به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ May 2024 17
کد خبر: ۱۰۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳
تعداد نظرات: ۶ نظر

قصه پرغصه فوتبال؛ آرزوهایی که برآورده نمی‌شوند

قصه پرغصه فوتبال؛ آرزوهایی که برآورده نمی‌شوند

سعید آقایی
مثل یک صاعقه بود. صاعقه‌ای که به رویاهایمان زد تا حسرت المپیک 44 ساله شود. حسرتی به اندازه زندگی چند نسل. نسل به نسل و پشت به پشت در حسرت رویای دوردست المپیک.

بزرگترین فستیوال ورزشی جهان که متر و معیار همه دنیاست و کارنامه همه در عرصه ورزش با آن سنجیده می‌شود و با این معیار باید به فوتبال نمره مردودی داد. نمره‌ای که اگرچه برخی‌ها به واسطه قانون آماتوری حاکم بر فوتبال این فستیوال که برخاسته از منشور المپیزم است، می‌کوشند آن را کمرنگ جلوه دهند اما حقیقت فراتر از آن است که بتوان با این ادله‌های دم دستی آن را کاور نمود. دم خروس مردودی فوتبال مدتهاست بیرون زده و این ننگ با هیچ رنگی پاک نمی‌شود.

برای ناکامی تیم امید می‌توان نوک تیز پیکان را متوجه محمد خاکپور نمود و او را سیبل کرد و بی رحمانه به او تاخت و در این محکمه غیابی یکطرفه حکم اعدام را برای او صادر کرد. به ویژه اینکه خاکپور در این ناکامی به اندازه‌ای نقش داشته و مرتکب اشتباه شده که این دادگاه غیابی برای او عادلانه جلوه می‌کند.

می‌توان از بی تجربگی خاکپور گفت و از رزومه‌ای نوشت که او نداشت، می‌توان از این گفت که او در چهار بازی با چهار ترکیب کاملا متفاوت و زیر و رو شده تیمش را ارنج کرد و می‌توان او را متهم کرد که در دو بازی مهم و اصلی این تورنمنت برابر دو حریف اصلی یعنی قطر و ژاپن وا داد و تسلیم شد و حتی از این نوشت که او هیچ استراتژی و برنامه مشخصی برای لحظات کلیدی و بحرانی نداشت.

تمامی این ایرادات فنی به سرمربی تیم امید وارد است اما ساده انگاری و خوش خیالی محض است که این ناکامی را تمام و کمال به نام سرمربی سند بزنیم و نقش دیگران را لحاظ نکنیم.

ساده‌ترین پاسخ و دفاعیه در برابر اتهامات خاکپور در این دادگاه غیابی نگاه به گذشته است؛ به 44 سال قبلی که خاکپوری وجود نداشت و البته ما باز هم ناکام بودیم و حسرت به دل. روزهایی که داغ المپیک بر دل این فوتبال زده شد و این داغ سال به سال سنگین‌تر و عظیم‌تر می‌شود.

نگاه به این 44 سال و مرور اتفاقاتی که در این سال‌ها رخ داده، ثابت می‌کند که ناکامی امیدها را باید فراتر از اشتباهات کادر فنی و البته بازیکنان تیم دید. باید این ناکامی را به کلیت فوتبال ایران تعمیم داد و از جز به کل رسید. کلیاتی که نشان می‌دهد ناکامی فوتبال ایران تنها مختص به تیم امید و انتخابی المپیک ریو نیست و همه تیم‌ها، همه عناصر آن و همه ادوار را در بر گرفته است.

فوتبالی که سال‌های سال است – قریب به چهار دهه – در رده پایه‌ها هیچ دستاوردی نداشته و تنها ناکامی درو کرده. فوتبالی که تنها نوک بینی‌اش را می‌بیند و در ترنوبل مالی وحشتناکی که در آن جاری است، همه چیز در سطح و تیم بزرگسالان خلاصه می‌شود و قطره‌ای برای تیم‌های پایه و سازندگی صرف نمی‌شود؛ چه آنکه حاضری خوری و ظاهربینی عادت مالوف همه ما است.

فوتبالی که سال هاست هیچ ستاره دندان گیر و بزرگی را تولید نکرده و چرخ‌های بازیکن‌سازی‌اش لنگ می‌زند. ستاره‌ای که بتواند به رسم روزهای نه چندان دور در قاره سبز بدرخشد و مشتریان ریز و درشت برایش صف بکشند و هر هفته اخبار مربوط به طنازی‌هایش در قاره سبز تیتر یک رسانه‌ها شود. ستاره‌ای که بسان لشکر لژیونرهای بزرگ و کوچک ژاپن و کره چشم‌های اروپایی‌ها را خیره کند. فقر ما در این حوزه البته از این هم فراتر است چه آنکه ما حتی ستاره‌ای نساخته‌ایم که در انتخابات بهترین‌های سال آسیا در رقابت با ستاره‌های درجه 2 کشورهای عربی و چینی بتواند عرض اندام کند و توپ طلای آسیا را بالای سر ببرد.

ناکامی فوتبال ایران را باید به حوزه باشگاهی تعمیم داد. آنجایی که هیچ باشگاه استاندارد و سیستماتیکی در جغرافیای فوتبال ایران نمی‌توان یافت. باشگاهی که بتواند در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا مدعی باشد و در رقابت با رقبای ژاپنی و کره‌ای که نه، بلکه حریفانی از کشورهای عربی، موفقیتی کسب کند.

قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا مدتهاست برای ما رویا شده؛ رویایی به دوردستی رویای صعود به المپیک و یا حتی رویای قهرمانی جام ملت‌های آسیا. موفقیت‌های بین‌المللی را فراموش کنید؛ فوتبال ایران حتی در قواره‌های داخلی هم نتوانسته یک باشگاه استاندارد و حرفه‌ای به معنای واقعی کلمه بسازد. باشگاهی که بدون دست درازی به بیت المال، ساختار مالی شفاف و البته درآمدزا داشته باشد، روی پای خود بایستد و طلبکاران از سر و کولش بالا نروند!

با این سیستم و این شرایط و این اشکالات ساختاری و بنیادین، چطور می‌توان انتظار موفقیت داشت و چطور می‌توان به رویای المپیک، قهرمانی جام ملت‌های آسیا و قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا فکر کرد؟ این ناکامی سر دراز دارد.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۶
فوتبالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
0
5
مگز باشگاه فولاد خوزستان نیامد و این همه سرمایه داری کرد وتازه داشت بهره هزینه های که کرد بود را می دید هم خودش و هم فوتبال ملی و سایر باشگا هها .و اگر حاشیه ها را بوجود نمی اوردند قهرمان باشگا ههای اسیا هم بطور قطع شده بود.ولی مگر حسودان .اون افرادی که خود را علامه در فوتبال این مملکت می دانند می گذارند..شما توجه بکنید فولاد در همه رده های نوجوانان ..جوانان ...بزرگسالان..امیدها ..نونها لان ...پارسال قهرمان شد.ولی دریغ از انتخاب دو الی سه بازیکن ..اقایان نشسته در ذهن و گمان خودشان همش حرف از پرسپولیس ویا استقلال.زده وباعث نابودی فوتبال ملی در رده های مختلف واز هم مهمتر در رده تیم های سایر باشگاهی واستعداد های انها.. وسر خوردگی جوانان و بی انگیزه گی شد ه اند..همین تیم های امید قطر و زاپن را به خوزستان دعوت کنند در مقابل یک تیم از منتخب خوزستانیها ان وقت ثابت می شود.که اقایات به اصطلاح فوتبالی ما جه جنایتی را مرتکب شده اند.می بایست .به مانند اول انقلاب که در ب دانشگا ههای ایران را به واسطه انقلاب وتحول فرهنگی وعلمی بسته اند..لازم است درب فوتبال ایزان هم تا رسیدن به یک تحول علمی و فرهنگی فراگیر بسته شود..
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
0
4
قصه ما از آن زمانی شروع شد که هر تیم بازیکن سازی که فعل خواستن را اجرا کرد و بر روی تیم های پایه کار کرد با بی مسئولیتی و حسادت آقایان به ورطه سقوط سوق داده شد نمونه بارز آن فولاد خوزستان آن تیم با آن همه بازیکن نخبه و تعریف و تمجیدهای آن چنانی که حتی برخی به مقایسه امکانات و تیمهای پایه این باشگاه با بارسلونا و رئال مادرید اسپانیا پرداختند چه بر سرش آوردند
استاد دهکردی که از معدود مدیران با دانش فوتبالی در ایران می باشد الان کجاست
قصه از زمانی آغاز شد که مایلی کهن وارد کادر فنی تیم امید شد و به هر کس که رسید توهین کرد
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
0
3
ببخشید وقتی از تیم فولاد خوزستان که قهرمان امیدهای کشور شد حتی یه نفر هم تو تیم نبود باید هم همین چیزها انتظار برود، این که می گویند این بازیکن ها تو لیگ برتر بازی می کنند درست ولی متاسفانه این بازیکنها همیشه تو سایه بازیکنان لیگ برتری هستند، هیچ وقت آمادگی روحی لازم رو نداشتند ضمن اینکه خیلی از این بازیکنان در پست های تخصصی خودشون بازی نمی کردند، نکته بعدی هم اینکه اقا ما خیلی وقت از خیلی از تیمها از جمله ژاپن عقب افتادیم، اگه تیم ملی هم کره رو برد کاملا رو اتفاق و با سیستم دفاع اتوبوسی بود که این مورد پسند هیچ ایرانی نیست، و و و و هی بشینیم و غصه بخوریم.
فولادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
0
2
بازیکنان غیر خوزستانی در تمامی تیم های رده مختلف سنی ملی سوای دو الی سه مورد ..توانایی بازی کردن را ندارند وفقط در رده باشگاهی ممکن است جواب بد هند قصد بنده بی احترامی نیست این یک واقعیت می باشد که ثابت هم شده نگاه به تاریخ بازیهای ملی در تمامی ردهای ملی گواه این مدعا می باشد هر وقت اسکلت اصلی تیم های ملی از بازیکنان خوزستانی تشکیل شده دارای مقام شد ه اند
فوتبالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
0
2
خدا خوش می اید این همه هزینه برو وبیا پول ملیاردی به بازیکنان .مربی وسرپرست.وغیره غیره .نتیجه ان هم در عرض 5 دقیقه 3 گل مفت مجانی خورده اند بعد هم هم چیز فراموش شود .و اقایان به اصطلاح مسول چند صباحی می روند توی لاک خودشان تا ابها از اسیاب بیفتد. بعد هم دنبال مقصر دویدن در اخر یک انسان بیگناه را متهم جلوه دادن.چوب خدا بی صدا می باشد. بابا جان یک ضرب المثل معروف می گوید اب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم . جلوی ضرر را هر وقت بگیری سود می باشد. بازیکنان خوزستانی جوابگو می باشند فرصت را از دست ندهید.
دلسوز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
0
1
این قصه پردرد فوتبالی با وجود امثال ازدری زاده و اقایان مسول فوتبالی در راس فدراسیون ادامه داشته وحالا حالا دست بر دار نیست به قول ان دوست عزیز باید هر چه سریع تر تحول فوتبالی با تعطیلی یکساله صورت بگیرد
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها