به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ April 2024 18
کد خبر: ۳۱۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
تعداد نظرات: ۱۳ نظر

تحلیل بهروز مکوندی درباره وضعیت فوتبال خوزستان

تحلیل بهروز مکوندی درباره وضعیت فوتبال خوزستان

خوزستان اسپورت- سرمربی سابق تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان با بیان اینکه بیشتر خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند فرزندان‌شان در محیط‌های ورزشی حضور پیدا کنند، گفت: گاها به استعداد فرزندشان نیز به عنوان محل درآمدزایی نگاه می‌کنند و فرزند خود را به اجبار در راه آن‌چه خودشان می‌خواهند قرار می‌دهند.

به گزارش خوزستان اسپورت، بهروز مکوندی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص روند استعدادیابی در فوتبال خوزستان، اظهار کرد: روند استعدادیابی در فوتبال کشور خوب نیست و شاید یکی از دلایل عمده آن این است که مدارس فوتبال ما نگاه‌شان، نگاه سازنده‌ای نیست و خیلی از این مدارس از جنبه درآمدزایی به فوتبال پایه نگاه می‌کنند و در کل کشور نیز شرایط به همین شکل است. همچنین برنامه درست و مدونی برای مدارس فوتبال و رده‌های پایه در نظر گرفته نشده است، ضمن این‌که فوتبال کشور فوتبالی دولتی است و نبود حمایت در این امر باعث بروز مشکلاتی شده است.

 نگاه خانواده‌ها به استعداد فرزندان به عنوان محل درآمد
بازیکن سال‌های گذشته فوتبال در پاسخ به این سوال که آیا استعداد امری ذاتی است یا اکتسابی؟ گفت: قطعا استعداد یک امر ذاتی است و به این بستگی دارد که فرد در چه مسیری قرار بگیرد تا آن استعداد نهفته کشف شود و بعد هم در مسیر صحیح برای رشد قرار گرفته شود. همچنین شرایط و امکانات برای پیشرفت آن نیز باید فراهم باشد. وقتی به روند کار استعدادهای بزرگ دنیا نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که اگر در مسیر درست قرار نمی‌گرفتند هیچ‌گاه نمی‌توانستند پیشرفت کنند. متاسفانه شرایط زندگی امروز با گذشته تفاوت پیدا کرده است و خیلی از خانواده‌ها شرایط مناسب برای استفاده از استعداد فرزندشان را به وجود نمی‌آورند تا بتوانند از آن بهره‌مند شوند. بیشتر خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند فرزندان‌شان در محیط‌های ورزشی حضور پیدا کنند و گاها به استعداد فرزندشان به عنوان محل درآمدزایی نگاه می‌کنند و فرزند خود را به اجبار در راه آن‌چه خودشان می‌خواهند قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: اگر بچه‌ای استعداد فوتبالی دارد باید در مسیر فوتبال قرار بگیرد اما اگر در ورزش دیگر یا تخصص دیگری مستعد است باید به همان مسیر سوق داده شود. نباید تفکرمان این باشد که آن‌چه ما دوست داریم برای فرزندمان در دستور کار قرار گیرد که  این کار درستی نیست. باید بتوانیم بهره‌برداری درست از استعداد فرزندمان داشته باشیم و حقیقتا نقش خانواده‌ها در این زمینه بسیار مهم و حائز اهمیت است.

خانواده مرفه به فرزندش اجازه فوتبال‌بازی در خیابان را نمی‌دهد
سرمربی سابق تیم فوتبال نفت‌مسجدسلیمان در خصوص حضور استعدادهای بسیار در خوزستان و ورود بسیار فوتبالیست از خارج استان، عنوان کرد: واقعیت امر این است که فوتبال متعلق به قشر ضعیف جامعه است. هیچ موقع یک خانواده‌ای که به لحاظ مالی مرفه است، اجازه نمی‌دهد فرزندش در خیابان فوتبال بازی کند و ترجیح می‌دهد او در خانه با یک تبلت سرگرم باشد. حتی اگر آن بچه استعداد خیلی خوبی در فوتبال داشته باشد، کشف نمی‌شود. از سویی دیگر اما در خوزستان خانواده‌هایی که اجازه می‌دهند فرزندشان در زمین‌های خاکی یا آسفالت حضور پیدا کند، زیاد هستند که عموما استعدادهای زیادی نیز در میان آن‌ها است که می‌توان از آن‌ها بهره برد و پرورش‌شان داد.

نگاه باشگاه‌های دولتی، آموزش و پرورش استعدادها نیست
وی افزود: شرایط از لحاظ اقتصادی به گونه‌ای است که بنگاه‌های اقتصادی خصوصی و باشگاه‌های خصوصی توان رقابت با باشگاه‌های دولتی را ندارند. نگاه باشگاه‌های دولتی امروزه آموزش و پرورش استعدادها نیست. ما خیلی از استعدادها را می‌بینیم که به دلیل شرایط و امکانات فراهم نشده، نمی‌توانند توانایی‌های خودشان را پیدا کنند. اگر دیدگاه ما این باشد که در کوتاه مدت بخواهیم بازیکنی از بیرون از استان وارد نکنیم در کارمان شکست خواهیم خورد زیرا در کوتاه‌مدت نمی‌توانیم به آن چیزی که مدنظرمان است دست پیدا کنیم. اما اگر برنامه‌ریزی کرده و شرایط را مهیا کنیم، با توجه به حضور استعدادهای زیاد در خوزستان در چند سال آینده می‌توانیم به این نقطه برسیم که بازیکنان بسیار کمی را از بیرون وارد کنیم. به نظر من باتوجه به این‌که تیم‌های باشگاهی‌ خوزستان به سمتی رفته‌اند که کمتر از بازیکن‌های بومی استفاده می‌کنند، همچنان استفاده از بومی‌ها کمتر خواهد بود.

مکوندی درباره ابزار، شرایط و امکانات برای امر استعدادیابی، عنوان کرد: فوتبال در کشور ما صددرصد دولتی است و با توجه به این‌که ما در خوزستان به لحاظ اقتصادی نیز منطقه‌ای هستیم که درصد بالایی از اقتصاد کشور را تامین می‌کنیم، فکر می‌کنم می‌توانیم به لحاظ ورزشی هم با وجود شرکت‌های نفتی آن شرایط و امکانات را برای پرورش و رشد استعدادهای فوتبالی در استان‌مان به وجود آوریم. وزارت نفت در خوزستان تیم‌هایی دارد اما یکسری قوانین از پرداخت هزینه مالی برای تیم‌های نفتی جلوگیری می‌کنند. از سوی دیگر تیم‌های نفتی برای هزینه‌های‌شان قانون را دور می‌زنند. باشگاه‌های غیرنفتی مثل فولاد خوزستان نیز هستند که تیم‌های خوب و با کیفیتی دارند و هر ساله مقام می‌آورند.

تیم‌داری نفت مسجدسلیمان با قرار گرفتن در عمل انجام شده
وی ادامه داد: در فوتبال پایه آیا نگاه واقعا به این شکل است که استعدادها به مرحله بالاتر برسند یا اینکه صرفا می‌خواهیم تیم‌داری کنیم؟ یک تیم مثل نفت مسجدسلیمان اصلا تیم پایه ندارد و با توجه به ناتوانی در هزینه‌ها، تیم‌های پایه آن را غیرفعال کردند و نفت مسجدسلیمان به صرف این‌که در یک عمل انجام شده قرار گرفته است، تیم‌داری می‌کند. اگر به مسئولان از لحاظ قانونی اجازه داده شود، ممکن است حتی دیگر تیم‌داری هم نکنند و شاید فشارهای سیاسی باعث می‌شود که تیمی به عنوان نفت مسجدسلیمان در لیگ برتر حضور داشته باشد. در واقع نگاه به این شکل نیست که به فوتبال خوزستان یا شهر مسجدسلیمان کمک شود. متاسفانه مسئولان در تیم‌های نفتی همیشه گفته‌اند که ما اجازه قانونی برای تیم‌داری نداریم که حقیقتا من فکر می‌کنم اول باید مشکلات قانونی که دولت در این مسیر قرار داده است، حل شود.

ایجاد کمترین زمین فوتبال در خوزستان
این سرمربی فوتبال درباره بحث خصوصی‌سازی باشگاه‌ها نیز خاطرنشان‌ کرد: ما می‌گوییم تیم‌ها باید خصوصی‌سازی شوند اما به تیم‌های خصوصی این اجازه را نمی‌دهیم. با این روندی که پیش گرفته‌ شده فکر نمی‌کنم، تیم‌های خصوصی آن‌چنان توانی داشته باشند که کاری از پیش ببرند، ضمن این‌که در سال‌های گذشته کمترین زمین‌های ورزشی در خوزستان به نسبت کل کشور به وجود آمد و یک شهری مثل مسجدسلیمان هنوز که هنوز است یک زمین فوتبال درست و حسابی ندارد و آن زمینی هم که در حال حاضر می‌بینیم، متعلق به ۷۰، ۸۰ سال پیش است و توسط شرکت نفت تاسیس شد. شهری که می‌گویند اولین شهری است که در آن فوتبال به وجود آمده، هیچ اقدامی جهت ساخت یک زمین فوتبال برای آن شهر نشده است.

وی در ادامه نیز گفت: حقیقتا من در جایگاهی نیستم که بگویم استعدادی را کشف کرده‌ام یا شرایطی برای کشف یک استعداد را مهیا کردم اما در زمان‌هایی که در تیم‌های مختلف فعالیت داشته‌ام، سعی کردم اگر استعدادی را دیدم به آن کمک کنم و مثل همه مربی‌هایی که در این سطح کار می‌کنند و می‌گویند شرایط را باید برای استعدادهای خوب مهیا کرد.

هیچ‌ کسی به فکر ساختن تیم برای آینده نیست
مکوندی افزود: نگاه ما به فوتبال نباید نگاه نتیجه‌گرا باشد. متاسفانه هیچ‌ کس به فکر ساختن تیم برای آینده نیست. کدام تیم را سراغ دارید که بگوید برویم آینده‌نگری کنیم و بعد استعدادها را برای کار کنار هم بگذارید و در این مسیر یک مربی را مشخص کرده تا این امر برایش محقق شود؟ در کل همه به این فکر هستند که بهترین نتیجه را بگیرند، حتی اگر کمترین امکانات را در اختیار یک مربی یا باشگاه قرار بدهند. متاسفانه در فوتبال این اجازه داده نمی‌شود که مربی تفکرات سازنده خود را پیاده کند، ضمن این‌که وقتی یک باشگاه دولتی است، قطعا یکسری بازیکنان به آن تیم ورود پیدا می‌کنند که مستحق حضور در آن جایگاه نیستند.

یک مشکل عمده در سیستم پایه فوتبال کشور
وی همچنین درباره چرخه معیوب استعدادیابی در فوتبال خوزستان، گفت: مگر چند باشگاه در استان خوزستان داریم که در این زمینه کار می‌کنند؟ ضمن این‌که سیستم پایه فوتبال در کل کشور یک مشکل عمده دارد و آن این است که کل کشور را به دو نقطه مجزا تقسیم کردند و استان تهران از مابقی کشور جدا است. یک لیگ برتر یا دسته‌ یک برای تیم‌های پایه تشکیل شده است اما تیم‌های تهرانی در آن شرکت نمی‌کنند. تیم‌های تهرانی برای خودشان یک لیگ مجزا درست کرده‌اند چون حاضر نیستند برای رقابت به سفر بروند و مثلا با تیم‌های خوزستانی بازی کنند. در واقع وقتی می‌بینید تیمی قهرمان کشور شده یعنی قهرمان منطقه‌ای از کشور شده است زیرا تهران جدای آن منطقه از کشور است.

افتخار می‌کنیم تیم لیگ برتری داریم اما...
این مربی فوتبال عنوان کرد: در حال حاضر شرایطی در کشور به وجود آمده است که تیم‌های کشور اسما متعلق به شهرهایی غیر از تهران هستند اما برای یک فصل که حدودا  ۹ ماه زمان می‌برد در تهران اردو می‌زنند و زندگی می‌کنند و تنها برای مسابقات‌شان به شهرستان‌های‌شان می‌آیند و فقط اسم شهر را به یدک می‌کشند. اگر توجه کنید تیم‌های لیگ برتری از ۹ ماه لیگ برتر فقط ۲ ماه را بیرون از تهران هستند. پس بنابراین چه آورده‌ای را می‌خواهند برای مردم و جوانان آن شهر داشته باشند؟ ما فقط افتخار می‌کنیم یک تیم لیگ برتری داریم اما در یک فصل فقط ۲ ماه آن‌ را در شهر یا استان حضور داریم. پس چه موقع می‌توانیم جوان‌ها را به استادیوم بفرستیم که آن‌ها را ببینند و از تمرینات آن‌ها استفاده کنند تا موجب شور و نشاط در جوانان شود؟ متاسفانه همه چیز را به مرکز ایران آورده‌ایم و فقط از اسم شهرستان‌ها و امکانات مالی آن‌ها استفاده می‌کنیم.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۱۳
نفت mis
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
اقای مکوندی از فنی ترین و سالمترین مربیان استانه اولین صعود نفت مسجدسلیمان به لیگ برتر مدیون ایشون هستیم
bahman
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
بهروزخان مرد باشرف کاپیتان سابق صنعت نفت آبادان
Mis
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
بهروز دوست داشتنی ، درود بر شما ، مسجدسلیمان با پول نفت و گاز و سد سازیها و.....همه جا رو آباد کرد اما خودش باید دگه گاهی هر آدم بی نام نشانی از راه میرسه در مورد امکاناتش اظهار نظر کرد ! تاسف داره همین مسولین الان هم هستن و در جای بالاتر پست ریاست گرفته اند وقتی عدالت نباشع وضع به همین منوال هست، با تشکر از خوزستان اسپورت
علی فولادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
تحلیل عالی از فوتبال خوزستان کرده استعدادیابی واقعا مشکل داره اکادمیها خیلی ضعیف عمل میکنند و من خودم شاهد بودم مربیای اکادمیها دنبال بچه پولدارها هستن تا اونا رو بیارن به تیم اکادمی و از پدرانشون پولهای کلان بگیرن.
در لیگ برتر بزرگسالان هم نصف تیمهای لیگ در تهران تمرین میکنن فقط اسمشون شهرستانیه.
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
درود بر آقای مکوندی با نگاه ریزبینانه و کاملا آگاهانه خود به فوتبال خوزستان
Dani
|
United States of America
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
دوستان عزیز.آبادان در شهر خودش تمرین میکنه فولاد وصنعت در شهر خود تمرین میکنن انقدر خوزستان رو کم جلوه ندید
Rama
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
با سلام به بهروز مکوندی پیشکسوت عزیز که وجود امثال شماهاست که میتونه فوتبال استان رو به پیشرفت نزدیک کنه ولی با صحبت های پایانیت مشکل دارم و نمیتونم حرفتون رو قبول کنم.
از اخر به اول میگم
اخر اینکه تمام تیمها دارن تو شهر خودشون تمرین میکنن و اگه منظورتون پیش فصل هم چون تو زمان تابستان بوده به نظر تهران میتونست جای مناسبی باشه چون برا بازیهای دوستانه هم به مشکل نمیخوردن کما اینکه کلیه تیمهای استان خارج از استان تمرین نمیکنن و این حرفتون رو متوجه نمیشم.
دوم فولاد که بهترین اکادمی رو داره و تو تمام رده های سنی هم موفق هست و تیمهای دیگه هم تیم پایه دارن البته مثل فولاد موفق عمل نکردن
ضمنا اینکه نفت misتیم پایه نداره نقطه ضعف نیست بلکه استفاده از بازیکنای پایه استانی تو تیم اصلی میتونه نقطه قوت باشه که تاحدودی نفت ابادان و مسجدسلیمان به این سمت دارن حرکت میکنن و به نظر مسیر درستی است ضمنا تیم فولاد هم میتونه بازیکنای جوان اکادمی رو به تیمهای استان برای پیشرفت انتقال بده که اگه دقت کنین تو تیمهای استان این بازیکنان دیده میشن. ضمنا گفتین گسی به فکر ساخت تیم برا اینده نیست
پس اکادمی فولاد چی هست و اهدافش به نظر میرسه همین موضوع باشه امثال حامدی فر و اهل شاخه نمونه هاش هستن
و درضمن نفت ابادان هم چند فصله داره از تیمهای پایه خودش استفاده میکنه که اسامیشون رو خودتون بهتر میدونین که بعضی ها به تیمهای دیگه رفتن. پس به نظر میرسه کارهای خوبی درحال شکل گرفتنه که امیدوارم از سرمایه های استان بهتر و با مدیریت اینده نگر بیشتر استفاده بشه. در کل من چشم انداز باشگاه فولاد نفت ابادان و مسجدسلیمان رو روشن میبینم چون پیشرفت تو این سه سال در این تیمها به نظر میرسه شکل گرفته
البته ممکنه اشتباه میکنم و شاید شما دقیق تر در جریانید به هر حال امیدوارم تیمهای استان امسال بتونن موفق باشن و اینده بهتری بسازن
غلامحسین حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
باسلام خدمت دوست بزرگوار، کاردان ونجیب شهر باقدمت واصیل م سلیمان... مردی که درزمان بازیگری همچنین مربی پاک وشرافتمندانه دراستان عمل نموده، وحیف آدمهایی همچون اقای مکوندی ودیگر اساتید ورزش فوتبال به آنچه استحقاق شان بوده، درصدی هم نرسیدند، و اگر در جایی هم تیم دار شدن درهمان اوایل آنقدر تحت فشار رسانه های منتسب به مرکز وعده ای مخالف دراستان قرار میگرفتند که مجبور شوند کنار بروند، ودلیل اش پاک بودن آنهاست، که حاضر نیستند از هرراه و به هرقیمت پست بگیرند.. برای همه خاک خورده ها و زحمت کشان ورزش این استان سلامتی وعزت را ازخداوند منان مسئلت دارم.... یاحق
.
فریدون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
الحق که گفتی مسئولین نمیخواهند تیم داری کنند فشار مردم مجبورشان میکند تا خواسته حداقلی راانجام دهند،،،، واقعا مجوز یکساله وزارت نفت یعنی چه،،،،یعنی نمیتوانند بیش ازیکسال قرارداد ببندند،،، یعنی برنامه فقط یکساله است نه بیشتر،،،، یعنی آینده ای ندارید،،،بقول حضرت حافظ که گفت. مستحق بودم وآنها به ذکاتم دادند،،،، عجب آقای وزیر بااین مجوز یکساله ذکات داده اند،،،، روی سخنم باوزیر نیست. بانماینده هاست که لیاقتشان رانشان داده وذکات راپذیرفته اند،،،،
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
همین. نماینده ها که سر و دست میشکونند و. بشون رای میدن، فاجعه رو چندسال دیگه ببنید با سد جدیدی که دارن میزنن اب ببرن مناطق مرکزی و کویری برا کارخانجات، و یه مشت فاسد بی خرد بی وجود سکوت کردن. و دهانشان با پول بستن، که باعث خشکسالی و حذف کشاورزی و کوچ مردم خوزستان بشوند
خوزستانی و نفت mis
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
به قول ناصر خان حجازی کجای مملکت درسته که ما از فوتبال انتظار داشته باشیم
حاتمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۰
0
0
بهروزخان بیسته
افشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۵
0
0
با سلام
استعداد یابی وآموزش فوتبال پایه درکشورهای صاحب فوتبال قوی، به عهده باشگاهها می باشد. درواقع مدارس فوتبال را ، باشگاهها تاسیس می کنند.
کلا به نظر این حقیر یکی ازآیتمهای توسعه ورزش درآموزشگاهها ورزش پایه، تاسیس وتوسعه ی دبیرستانهای مختص تربیت بدنی در شهرهای مختلف ایران می باشد. که استعدادهای ورزشی وعلاقه مندان جهت تحصیل وآموزش علمی ورزش وارد این دبیرستانها شود.
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها