به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ May 2024 19
کد خبر: ۳۰۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

آشفته بازار نقل و انتقالات در لیگ برتر فوتبال ایران

آشفته بازار نقل و انتقالات در لیگ برتر فوتبال ایران

آرمن ساروخانیان
این روزها مهم‌ترین اخبار فوتبال ایران در نقل و انتقالات لیگ برتری‌ها خلاصه شده است. بازیکنانی که ممکن است نام‌شان را به ندرت شنیده باشید یا تصویری از بازی‌شان در ذهن‌تان نباشد، به دفتر باشگاه‌ها می‌روند و بعد از بستن قرارداد چندمیلیاردی خارج می‌شوند.

گفته می‌شود مهم‌ترین دلیل جهش قیمت بازیکنان در نظر گرفتن معادل دلاری قرارداد است، ولی با چه منطقی باید چنین معادله‌ای در نظر گرفته شود؟ مگر در سایر مشاغل چنین جهش دستمزدی وجود داشته؟ بازیکنانی که پیشنهاد خارجی داشتند، ترجیح دادند بروند و آنها که مانده‌اند معمولاً پیشنهادی ندارند، پس چطور می‌توانند برای باشگاه‌ها شرط‌های غیرمنطقی بگذارند؟

چند هفته پیش قانون ممنوعیت ورود بازیکنان و مربیان خارجی تصویب شد تا علاوه بر جلوگیری از زیان بیشتر باشگاه‌های بدهکار، ترمز تورم فوتبال هم کشیده شود. صادق درودگر، عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ در یکی از مصاحبه‌های اخیرش با اشاره به پرونده‌‌های پرشمار شکایت از باشگاه‌های ایرانی در فیفا و بدهی‌ 45 میلیون دلاری آنها، حضور خارجی‌ها را یکی از دلایل بالا رفتن قیمت بازیکنان دانست و گفت: «وقتی یک بازیکن خارجی به فوتبال ایران می‌آید و ۶۰۰-۷۰۰ هزار دلار پول می‌گیرد، طبیعی است که بازیکنان ایرانی هم ارقام خود را بالا می‌برند.»

با این حال ارقام بالای قراردادهای جدید بازیکنان در روزهای گذشته نشان می‌دهد که این ممنوعیت تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته و حتی می‌توان گفت که اثر معکوس داشته است. در برخی پست‌ها مثل دروازه‌بان، هافبک میانی و مهاجم گزینه مناسب به شدت کم است و در برابر تقاضای زیاد باشگاه‌های مدعی قیمت‌ها جهشی غیرطبیعی داشته است.

برخی دیگر از مدافعان ممنوعیت ورود خارجی‌ها تأکید داشتند که این تصمیم جلوی دلالی در فوتبال و هدر رفتن منابع مالی را می‌گیرد، ولی تجربه نقل و انتقالات این روزها نشان می‌دهد که این ایده شکست خورده است. اگر بخواهیم با این تبصره جدید مهربان‌تر باشیم، می‌توان گفت که این ممنوعیت به تنهایی برای شکستن حباب قیمت‌های فوتبال کافی نبود و در کنارش باید محدودیت‌هایی مثل سقف قرارداد یا سقف بودجه در نظر گرفته می‌شد.

آنچه این روزها در نقل و انتقالات می‌بینیم از مصادیق بارز دستکاری در قیمت بازیکنان است. مثلاً بازیکنی که به یک باشگاه می‌رود و بلافاصله در حضور خبرنگاران و دوربین‌ها راهی باشگاه رقیب می‌شود تا در نهایت با رقم بالاتر با همان باشگاه اول قرارداد ببندد، از سناریویی پیروی می‌کند که برای بالا بردن قیمتش طراحی شده و به بهترین شکل پیاده شده است. البته در این ماجرا نقش مدیران را هم نباید نادیده گرفت که تنها برای راضی کردن هواداران تن به پرداخت این ارقام می‌دهند و در مقابل باشگاه را با تعهدات سنگینی روبه‌رو می‌کنند.

شاید تنها نکته مثبت در ممنوعیت ورود خارجی‌ها این باشد که معمولاً بازیکنان ایرانی برای دریافت مطالبات‌شان به فیفا شکایت نمی‌کنند و بابت این قراردادها باشگاه‌ها با خطر محرومیت مواجه نخواهند شد. با این حال نمی‌توان نسبت به این هرج و مرج در اقتصاد فوتبال ایران بی‌تفاوت بود. با روالی که باشگاه‌ها در پیش گرفته‌اند احتمالاً در هفته‌های پایانی لیگ بیستم باز هم باید منتظر عقب افتادن دستمزدها، اعتصاب بازیکنان و تعطیلی تمرینات باشیم.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۵
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
0
0
چه قرارداد با بازیکن های داخلی وچه بازیکن و مربی خارجی دلال هانقش پررنگ و انکارناپذیری دارند، وقتی درسطح کلان ورزش وتیم ملی سرمربی تیم ملی ازطریق وزیر وپسرش وواسطه سکاندار تیم ملی میشه و کمتراز ۶ماه این فاجعه عظیم مالی به بارمیاد دیگه چه انتظاری از باشگاه هامیره؟ وقتی مدیران فدراسیون دنبال پرکردن جیب خودشون هستن چطوری می‌خوان این آشفتگی های نقل و انتقالات رومدیریت و کنترل کنن. چندسال پیش آقای دادکان گفته بودن ۵سال فوتبال رو توی ایران تعطیل کنند تا بافساد و دلالی مقابله وریشه کن شه، امابه نظرم باید میگفت مدیران دلال باید ریشه کن بشن. اگه مدیری آدم درست،وظیفه شناس ومسئولیت پذیری باشه اجازه ورود ناپاکی به حیطه کاریش نمیده البته این هم نیازمند همکاری جمعی هست بقول معروف یکدست صدا نداره. توی ایران اگه مدیری درستکارباشه چوب لای چرخش میذارن واینقدر عرصه روبهش تنگ میکنن تاخودش استعفابده یا عزلش میکنن مثل آقایان دهکردی وهیئت مدیره وقت فولاد یا آقای مقتدایی استاندار اسبق
اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
0
0
منشا فساد سازمان یافته و دلالی در فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش است.برای منافع خودشان قانون عوض می کنند و ...
غلامحسین حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
0
0
سلام.. بله ناشناس عزیز.. مدیری که پاک کارکند مثل دهکردی عزیز واستاندار سابق مقتدایی بزرگ چوب لای چرخش میگذارند.. ک همانند امروز خوزستان را غارت کنند.. نابود شود خائن وخائنین
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
0
0
ممنوعیت ورود بازیکنان خارجی شکست خورده نیست چون هم مانع خروج سرمایه از کشور می شود و از طرف دیگر دست دلال ها را از پول های باد آورده قطع می کند منتهی مشگل فوتبال ایران از ضعف مدیریتی در فدراسیون فوتبال ناشی می شود و این ضعف مدیریتی چندین علت دارد یکی تبعیض قائل شدن بین تیم های نور چشمی و بقیه تیم ها که همین مسئله باعث شده تیم های سرخابی تا کنون بدهی های دلاری سنگینی را به بیت المال تحمیل کنند و به قول معروف چون این تیم ها از کیسه خلیفه می بخشند ، جهت خرید بازیکن ریخت و پاش زیادی کرده و دست آخر بدهکار شده و بدهی خود را به دولت حواله می دهند علتش هم ضعف دیگر فدراسیون فوتبال هم است که یا سقف قراردادها را معین نکرده و یا در مدیریت و وادار کردن باشگاه ها به اجرای آن ضعف دارد زیرا بخشی از این ضف ها مربوط به همان تبعیض است و بخش دیگرش به وجود فساد در فوتبال بر می گردد که چند سال پیش اگر اشتباه نکنم در کمیسیون اصل نود مطرح شده بود ولی متاسفانه پیگیری نکردند و بنظر می رسد پرونده اش بدون نتیجه لازم مسکوت مانده است ، در آخر اگر قانون برای همه تیم ها یکسان باشد و هیچگونه تبعیضی بین تیم ها قائل نشوند و دست چند تا تیم خاص از بیت المال قطع شود و قانون سقف قراردادها دقیقا و به ریالی و نه دلاری اجرا شود هیچ بازیکنی به خودش جرات نمی دهد که درخواست پول های نجومی کند آنهم بازیکنانی که فوتبالشون کسل کننده است و از دادن دو تا پاس درست عاجزند ضمن اینکه سطح فوتبال بازیکنان لیگ سه ، دو ، یک و لیگ برتر ایران تقریبا در یک سطح است و می شود آنها را راحت جایگزین کرد .
فولاد عشق است
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۲
0
0
سلام خوزستان اسپورت اگه پاتوسی در فولاد ماندنی شد چرا شما خبری نزدین ایا این خبر صحت دارد ؟
مدیر پایگاه
سلام
در مصاحبه سعید آذری اعلام شد که برای گرفتن رضایتنامه با تیم آفریقایی به توافق رسیدند. قرار است بعد از آمدن به ایران قراردادش را ثبت کند.
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها