به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ April 2024 16
کد خبر: ۹۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
تعداد نظرات: ۷ نظر

الگوی یکسان فولاد در صعود و سقوط

الگوی یکسان فولاد در صعود و سقوط

مینا امینی - آنالیزور فوتبال
فولاد خوزستان یک تیم ویژه در فوتبال ایران است؛ تیمی که هم قهرمانی و روزهای درخشان را در لیگ برتر ایران تجربه کرده و هم سقوط و روزهای سیاه را.

 بررسی روندی که این تیم چه در مسیر قهرمانی و چه در مسیر سقوطش در سال‌های اخیر داشته، نشان می‌دهد این تیم امسال هم روزهای حساس و سرنوشت‌سازی را در پیش دارد. روزهایی که اگر در آن تصمیمات دقیق و صحیحی گرفته نشود، می‌تواند منجر به یک سقوط دیگر برای این تیم محبوب شود.

در شروع این مطلب توجه شما را به جدول زیر جلب می‌کنیم. جدولی که از دو روند متفاوت طی شده در سال‌های حضور این تیم در لیگ برتر و  البته کمی پیش از آن تهیه شده؛ از سال‌های حضور وینکو بگوویچ در فوتبال تا امروز که اسکوچیچ هدایت این باشگاه را برعهده دارد.  با مقایسه هر دو روند در دو جدول نکات مشترک زیادی را می‌توان از میان آنها به دست آورد.

فصل      سرمربی     مهم‌ترین اتفاق
۸۲-۷۷  -   وینگوبگوویچ   -  معرفی بازیکنانی مثل بداوی، کعبی، میرزاپور, کاملی‌مفرد، مبعلی.
۸۳-۸۲  -   لوکا بوناچیچ   -   کسب مقام سوم لیگ
۸۴-۸۳  -   ملادن فرانچیچ  -  قهرمانی در لیگ برتر
۸۵-۸۴  -   ملادن فرانچیچ و نناد نیکولیچ - رده هشتم لیگ برتر
۸۶-۸۵  -   مایلی‌کهن، ویسی، نناد نیکولیچ و آگوستو ایناسیو - سقوط به لیگ یک
۹۱-۸۷  -    مجید جلالی   -  معرفی بازیکنانی مثل رحمانی، افشین، جماعتی، رفیعی، انصاری، وکیا، خالدی، والی و عبدالله‌زاده
۹۲-۹۱  -   حسین فرکی   -   مقام چهارم لیگ برتر
۹۳-۹۲  -   حسین فرکی   -  قهرمانی در لیگ برتر
۹۴-۹۳  -   دراگان اسکوچیچ  -   مقام پنجم لیگ برتر
۹۵-۹۴  -   دراگان اسکوچیچ  -   ؟؟

فولاد در حدفاصل سال‌های ۷۷ تا ۸۲ با وینگو بگوویچ در مسیر بسترسازی برای آغاز یک حرکت عظیم روبه جلو در این باشگاه تا رسیدن به قهرمانی بود. سال‌هایی که بازیکنان جوان زیادی در این باشگاه یکی‌یکی به فوتبال ایران معرفی شدند و این تیم را تا قهرمانی در لیگ برتر هم پیش بردند.

بداوی، کعبی، میرزاپور, کاملی‌مفرد، شریفی‌نسب و مبعلی، نسلی از بازیکنانی بودند که دو فصل بعد از رفتن بگوویچ شالوده و ستون اصلی تیم قهرمان فولاد در لیگ چهارم را تشکیل دادند. قهرمانی که بی‌برنامه و اتفاقی به دست نیامد و حاصل آغاز یک روند صحیح در این باشگاه بود.

پس از قهرمانی فولاد، تصویب قانون کاهش بودجه باشگاه‌های صنعتی که به نظر می‌رسد تنها در این باشگاه اجرا شد، کاهش چشمگیر مبلغ قراردادها را به دنبال داشت و نسل طلایی قهرمان فولاد را از هم پاشاند. بازیکنان این تیم یکی‌یکی راهی تیم‌های دیگر شدند و این اتفاق باعث شد فولاد تنها یک سال پس از قهرمانی، هشتم شود و سال بعدش به لیگ یک سقوط کند.

حالا نگاهی به قهرمانی دوم این تیم در لیگ برتر و روندِ طی شده در مسیر کسب این عنوان می‌اندازیم:

مجید جلالی در حدفاصل سال‌های ۸۷-۹۱ روی نیمکت فولاد نشست و کاری شبیه به کار بگوویچ در این باشگاه را انجام داد. بختیار رحمانی، آرش افشین، مهردادجماعتی، سروش رفیعی، علیرضا سلیمی، ساسان انصاری، یوسف وکیا، امید خالدی، ایوب والی و احمد عبدالله‌زاده از جمله بازیکنانی بودند که در این سال‌ها به بدنه باشگاه فولاد اضافه شدند.

سال‌هایی که می توان از آن به عنوان سال‌های غرامتِ تجربه دار شدنِ بازیکنان و آماده شدن آنها برای قهرمانی آنها نام برد. سال‌هایی که اگرچه با رتبه قابل توجهی در جدول همراه نبود اما زمان نشان داد زمینه‌ساز قهرمانی این تیم در سال‌های بعد بوده است.

سال ۹۲-۹۳ یعنی دو سال بعد از رفتن جلالی، حسین فرکی فولاد را قهرمان لیگ برتر کرد، قهرمانی با تکیه بر بازیکنان جوان اما با تجربه‌ای که دیگر به ستون این تیم تبدیل شده بودند. الگویی بسیار شبیه به قهرمانی اول این تیم که دو سال بعد از رفتن وینگو و کار چهارساله او  در این باشگاه توسط هم‌وطنش، ملادن فرانچیچ به دست آمد این بار با کار چهارساله جلالی و قهرمانی فرکی تکرار شد.

پس از جدایی فرکی اما درست مثل دوران بعد از اولین قهرمانی، یک بار دیگر نسل طلایی فولاد در آستانه فروپاشی قرار گرفت اما این‌بار قانون کاهش بودجه باعث و بانی این اتفاق نبود؛ بلکه کارت‌های معافیت جعلی منجر به جدایی اجباری بازیکنان اصلی فولاد یکی پس ازدیگری شد.

این روزها این تیم با "دراگان اسکوچیچ” در قعر جدول لیگ برتر روزهایی شبیه به روزهای سقوط فصل ۸۵-۸۶ را طی می‌کند. لحظات حیاتی که اگر تصمیمات سرنوشت‌ساز و صحیح در آن گرفته نشود، می‌تواند در پایان فصل منجر به سقوط این تیم محبوب شود.

برچسب ها: فولاد خوزستان
پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۷
سید مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
0
6
۹۴ - ۹۵ - اسکوچیچ ؟؟؟؟؟؟
۹۴ - ۹۵ - اسکوچیچ - سقوط به لیگ یک
عمو علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
1
7
سر کار خانم امینی محترم ..به نظر میاید در این انالیز بعمل امده توسط شما ..بیشترین موفقعیت فولاد را مرتبط با اقای جلالی می دانید .واقعیت امر این است که پرسه فرایند رشد ونمو فولاد از 20سال پیش توسط باشگاه اجرایی شد .در طی این سالها انچه باعث بالا و پایین شدن فولاد گردید برنامه وتصمیمات سرمربی ها نبود بلکه سیاستهای پنهانی و غیر فوتبالی عده ای از کسانی که خواهان موفقیت های این تیم نبوده اند که متاسفانه امسال نماد کامل ان نمایان شده دلیل روشن ان هم این است که باشگاه با داشتن 7 بازیکن مطرح فولادنوین که در حال حاضرباعث صدر نشینی استقلال خوزستان شده اند. براحتی چشم پوشی می کند ان هم به کمترین قیمت از همه مهمتربازیکنانی که دست پروده خود باشگاه بوده اند. و بجای انها از بازیکنان پا به سن گذاشته ..از نظر فنی ضعیف..وغیره .غیره راجایگزین می کند . توجه بفرمایید کدام عقل سلیم و صجیحی در فوتبال همچینین تصمیم بچگانه میگیرد لازم به توضیح میباشد در طی این فرایند 20 ساله هم انصافا نباید از زحمات جناب اقای جلالی به سادگی عبور کرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
1
1
فولاد با اين كادر واين سرمربي و اين دروازه بان و دفاع كاغذي حتما سقوط مي كنه بنابراين مديريت محترم فولادحتما بايد در نيم فصل بازيكن به تيم تزريق كنند
مهدی آریایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
0
2
بررسی جالب وبه جایی بود .
فقط یک نکته رو فراموش کردین و اونهم اینکه بیت سعید و جانفزا و زبیدی رو به عنوان ستاره های معرفی شده فولاد بدونین . بالاخره این بازیکنان کشف وپرورش یافته کاره پایه ای فولاد هستند.
خوزستانی
|
United States of America
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
0
2
مقاله جالبی هست.
بیرگانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
0
2
اولا اگر فولاد بحث سربازی را مثلا با احیای تیم انتظام اهواز یا یه راهکار دیگه حل میکرد میتونست با ترانسفر بازیکن های دست پروده خود صاحب بودجه های کلان شود تا قانون مجلس در محدود کردن بودجه تیم های صنعتی دور زده شود همچنین فولاد تا الان هیچ وقت بدنبال حامی مالی و تبلیغات جانبی جهت کسب درامد نبوده است دوما اگر جلالی رو در تیم های پایه نگه میداشتین و در قراردادها سرمربی ها (بخصوص اسکوچیچ) در استفاده از بازیکن های سایر تیم ها تام الاختیار نمیکردین و سرمربی را ملزم به استفاده از سرمایه ها و بازیکن های تیم های پایه فولاد میکردین الان حال روز فولاد چیز دیگری بود.
احمدمياحى
|
United States of America
|
۰۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
0
0
کاملا درست میگين ولى باتيم فولادایک استان زندگى میکند که بابرد ان تنفس میکند وباباخت ان نفس استان گرفته میشود ازمسولان خواهش میکنم باجون ونفس ایک استان بازی نکنن
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها