیم ملی
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
3
3
ما با کیروش به جایی نمی رسیم
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
3
3
من نمی دونم این کی روشی که اینقد ناز می کنه چه گلی به سر فوتبال این مملکت زده، عیر از این که مثل همیشه فقط تونستیم از گروهمون صعود کنیم و در مقابل عراق حذف شدیم؟ تو جام جهانی هم تو چهار تا تیم چهارم شدیم؟ با این همه ادعا برای جوانگرایی آخرش مقابل تیم داغون هند از همون مهره های قدیمی و خارجی استفاده کرد و یه تیم بیچاره رو چهار تا زد که اگه علی دایی و کریم باقری با همین سن و سال می رفتن تو زمین بیشتر از اینا می زدند، کارش شده فقط پریدن به این و اون، جوری با غرور رفتار می کنه فکر می کنه یکی یه دونه است و هیچ کس هیچی بلد نیست، کی روشی پور هم که صبح تا شب کارش شده حمایت ازش که این وسط تنور خودش رو گرم کنه.
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها