به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ April 2024 24
کد خبر: ۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۸

بررسی آماری حریف آسیایی فولاد خوزستان

افشین احمدی

باشگاه الهلال یکی از باسابقه‌ترین و مشهورترین باشگاه‌های عربستان سعودی و آسیا است.

به گزارش خوزستان اسپورت و به نقل از سایت رسمی باشگاه فولاد خوزستان، لیگ قهرمانان آسیا در فصل پیش رو از اوایل اسفندماه سال جاری در گروه‌های هشت گانه غرب و شرق آسیا آغاز می‌شود تا شور و حال تازه و دوباره ای در مسابقات فوتبال قاره پهناور آسیا تزریق شود.

فولادمردان خوزستان نیز که فصل گذشته با هشت بازی بدون باخت، رکورددار شکست ناپذیری در آسیا شدند، مصمم‌اند در فصل پیش رو هم نماینده شایسته ای برای فوتبال خوزستان و ایران بوده و با نتایج خوب خود، دل هواداران خونگرم و پرتعدادشان را شاد کنند.

در ادامه معرفی حریفان آینده فولاد در لیگ قهرمانان آسیا، به معرفی مهم‌ترین حریف آن یعنی تیم الهلال عربستان سعودی می‌پردازیم.

معرفی
باشگاه الهلال یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر عربستان سعودی است. این باشگاه، 57 سال پیش در شهر ریاض تأسیس شده و تاکنون 55 عنوان قهرمانی در مسابقات مختلف داخلی و خارجی از جمله 6 قهرمانی در رقابت‌های مختلف آسیایی به دست آورده که باعث شده از سوی فدراسیون بین المللی آمار و تاریخ فوتبال جهان (IFFHS) به عنوان باشگاه قرن آسیا شناخته شود.

الهلال ریاض از جمله محبوب‌ترین باشگاه‌های این کشور است و در سایر کشورهای عربی نیز طرفداران و هواداران زیادی دارد و بارها پیش آمده که در دیدارهای آن در برابر حریفان داخلی و خارجی، ورزشگاه محل برگزاری مسابقات به دلیل استقبال زیاد تماشاگران با کمبود ظرفیت مواجه شده است. به عنوان مثال، چندی قبل در جریان دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در ریاض، حدود 70 هزار هوادار الهلال در ورزشگاه ملک فهد حضور یافتند و هزاران نفر دیگر نیز امکان حضور در ورزشگاه را پیدا نکردند و این در حالی بود که تنها 14 تماشاگر تیم وسترن سیدنی قادر به حضور در ورزشگاه و تماشای این مسابقه حساس از نزدیک شدند.

ورزشگاه خانگی
الهلال در ورزشگاه بزرگ و بین المللی ملک فهد ریاض از تیم‌های میهمان پذیرایی می‌کند. این ورزشگاه حدود 27 سال پیش ساخته شده و گنجایش تقریباً 70 هزار تماشاگر را دارد. این استادیوم که دارای یکی از بزرگ‌ترین سقف‌ها در بین ورزشگاه‌های دنیاست، با هزینه ای 510 میلیون دلاری ساخته شده و 2 سال پس از تأسیس نیز میزبان مسابقات فوتبال قهرمانی جوانان جهان بوده است.

رقبای داخلی الهلال
از همان آغاز فعالیت باشگاه الهلال، این تیم حریفی قدرتمند به نام الاتحاد جده را پیش روی خود دیده است. به نوعی، دربی این کشور بین این دو تیم بزرگ از دو شهر بزرگ ریاض و جده برگزار می‌شود. رقابت این دو باشگاه تنها به داخل کشور محدود نمی‌شود بلکه حتی در عرصه بین المللی نیز با یکدیگر چشم و هم‌چشمی دارند به طوری که پس از قهرمانی الهلال در جام باشگاه‌های آسیا در سال‌های 1991 و 1999، الاتحاد نیز دست به کار شد و پس از سرمایه گذاری کلان و استخدام مربیان و بازیکنان سرشناس و گران قیمت، دو بار متوالی در سال‌های 2004 و 2005 فاتح لیگ قهرمانان آسیا شد.

ویترین افتخارات الهلال
- رکورددار قهرمانی در لیگ برتر عربستان سعودی با 13 قهرمانی

- رکورددار قهرمانی در جام ولیعهد عربستان سعودی با 18 قهرمانی

- 12 عنوان نایب قهرمانی در لیگ برتر عربستان سعودی

- 10 عنوان نایب قهرمانی در جام ولیعهد عربستان سعودی

- 2 بار قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (لیگ قهرمانان فعلی) در سال‌های 1991 و 2000

- 3 بار نایب قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (لیگ قهرمانان فعلی) در سال‌های 1986، 1987 و 2014

- 2 بار قهرمانی در مسابقات جام برندگان جام آسیا در سال‌های 1997 و 2002

- 2 بار قهرمانی در سوپر جام باشگاه‌های آسیا در سال‌های 1997 و 2000

بازیکنان تاریخ ساز الهلال
1. ناصر الشمرانی: مرد سال فوتبال آسیا در سال 2014
2. یاسر القحطانی: مرد سال فوتبال آسیا در سال 2007
3. نواف التمیاط: مرد سال فوتبال آسیا در سال 2000
4. سامی الجابر: مرد سال فوتبال کشورهای عربی در سال 2001
5. محمد الدعیع: دروازه بان قرن آسیا (بنا به اعلام موسسه بین المللی آمار و ارقام فوتبال)

سرمربی الهلال
سرمربیگری الهلال در فصل جاری بر عهده یک مربی جوان رومانیایی به نام لورنتیو است. این مربی 39 ساله تا پنج سال قبل در پست هافبک برای تیم‌های معروفی مانند استوا بخارست رومانی و انرژی کوتبوس، کایزرسلاترن و آلمانیا آخن آلمان بازی می‌کرد تا اینکه در سال 2010 کفش‌هایش را آویخت و وارد جرگه مربیان شد.

لورنتیو مربیگری را از باشگاه گلوریا بیستریتا رومانی آغاز کرد و در سال‌های بعد در سایر باشگاه‌های این کشور مانند یونیورسیتاتا کرایووا، کونکوردیا و استوا بخارست نیز به فعالیت ادامه داد تا اینکه در تابستان سال 2014 پس از کسب دو عنوان قهرمانی متوالی در رقابت‌های لیگ برتر رومانی همراه با تیم استوا بخارست، مورد توجه مسئولان باشگاه الهلال قرار گرفت و با عقد قراردادی 2 ساله به این باشگاه پیوست تا جایگزین سامی الجابر معروف شود.

او چهره ای محبوب در بین طرفداران تیم استوا بخارست رومانی است زیرا در هر دو فصل حضور خود در این تیم پرطرفدار، قهرمانی لیگ برتر این کشور را برای هواداران به ارمغان آورد و این در حالی بود که استوا سال‌ها از رسیدن به قهرمانی این رقابت‌ها بازمانده بود.

لورنتیو در نخستین فصل حضورش در تیم استوا بخارست، جام قهرمانی لیگ برتر این کشور را بالای سر برد و فاتح سوپرجام باشگاه‌های این کشور هم شد و در سال دوم نیز قهرمانی لیگ برتر را تکرار کرد و به فینال جام حذفی نیز راه یافت که البته با قبول شکست در این بازی، به عنوان نایب قهرمانی این رقابت‌ها بسنده کرد. بر این اساس بود که او در هر دو فصل، به عنوان مربی سال رومانی انتخاب شد.

لورنتیو در 12 بازی از دور رفت فصل جاری لیگ برتر عربستان به 7 برد، 3 تساوی و 2 باخت دست یافته و این تیم را در 6 بازی لیگ قهرمانان آسیا در فصل گذشته در مراحل یک چهارم نهایی تا فینال هم هدایت کرده که به 2 برد، 2 تساوی و 2 باخت دست یافته و عنوان نایب قهرمانی این مسابقات را نیز همراه با الهلال کسب کرده است.

این مربی رومانیایی دارای پنج دستیار آلمانی و رومانیایی به اسامی زیر است:
- آنتون پیتریا (کمک مربی) = رومانیایی
- فلورین تیرمیور (کمک مربی) = رومانیایی
- توماس نوبرت (مربی بدن‌ساز) = آلمانی
- کورتی بیلدیان (مربی بدن‌ساز) = رومانیایی
- تینی فلورین (مربی دروازه بانان) = رومانیایی

فهرست بازیکنان الهلال

دروازه بانان
خالد شراحیلی، فهد الثنیان، عبدالله السدیری، فایز السبیعی

مدافعان
سلطان البیشی، سلطان الدعیع، عبدالله الزوری، یاسر الشهرانی، عبدالله الحافظ، کواک تائه هوی، رودریگو جونیور سیلوا، محمد البریک، احمد شراحیلی

هافبک‌ها
عبداللطیف الغنام، محمد القرنی، تیاگو نه‌وس، میهای پینتیلی، حمد الحمد، محمد الشلهوب، عبدالعزیز الدوسری، سلمان الفرج، نواف العابد، سعود کریری، سالم الدوسری، عبدالله الفضل، عبدالله عطیف

مهاجمان
ناصر الشمرانی، یوسف السالم، یاسر القحطانی، خالد الکعبی

- میانگین سنی بازیکنان: 26.3 سال
- میانگین قدی بازیکنان: 178 سانتی‌متر
- جوان‌ترین بازیکن: احمد شراحیلی (20 ساله)
- مسن‌ترین بازیکن: سعود کریری (34 ساله)

نگاه آماری به الهلال در جدول لیگ برتر
- برترین تیم از نظر موفقیت در بازی‌های خانگی (5 برد، یک مساوی، یک باخت)
- 72% برد / 14% مساوی / 14% باخت

- تیم ششم از نظر موفقیت در بازی‌های خارج از خانه (2 برد، 2 مساوی، یک باخت)
- %40 برد، 40% مساوی، 20% باخت

آمار گل‌زنی الهلال در فصل جاری
%71 گل‌ها در دیدارهای خانگی و 29% در دیدارهای خارج از خانه زده شده است.

%71 گل‌ها در نیمه اول و 29% در نیمه دوم به ثمر رسیده است.

%75 گل‌ها توسط بازیکنان داخلی و 25% توسط بازیکنان خارجی زده شده است.

%45 گل‌ها توسط مهاجمان، 45% توسط هافبک‌ها و 10% توسط مدافعان زده شده است.

تنوع دقایق گلزنی الهلال
4 گل در دقایق 1 تا 15
4 گل در دقایق 16 تا 30
7 گل در دقایق 31 تا 45
1 گل در دقایق 46 تا 60
2 گل در دقایق 61 تا 75
3 گل در دقایق 76 تا 90

تنوع پاس گل بازیکنان الهلال
%69 پاس گل‌ها توسط بازیکنان داخلی و 31% توسط بازیکنان خارجی داده شده است.
%77 پاس گل‌ها توسط هافبک‌ها، 15% توسط مهاجمان و 8% توسط مدافعان داده شده است.

تهیه شده توسط: افشین احمدی (مدیر امور بین الملل و رسانه باشگاه فولاد خوزستان)



پیامک :5000291247
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها