به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ April 2024 18
کد خبر: ۳۰۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

غیبت گران والیبال خوزستان در لیگ برتر ایران

غیبت گران والیبال خوزستان در لیگ برتر ایران

خوزستان اسپورت- سال‌ها است که والیبال خوزستان در حسرت یک تیم لیگ برتری است و کسی نیز به مطالبه به حق جوانان این استان برای مطرح شدن در کشور به واسطه داشتن تیم لیگ برتری توجه نمی کند.

به گزارش خوزستان اسپورت و به نقل از ایسنا، هر رشته ورزشی برای این که بتواند خود را در کشور نشان دهد و استعدادش به مرحله بلوغ و دیده شدن برسد، باید در لیگ برتر کشور حضور داشته باشد اما حدود ۹ سالی است که خوزستان علی رغم این که استانی والیبال خیز است، تیمی در لیگ برتر کشور ندارد و به دلیل نبود یک تیم لیگ برتری، استعدادهای آن دلسرد و بی انگیزه شده اند و حالا جوانان خوزستانی استقبال کمتری نسبت به گذشته برای فعالیت در این رشته دارند.

والیبال خوزستان که در گذشته به واسطه داشتن تیم لیگ برتری توانسته بود، سری در سرها در آورد و در کشور مطرح شود در ادامه مسیر موفقیت خود، با حمایت نشدن از سوی مسئولان استان و ارگان ها و در مقطعی نیز با سپرده شدن هیات به مدیرانی که با والیبال زاویه فکری داشتند، راه نزول را در پیش گرفت و حالا در مسیری قرار دارد که تمام پیشکسوتان و کارشناسان این رشته، فعالیت در والیبال را بدون تیم لیگ برتری که مسئولان امر هر سال وعده آن را می‌دهند، بی اثر می دانند و آینده خوبی را برای آن متصور نیستند.

ضربه به ریشه والیبال خوزستان با عدم توجه مسئولان
علی قوچ، بازیکن سابق تیم ملی جوانان با بیان این که والیبال در خوزستان ریشه دارد اما سال ها است که از داشتن یک تیم لیگ برتری محروم هستیم، گفت: این ریشه در گذشته قرص و محکم بود ولی عدم حمایت از سوی مسئولان اداره کل ورزش خوزستان به ریشه والیبال ضربه زد. زمانی که اولین لیگ ایران با عنوان جام پاسارگاد برگزار شد، تیم گمرک اهواز با حمایت تربیت بدنی وقت خوزستان در لیگ برتر شرکت داشت. البته سال بعد آن نیز این تیم به دلیل مشکلات مالی نتوانست در لیگ برتر حضور پیدا کند و تیم ملوان خرمشهر در لیگ برتر تیم داری کرد و خود من هم در هر دو تیم حضور داشتم. سال ها بعد نیز بازهم خوزستان تیم هایی چون بندرماهشهر و مناطق نفت خیز جنوب را در لیگ برتر داشت اما حدودا از سال ۹۰ تاکنون تیمی در لیگ برتر نداشته ایم و از والیبال حمایت نشده و می بینیم که امروز به خاطر نداشتن تیم لیگ برتری دچار چه وضعیتی است.

وی با بیان این که اگر والیبال خوزستان حمایت شود به یک سال هم نمی کشد که نفرات خوبی همچون موسوی ها به کشور معرفی خواهیم کرد، عنوان کرد: مقصر اصلی حال ناخوش والیبال خوزستان را اداره‌کل ورزش خوزستان می دانم که به این رشته بها نداده است. هیچ کاری برای این رشته انجام نداده‌اند و نخواهند داد. چند سال است که در حد موسوی و شریفات باقی مانده ایم و دیگر هیچ کسی را به کشور مطرح نکردیم. ده ها موسوی و شریفات داریم که بی انگیزه شده اند. در واقع خمیر مایه را داریم ولی تا وقتی حمایت نشوند در همین سطح خواهیم ماند. نوجوانان و جوانان ما برای ماندن در این رشته یک الگوی خوب می خواهند و این الگو فقط داشتن یک تیم لیگ برتری است و تا اداره‌کل ورزش استان هم نخواهد، تلاش هیات بی فایده است. اگر امثال شاهرخی (رییس فعلی هیات والیبال خوزستان) نیز کنار بروند، توپ و تور خوزستان محو می شود. در خوزستان، استعداد، داور و مربی خوب داریم ولی پشتیبان نداریم.

آینده نامشخص والیبال خوزستان بدون تیم لیگ برتری
همچنین علی همت پور، پیشکسوت والیبال خوزستان، گفت: هیات های قبلی والیبال خوزستان در کار خود کمی سستی داشتند، البته سه دوره قبل هم در لیگ برتر و هم در لیگ دسته یک کشور تیم داشتیم و پیش از این نیز تیم لوله سازی در لیگ برتر بود و همیشه والیبال خوزستان در کشور مطرح بود و حتی برای ۲ بار نیز خوزستان عنوان هیات برتر کشور را به دست آورد اما کم لطفی اداره کل ورزش و جوانان استان در حمایت از هیات نیز باعث شد که شرکت ها هم از تیم داری دلسرد شوند. در گذشته محمدی بهترین لیبروی جوانان جهان و همچنین شریفات و موسوی را داشتیم اما الان چی؟

وی با تاکید بر این که نداشتن تیم لیگ برتری باعث شده استعدادهای والیبال خوزستان دلسرد شوند، افزود: نخبه های خوزستانی می گویند وقتی آینده ای نیست، پس چرا باید تمرین کنیم. درست هم می گویند، بدون تیم لیگ برتری هیچ آینده ای در انتظار والیبال خوزستان نیست. مریوان و ورامین که شهرهای کوچکی هستند، در لیگ برتر والیبال تیم دارند اما اهواز و خوزستانِ به این بزرگی، در حسرت داشتن تیم هستند. هیات خوزستان مجددا کار را از رده سنی پایه آغاز کرده است ولی باید در لیگ یک و لیگ برتر تیم داشته باشیم وگرنه هر گونه فعالیتی بی فایده است و این نوجوانان و جوانان پس از مدتی کار، بی انگیزه می شوند. حیف است که تنها نامی از والیبال خوزستان باقی مانده است و باید خود مسئولان اداره کل ورزش نیز بخواهند و پای کار بیایند تا والیبال استان نیز در لیگ برتر تیم داشته باشد. هر سال می گویند سال بعد تیم داری می شود ولی خبری از تیم نیست. باید توجه داشته باشیم، اگر تیم در لیگ یک و برتر نداشته باشیم، فدراسیون هم به ما بها نمی دهند. این همه داور و مربی پرورش دادیم اما وقتی والیبال ما به خاطر نداشتن تیم لیگ برتر رونق ندارد، این نفرات نیز دیده نمی شوند.

جای خالی تیم لیگ برتری در استانی والیبال خیز
روح الله شهنی یکی دیگر از پیشکسوتان والیبال خوزستان با بیان این که در ۱۰ سال اخیر والیبال استان با رکود خیلی بدی مواجه بوده و افراد دست اندرکار نیز در راستای پیشبرد اهداف والیبال کار نکردند، گفت: همین باعث شد که والیبال خوزستان به خودی خود فراموش شود. البته هیات فعلی با ریاست شاهرخی نشان داده که در راستای فعال سازی والیبال آقایان و بانوان در رده های سنی مختلف فعالیت چشمگیری داشته است ولی باید قبول کنیم که والیبال از حالت آماتور خارج شده و باید به صورت حرفه ای کار کنیم و این نیز مستلزم داشتن یک تیم لیگ برتری است. با وجود اسپانسرهای قوی می توان در کشور جولان داد و این بدون همراهی همه جانبه ممکن نیست. پس تا وقتی این همراهی در خوزستان نباشد علاقه مندان به والیبال نباید منتظر تیم لیگ برتری باشند.

وی افزود: در گذشته ماهشهر، لوله سازی و ملی حفاری در والیبال فعالیت خوبی داشتند اما بحران های مالی پیش آمده مانع از تیم داری آن ها شد و کاری هم از دست هیات برنیامد و والیبال خوزستان برای حضور در لیگ برتر از سوی مسئولان استان حمایت نشد. به نظرم مسئولان خوزستانی برای این رشته پرطرفدار و دارای ظرفیت و پتانسیل زیاد در خوزستان دل نسوزاندند و گویا علاقه مند به تیم داری در لیگ برتر والیبال هم نبوده اند. مسئولان اداره کل ورزش خوزستان در حمایت از رشته های مختلف تفاوت قائل بودند، در حالی که حق والیبال خوزستان داشتن یک تیم لیگ برتری است. باوجود این که استانی والیبال خیر هستیم، متاسفانه این رشته را رها کرده اند و این جای گله مندی دارد که چرا مسئولان به این رشته پر استعداد اهمیت ندادند تا به این روز بیفتد و دیگر در کشور مطرح نباشیم. در تمام شهرستان ها تیم داریم اما هنوز جای خالی یک تیم لیگ برتری احساس می شود و مشخص نیست بدون داشتن تیم لیگ برتری، سرنوشت این همه پتانسیل چه خواهد شد. بعد از شریفات، موسوی و محمدی، دیگر نتوانستیم نفرات جدیدی را به کشور معرفی کنیم زیرا تیم لیگ برتری نداشتیم. تاکید می کنم تا وقتی تیم لیگ برتری نداشته باشیم، پتانسیل ها و نخبه هایمان سرخورده می شوند. پس اسپانسرها و مسئولان باید پای کار بیایند.

مطرح شدن خوزستان در والیبال به واسطه تیم لیگ برتری
سعید شاهرخی، رییس هیات والیبال خوزستان با بیان این که پس از درخشش موسوی در تیم ملی ایران، خانواده ها علاقه مند شدند که فرزندان شان به امید حضور تیمی از استان در لیگ برتر و مطرح شدن آن ها در کشور وارد این رشته شوند اما متاسفانه از این رشته برای حضور در لیگ برتر حمایت نشد، گفت: حیف است که والیبال خوزستان در لیگ برتر نماینده ای نداشته باشد و جای این استان در این رقابت ها خالی است. در چهار سالی که به عنوان رییس هیات استان مشغول به فعالیت هستم، با رایزنی‌های مختلفی که با افراد مختلف از جمله نماینده وقت اهواز در مجلس و همچنین برخی ارگان‌ها داشتیم، به دنبال حضور یک تیم از خوزستان در لیگ برتر بودیم ولی متاسفانه رایزنی‌های ما با نماینده وقت اهواز هیچ نتیجه‌ای نداشت و کمکی به ما نشد. مسئولان در حق رشته والیبال نامهربانی کردند و انگار والیبال فرزند دور شده از ورزش خوزستان است.

وی ادامه داد: حال عمومی والیبال خوزستان خوب است، البته در بدو ورودم به هیات والیبال، این رشته بیمار و در کما بود اما با برنامه‌های مدنظر، جان تازه‌ای به والیبال خوزستان تزریق کردیم، البته همچنان برای مطرح شدن در کشور نیازمند یک تیم لیگ برتری هستیم اما هر چه تلاش داشته ایم به در بسته و مانع سخت عدم همکاری و تمایل مسئولان به تیم داری در لیگ برتر برخورد کرده ایم. داشتن تیم در این سطح نیز حمایت همه‌جانبه مسئولان استان را می‌طلبد و خوزستان با داشتن تیم لیگ برتری حتی می‌تواند به یکی از پایه‌های والیبال کشور نیز تبدیل شود.

سخت شدن تیم‌داری شرکت‌های نفتی
افشین حیدری، مدیرکل ورزش خوزستان نیز در خصوص عدم تیم داری استان در لیگ برتر والیبال کشور علی رغم استعدادهای فراوان در این رشته، گفت: تیم داری در لیگ برتر نیازمند یک اسپانسر خوب و قوی است، ضمن اینکه مصوبه وزارت نفت نیز باعث شد که شرکت های نفتی در تیم داری در لیگ برتر تامل کنند و به دنبال تعدیل رشته های ورزشی شان باشند. از طرفی هم برای حمایت از شرکت ها و صنایع جهت فعالیت در لیگ برتر قانون محکمی نیست و همین کار را کمی سخت می کند اما اعتقاد من بر این است که در استان خوزستان ظرفیت تیم داری در لیگ برتر والیبال وجود دارد و خیلی از والیبال دوستان نیز به آن اشاره دارند. اگر بتوانیم اسپانسری داشته باشیم، اداره کل ورزش نیز نسبت به بازگشت بخشی از ارزش افزوده پرداختی آن شرکت به دولت با هماهنگی امور مالیاتی استان اقدام خواهد کرد. در این سال ها برای داشتن یک تیم لیگ برتری تلاش شده اما نبود اسپانسر مانع از انجام این مهم شده است. هنوز این ظرفیت وجود دارد و هر کدام از صنایع استان در بحث تیم داری پا پیش بگذارند، ما نیز حمایت خواهیم کرد.

والیبال خوزستان سال ها است که به دلیل نداشتن تیم لیگ برتری دچار سردرگمی شده است و هر اثری در این رشته که به واسطه کار در بخش پایه نیز خلق می شود، همچون نقاشی روی آب و بی اثر است. این رشته که به دلیل نداشتن تیم لیگ برتری از روزهای اوج خود دور شده، برای بازگشت به سطح اول کشور نیاز به اسپانسرهای قوی و توجه مسئولان استان دارد و تا کار هدفمند برای این رشته صورت نگیرد، نمی توان امیدوار به حضور خوزستان در لیگ برتر بود. در این شرایط تنها با همت دست جمعی و پای کار آمدن مسئولان ورزش خوزستان و بها به این رشته پرطرفدار، می توان از هدر رفت نخبه های والیبال استان جلوگیری کرد. باید حال خوش را با تیم داری در لیگ برتر، به والیبال خوزستان برگرداند تا حسرت حضور در لیگ برتر به یک دهه کشیده نشود.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۱
غلامحسین حیدری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۲
0
0
باسلام.. مطالبه وخواسته ی ب حقی است، وبزرگترین ظلم ب عاشقان این رشته،، هرچند حل مشکل زیاد هم سخت نیست، بدشانسی طرفداران والیبال دراین است ک دربدترین مقطع زمانی و باوجود مدیران ناکارآمد ک قدرت رایزنی شان باشرکت هابی نهایت ضعیف است، خوردند، ونمیتوانند حل مشکل کنند، با هیچیک ازدوستان خصومت نداریم، اما حق گرفتنی است، باید مطالبه کرد، وقتی نماینده ی سمنان درمورد آب غیزانیه راه مطالبه رایاد داد استاندار ما ازایشان انتقادکرد، ب نظر شما این شخص ک بالاترین مقام استان است فردا چطور میتواند ازحق نفت آبادان. م سلیمان یا هرنقطه ای ازاستان دربرابر تهران بیاستد و ازحق مان دفاع کند؟ اگر اینهمه منابع خدادادی تاصنعت درتبریز. شیراز. مشهد. اصفهان. تهران ووو بودند هزاران بخشنامه. ماده وتبصره درمیاوردند ک فلان درصد جهت حل استان خودشان، بعد درصد قلیلی ب صندوق دولت میریختند. چرا؟ چون استاندار. نماینده ومردان مطالبه گردارند، ازباطل حق میسازند، ازحقوق شهروندشان دفاع میکنند، دردها زیاد وقلم ماقبل از انحراف جوهرش خشک شد، همان بهتر، ازخداوند میخواهم مدیر ومسوول کاردان ودلسوز برایمان حواله کند، شاید غم مردم کمترشود.. دکترعبدالحسن مقتدایی، استاندارسابق.. یادت بخیر.. ابرمردخوزستان........... یاحق
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها