به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ April 2024 23
کد خبر: ۳۵۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر

موضع باشگاه نفت درباره حق پخش تلویزیونی

موضع باشگاه نفت درباره حق پخش تلویزیونی

خوزستان اسپورت- عضو هیات مدیره صنعت نفت آبادان با بررسی قوانین پنجم و ششم توسعه اذعان کرد بعضی پیشنهادات مسئولین سیما در خصوص درآمدزایی باشگاه‌های فوتبال مغایر با قانون است.

به گزارش خوزستان اسپورت، روح‌اله محمدی در خصوص نگرانی بابت وضعیت مالی و حق پخش تیم‌های لیگ برتری از جمله صنعت نفت آبادان، اظهار داشت: همه علاقه‌مندان فوتبال واقف هستند که فوتبال براساس قوانین و مقررات یکسری درآمدهای مشخص و مشروع دارد و باشگا‌ه‌ها صرفا از این طریق درآمدشان را تامین می‌کنند. از جمله حق تبلیغات محیطی، بلیط فروشی، حامی مالی، درآمد حاصل از فروش یا انتقال بازیکنان ،حق پخش تلویزیونی و... و این مباحث در کشورهای صاحب فوتبال سال هاست حل شده است.

وی افزود: طبق ماده 94 قانون ششم توسعه تامین درآمد باشگاه‌ها از سوی نهادهای دولتی به هر شکل و نحوی ممنوع و در حکم تصرف در اموال دولتی است. ضمن اینکه در بند پ ماده 92 همان قانون دولت مکلف شده است که تا پایان سال  اول اجرای قانون ششم توسعه تمهیداتی را برای تقسیم تبلیغات پیش‌بینی کند. که تا کنون به جز قوانین سنواتی بودجه (1399 لغایت 1401) اقدام دیگری از سوی دولت در این خصوص صورت نپذیرفته است.

عضو هیات مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان ادامه داد: این در حالی ست که از ابتدای سال آینده  قانون برنامه هفتم پس از طی تشریفات تصویب توسط مجلس می‌بایست اجرا گردد. لذا علی رغم اینکه ذینفع اصلی پرداخت حق پخش باشگاه های لیگ برتر فوتبال هستند و علی رغم اینکه حسب قوانین سنواتی بودجه صرفا 30 درصد از حق پخش باید به باشگاه(فدراسیون های ورزشی) برسد و 70 درصد آن به سیما منتقل شود عملکرد کنونی در این حوزه و عدم پرداخت حق پخش به باشگاه‌ها غیرعادلانه است. به ویژه در فوتبال ما که فیرپلی مالی اصلا رعایت نمی‌شود و بعضی باشگاهها از منابع مالی خاصی برای ادامه حیات خود بهره میگیرند و برخی از باشگاه‌ها مانند صنعت نفت از هیچ حمایتی از سوی دولت یا نهادهای عمومی بهره مند نیستند از این حق مسلم قانونی هم برخوردار نباشد ظلم مضاعفی ست.

محمدی پیرامون اظهار نظر مسئولین صداوسیما در خصوص واریز حق تبلیغات محیطی و اسپانسر به حساب نزد خزانه عنوان کرد: اولاً طبق قانون صرفاً باید حق پخش تلویزیونی به حساب خزانه منتقل شود. دوماً در هیچ کجای قانون گفته نشده که تبلیغات محیطی یا اسپانسرینگ باشگاه‌ها نیز به حساب خزانه واریز شود. برای این منظور حتی قانون بودجه سنوانی(1399، 1400 و 1401) را بررسی کردم که هیچ اشاره‌ای به این موضوع در آن نشده است. بنابراین صحبت‌های مسئولین محترم صداوسیما  بابت واریز دو مبلغ فوق تفسیری فوق موسع و فاقد هرگونه ارزش و اعتبار حقوقی ست  و هیچ دلیل منطقی ندارد. حال اینکه مشکل اصلی جای دیگری است.

محمدی در خصوص پراخت حق پخش تلویزیونی عنوان کرد: صدا و سیما با صرف کمترین هزینه بازی فوتبال را پوشش می دهد اما بیشترین سهم آورده را از آن کسب می‌کند. تبلیغات قبل، حین و بعد از بازی نصیب سیما می‌شود و ضمن اینکه در برنامه‌های جانبی خود هم از محتوای رویدادهای ورزشی از جمله فوتبال بهره می‌گیرد. آنوقت مسئولان صداوسیما معتقدند که باید تبلیغات محیطی و اسپانسرینگ به حساب خزانه واریز شود! کدام منطق حقوقی یا عقلی این موضوع را قبول می‌کند؟ که یکی از منابع درآمد باشگاه‌ها که عمدتا خصوصی هستند در حسابی دولتی بلوکه و ۷۰ درصد از آن به صداوسیما پرداخت گردد؟! ضمن اینکه به نظر ارقام حاصل از حق پخش صرفاً فوتبال بسیار بیشتر از مبلغی ست که صداوسیما طی سال‌های اخیر بابت حق پخش کلیه مسابقات ورزشی به حساب خزانه واریز کرده است لذا خواهش می‌کنم مدیران ارشد صداوسیما به این مسئله ورود کنند و حق طبیعی ورزش بالاخص فوتبال را مطابق قانون پرداخت نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که موضع باشگاه صنعت نفت آبادان پیرامون دریافت حق پخش چیست، تصریح کرد: در این خصوص باشگاه صنعت نفت تابع سیاست‌های کلان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال است اما حقوق خودش را هم پیگیری می کند. به هر حال باشگاهی مانند ما به حق پخش نیازمند است و قطعاً روی عملکرد تیم تاثیرگذار است. در همه جای دنیا حق پخش بخش مهمی از درآمدهای باشگاه‌ها را شامل می‌شود. متاسفانه برخی پیشنهادات بعضی از مسئولین صداوسیما در برنامه روز گذشته شبکه خبر در این مورد مبنی بر اینکه دولت مبلغ مشخصی را به عنوان حق پخش به صداوسیما پرداخت و صداوسیما عیناً به عنوان حق پخش به ورزش بدهد با روح قوانین پنج ساله توسعه و قوانین و مقررات ورزشی بین المللی در تعارض هست. اگر قانون‌گذار این اراده را داشت و می‌خواست چنین کاری کند قطعاً مجلس بعنوان نهاد قانونگذاری این موضوع را در قوانین و مقررات پیش بینی می‌کرد لذا به نظر می‌رسد طرح چنین پیشنهاداتی واقعا جای سوال دارد.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۱۰
محمد فولادی خونی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
2
کدام پخش تلویزیونی والا اگه مسابقات فوتبال فولاد خوزستان و صنعت نفت ونفت مسجدسلیمان رو از رادیو پخش کنن خیلی بهتره هرساله میگن کیفیت تصویربرداری رو ارتقا میدیم ولی فقط در حد حرفه با دوربین‌های ۴۰ سال پیش دارن تصاویر شات و مات وبی کیفیت تحویل بیننده های به اصطلاح تلویزیونی میدن بابا بس کنید خجالت بکشید
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
2
اگر باشگاه نفت به فیفا شکایت کرده و این جریانات را تعریف کند فوتبال به اصطلاح حرفه ای ایران زیر سوال رفته و به حالت suspendre یعنی تعلیق درخواهد آمد .
فریدون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
2
حق پخش یکی ازدرامدهای اساسی ست که درهمه کشورهای صاحب فوتبال طبق یک جدول به همه باشگاهها پرداخت میشود... مضافا یکی از ماده های شاخص فیفاست... اما سالهاست این حق قانونی که مبلغ بسیار بالایی ست ازباشگاهها خصوصا ضعیف ترها دریغ میشود... داورزنی رییس فدراسیون والیبال همین دوهفته پیش افشا کرد سالهاست که درامدهای در فدراسیون جهانی بدست ما نرسیده.... زیرا توافقی شد که فدراسیون جهانی حق پخش صدا وسیما را از درامدهای ما که نزد خودشان است برداشت کنند وصدا وسیمای ایران همان مبلغ را درایران به ما بدهند... ظاهرا صداوسیما بخاطر تحریم ها برای پرداخت حق پخش به فدراسیون جهانی والیبال مشکل داشتند که با پادرمیانی فدراسیون والیبال حل شد... اما..اما..اما.. صدا وسیما آن پول را به فدراسیون والیبان ایران چندسال است نداده است... حال داورزنی نه میتواند این قضیه را با فدراسیون جهانی والیبال مطرح کند چون ابروی صداوسیما میرود و نه صداوسیما پول بدهی خودرا به فدراسیون ایران میدهد.... جالب است صدا وسیما تمامی مسابقات بین المللی را تا حالا البته به حساب فدراسیون ایران مجانی پخش کرده است!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
3
1
در اینکه صدا و سیما حق پخش را نداده هیچ شکی نیست ولی در کشورهای صاحب فوتبال هم که حق پخش به باشگاهها پرداخت میشود در مقابل آن تلویزیون هم از مردم پول میگیرد تا بازیها را به آنها نشان دهد و رایگان نیست.
پاسخ ها
فریدون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
سلام...قبض برقی که پرداخت میکنیم سهم صدا وسیما در ان قبض لحاظ شده است... مضافا صدا وسیما ملی ست یعنی ردیف بودجه دارد..یعنی بودجه اش را مردم پرداخت میکنند... اما اینکه شرکتی خصوصی سالانه هزارو دویست میلیارد به صدا وسیما میدهد وتبلیغات همه شبکه هارا ازان خود کرده یعنی روزانه هرشبکه 180دقیقه... یعنی هر تبلیغی توسط ان شرکت به صدا وسیما داده میشود چون او تبلیغات را با مردم معامله میکند.... حتما شنیده اید که برنامه نود را ان شرکت مختل وحذف کرد.... همه این موارد زمان علی عسکری گفته شد...
آرین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
0
2
این خوبه که آقایان هر فصل با چهارتا شعار حق پخش بدید جوری وانمود میکنند که انگار قراره دهها میلیارد ریال پول بگیرند امادرعمل باچندرغاز صداوسیما و فدراسیون سروته قصه رو جم میکنند اما دوستان گرامی هیئت مدیره صنعت نفت آبادان آیا بهتر نیست با وزیر مطبوع خودتان مسئله حق پایمال شده صنعت نفت و مردم آبادان را حل کنید یعنی وزیرنفت و این همه شرکتهای عریض وطویل وابسته عرضه ساپورت آبرومند یک تیم قدیمی وریشه دار و صدالبته با تابلوی بزرگ نفت آبادان یعنی وزارت بی خاصیت نفت ندارند بجای شعار اگر راست میگید یکبار برای همیشه تکلیف بودجه صنعت نفت را. از. وزارت نفت بگیرید شماها همیشه خودرامالک تیمی میدانید که توان تهیه بودجه اش را ندارید از خودتان سئوال کنید چرا وزیرنفت به وظیفه اش عمل نمیکند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
0
2
شما هرگز هرگز به پول حق پخش برای صنعت نفت نخواهید رسید این ادعا و آرزوی محال است بهتراست راه واقعی و حقیقی برای تزریق بودجه پیدا کنید شمابهتراز ما میدانید صداوسیمای دولتی آنقدر حامی در قدرت داره که هرگز هرگز قانون را اجرا نمیکنه؟
علی ابادانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
0
0
هیچ کس ب فکر ابادان نیست اینو تواین چهل سال همجوره ثابت کردید لطفا سیاه نمایی نکنید شعار دیگه بسه خجالت بکشید پولی چیزی لازم دارید شماره کارت بدین مردم ابادان پول بارونتون میکنن فقط شعار ندین
پیام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
0
0
نه ماشالله تصویربرداری خوبی دارید دوربین های مرکز خوزستان همه مال زمان قبل از انقلاب هستن
آرین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
0
1
اساتید محترم هیئت مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان لطفان لطفان با رایزنی با وزیرنفت جدید کوشش کنید حق آبادان رو از وزارت نفت بگیرید بعدهم دنبال حق پخش باشید اما اول وزارت نفت بایدسرکیسه را شول کند این تیم به اسم صنعت نفت است چرا نباید بودجه مستقیم بگیریم
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها