به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ March 2024 28
کد خبر: ۲۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
تعداد نظرات: ۴ نظر

کودکی جان داد؛ نصاب داربست مقصر شد

بهناز میرمطهریان
خبر شوکه کننده‌ای که دوشنبه شب را به کام همه تلخ کرد: «پسر هشت ‌ساله‌ای بعد از پایان مسابقه پرسپولیس - صنعت نفت آبادان، هنگام خروج از ورزشگاه آزادی، در برخورد با داربست‌های مقابل گیت‌های الکترونیکی، دچار برق گرفتگی شد و جان باخت.»

از پلیس و قاضی شیفت تا مسئولان وزارت ورزش، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، همان شب در ورزشگاه آزادی حاضر شدند و ابعاد حادثه را بررسی کردند. پیمانکار دستگیر شد و از مدیرعامل ورزشگاه آزادی تا مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز مورد بازخواست قرار گرفتند تا مشخص شود که مقصر اصلی که بوده و کدام سهل‌انگاری جان یک هوادار کودک را گرفته است.

حالا هم حراست وزارت ورزش از حراست فدراسیون فوتبال خواسته تا در جلسه‌ای با حضور حراست باشگاه پرسپولیس و حراست شرکت توسعه و تجهیز، گزارشی از این اتفاق ناگوار تهیه کنند و به مراجع بالاتر بفرستند تا به روشن شدن دلایل این حادثه کمک کند.

گویا یک روند تکراری در یافتن دلیل حوادث تلخ فوتبالی، با ظاهری متفاوت تکرار می‌شود. یک سیکل معیوب که نتیجه و ماحصل همه حوادثی است که پیش از این با چشم‌پوشی از آن عبور شده است. هر نهادی توپ را به زمین دیگری انداخته و در نهایت هم به نتیجه واضحی نرسیده است.

فینال جام حذفی 97 در بازی استقلال مقابل خونه به خونه بابل، مسابقه فوتبال با یک فاجعه همراه بود. شیئی پرتاب شد و به چشم هوادار استقلال برخورد کرد. حادثه‌ای که به نابینا شدن اسماعیل بهداروند انجامید. حادثه تلخی که تا چند روز فوتبال ایران را متأثر کرده بود و واکنش‌های متعددی به همراه داشت. همه تا مدتی از مشکلات ورزشگاه‌ها گفتند و همدیگر را مقصر کردند اما در نهایت چه شد؟ کسی از او خبر دارد؟ آیا بعد از او هیچ‌کس در ورزشگاه‌ها نابینا نشد؟ آیا توانستند این ماجرا را متوقف کنند؟ اصلاً مقصر این اتفاق شناسایی شد و به سزای عملش رسید؟

فینال جام حذفی اخیر و فاجعه‌ای که در بازی پرسپولیس مقابل داماش رقم خورد چطور؟ از آن محرومیت شبانه بهاروند و فتاحی و جلسات پی‌در‌پی مجلس و فدراسیون فوتبال به کجا رسیدیم؟ جز اینکه لیگ با تأخیر یکماهه، با همان نواقص و مشکلات ادامه پیدا کرده و بهاروند و فتاحی هم به کار خود ادامه می‌دهند؟ تاج، با بیان اینکه نیروی انتظامی مسئول برقراری امنیت ورزشگاه‌هاست خود و مجموعه‌اش را تبرئه کرد. بعد هم به قول خودش برای حفظ جان تماشاگران، لیگ را به تعویق انداخت تا ورزشگاه‌ها استاندارد شوند. در نهایت چه شد؟ مقصر آن فاجعه مشخص شد؟ کسی استعفا داد؟ تغییری ایجاد شد؟

فقط یک هفته تا 10 روز همه درگیر خبرهای مربوط به فینال جام حذفی بودند و خیلی راحت هم بازگشت بهاروند و فتاحی و لغو محرومیت‌شان را پذیرفتند. بقیه نهادهایی هم که مقصر اعلام می‌شدند، کوچکترین توضیحی ندادند و حتی عذرخواهی ساده‌ای بابت اتفاقات رخ داده، انجام ندادند.

اما اتفاقی که دوشنبه شب این هفته موجب برق‌گرفتگی پسر هشت ساله شد، همان چیزی است که سال‌ها داریم در فوتبال می‌بینیم. تنها این سؤال را پررنگ‌تر می‌کند که دقیقاً چه اتفاقی باید رخ دهد که مسئولان ورزش و فوتبال در مقام پاسخگویی جدی برآیند؟ چیزی فراتر از مرگ یک کودک در ورزشگاه؟!

آخرین گزارش‌هایی که از ورزشگاه آزادی می‌رسد حتی پیمانکار را هم تبرئه کرده است. نه مسئولان ورزشگاه آزادی، نه شرکت توسعه و تجهیز، نه فدراسیون فوتبال و نه سازمان لیگ. هیچ‌یک مقصر نیستند. ضعیف‌ترین کسی که در این چرخه وجود دارد مقصر اعلام می‌شود. کسی که داربست را نصب کرده است! می‌گویند کسی که کار نصب را انجام داده سهل‌انگاری کرده و داربست را به تیر برقی تکیه داده که دچار اتصال برق بوده و به این حادثه منجر شده است.

کودکی جان داد؛ نصاب داربست مقصر شد

دیگر کسی نمی‌گوید که چرا مسئولان مربوطه بعد از نصب این داربست‌ها، نظارت لازم را انجام نداده‌اند. چرا استاندارد آنها و امنیت‌شان مورد بررسی قرار نگرفته است؟

داربست‌هایی که عده‌ای وجودشان را غیرضروری می‌دانند و عده‌ای دیگر معتقدند که برای کنترل ازدحام جمعیت، هیچ چاره‌ای جز برپایی این داربست‌ها نیست. معتقدند راه‌های مارپیچ منتهی به گیت‌ها، توان مهار ازدحام را ندارند و باعث بروز مشکل می‌شوند. به همین خاطر لازم است که جلوی ازدحام جمعیت در چند مرحله گرفته شود که این داربست‌ها به تحقق این امر کمک می‌کند.

کمترین انتظاری که از مسئولان عالی ورزش می‌رود این است که در ابتدا مشخص کنند ورزشگاه آزادی مسئولیت نصب این داربست‌ها را برعهده می‌گیرد یا شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی؟ و بعد از این موضوع چه جریمه‌ای برای مسئول این سهل‌انگاری در نظر گرفته خواهد شد؟ حتی اگر مشکل اصلی از نصب اشتباه داربست باشد، باز هم مسئولی باید پاسخگو باشد که در نهایت امنیت کلی این داربست‌ها را چک نکرده.

جلساتی در روزهای آینده برگزار می‌شود که با هدف مشخص شدن پاسخ این سؤالات خواهد بود اما آیا این بار می‌توان امید داشت که مقصر اصلی معرفی و تنبیه شود؟ یا باز هم باید شاهد فراموشی یک حادثه دلخراش دیگر باشیم؟
پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
همان بدبخت نصاب را مقصر میکنند و بعد هم رضایت خانواده با گرفتن مبلغی ازنصاب بی پول وکارگر که با شندر غاز ی زندگی فلاکت بارش را به سامان نمی نوان برساند بهر روی کی به کیه.... ازمن بی حرکت از خدا برکت....‌‌ چون راه چاپی باز است ..‌‌‌‌‌. نه خانی اومد ونه خانی رفت
یوسف فولاد نفت اس خ ا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
اره دیگه نمیتونند کله گنده هارو بگیرن اومدن کارگر داربستبند بدبخت دستگیر کردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
0
0
بفرض کله گنده ها را بگیرند اولا عذرخواهی بعدشم یه پست بهتر کی ب کیه سخت نگیر
rama
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
0
0
نصاب یه کاری کرده رفته
مگه پروژه ناظر نداشته؟
مسئول برگزاری مسابقات شرایط برگزاری مسابقه رو تائید کنه؟
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها