به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ May 2024 17
کد خبر: ۱۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

علی کفاشیان رد صلاحیت می‌شود؟

علی کفاشیان رد صلاحیت می‌شود؟

سعید زاهدیان - ایران ورزشی
ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال از امروز آغاز می‌شود. با شروع ثبت‌نام گمانه‌زنی‌ها در خصوص رییس بعدی فوتبال شدت می‌گیرد اما پرسش اساسی اینجاست که علی کفاشیان می‌تواند به عنوان یک کاندیدا ثبت‌نام کند و برای چهار سال سوم، همچنان رییس فدراسیون فوتبال ایران باقی بماند؟

مطابق قوانین جاری کشور، یک فرد بازنشسته نمی‌تواند رییس فدراسیون شود؛ البته این قانون یک تبصره و شرط هم کنارش دارد و آن اینکه اشتغال بازنشستگان در مناصب، منوط به کسب مجوز لازم از هیات دولت است. به عبارت دیگر فقط با موافقت و اجازه هیات وزیران، حضور فرد بازنشسته در فدراسیون قانونی و بلامانع می‌شود.

علی کفاشیان بازنشسته است و این موضوع بر کسی پوشیده نیست؛ رییس فعلی فدراسیون فوتبال برابر قوانین داخلی ایران نمی‌تواند دوباره رییس فدراسیون شود مگر اینکه وزارت ورزش به او چراغ سبز نشان دهد و برایش از دولت مجوز لازم را کسب کند که با توجه به شرایط موجود در فوتبال، بعید به نظر می‌رسد که به همین سادگی با چنین چیزی موافقت شود.

چهار سال پیش در شرایط مشابهی، علی کفاشیان از شیوه جالبی استفاده کرد. او برای پست ریاست ثبت‌نام کرد و از آنجا که رای اعضای مجمع را در مشت خود داشت، در رقابت با دکتر محمد قریب که مورد حمایت وزارت ورزش و جوانان دولت قبل قرار داشت، برنده شد و به عنوان رییس انتخاب شد. رییسی که رای مجمع را کسب کرده بود و نیازمند مجوز کار بود.

محمد عباسی وزیر ورزش وقت که گزینه‌اش را در انتخابات بازنده می‌دید و پروژه‌اش در تصاحب فدراسیون شکست خورده بود، علاقه‌مند به کسب مجوز نبود ولی به دلیل فشار رسانه‌ها مبنی بر اینکه اگر انتخابات باطل و برای کفاشیان مجوز لازم صادر نشود، فیفا فوتبال ایران را تعلیق خواهد کرد، سرانجام به خواسته کفاشیان تن داد و از دولت برای این مدیر بازنشسته مجوز کار گرفت.

اما حالا با تجربه‌ای که وزارت ورزش از سناریوی دوره قبل دارد این بار احتمالا مسیری در پیش گرفته می‌شود که اتفاقات گذشته تکرار نشود. دیروز با یک مقام مسوول صحبتی داشتیم تا موضع احتمالی را در خصوص وضعیت بازنشستگی کفاشیان جویا شویم. این مقام مسوول که تمایلی به گفت‌وگو نداشت و از ما خواست که نامی از وی برده نشود، با صراحت اعلام کرد که کفاشیان نه تنها نمی‌تواند رییس فدراسیون شود که مطابق قانون حق ثبت‌نام هم ندارد، مگر اینکه وزارت ورزش برایش درخواست مجوز کند. این مقام مسوول اعلام کرد که به نظر می رسد ظرف چند روز آینده وزارت ورزش موضع رسمی خود را اعلام کند.

با مطرح شدن این مباحث، نگرانی در خصوص تعلیق فوتبال ایران پدید می‌آید که مبادا این مساله دخالت دولت در امور فدراسیون تلقی شود اما همان مقام مسوول با تاکید محکم بر اینکه به قوانین بین‌المللی اشراف کامل دارد، اینگونه توضیح داد: «کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به قوانین داخلی هر کشور احترام می‌گذارند و به هیچ‌وجه موضوع تعلیق مطرح نمی‌شود.»

حال با این توضیحات، باید منتظر ماند و دید که با آغاز ثبت‌نام کاندیداها، موضع رسمی وزارت ورزش و جوانان در روزهای آتی چگونه خواهد بود؟

ضلع سوم این ماجرا، سازمان بازرسی کل کشور است که در سال‌های اخیر با حساسیت ویژه موضوع بازنشسته‌ها و دوشغله‌ها را در ورزش پیگیری کرده و به همین دلیل مانع حضور برخی از افراد صاحبنام در راس فدراسیون‌های ورزشی شده است. بی‌شک موضع سازمان بازرسی هم می‌تواند در این میان تعیین‌کننده باشد و انتخابات را وارد فاز جدیدی کند.

پاسخ کفاشیان و واکنش او هم در این شرایط جالب و دیدنی خواهد بود؛ باید دید او راه قانونی دیگری برای عبور از این مانع بزرگ در سر دارد یا خیر. کفاشیان با علم و آگاهی بر بازنشسته‌ بودن و ممنوع بودن حضورش در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال، همین چند روز پیش به صورت تلویحی اعلام کرد که برای ریاست فوتبال ثبت‌نام می‌کند.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۱
فولادی باتعصب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
0
0
ای کاش آقای دهکردی وارد انتخابات فدراسیون بشه
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها