به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ March 2024 28
کد خبر: ۲۷۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

بررسی عملکرد بازیکنان خارجی در لیگ برتر ایران

بررسی عملکرد بازیکنان خارجی در لیگ برتر ایران

جعفر برزگر
هر سال بازیکنان خارجی زیادی به لیگ برتر اضافه می‌شوند که مثل تمام ادوار گذشته خیلی از آنها نه تنها فایده‌ای برای لیگ ما نداشته بلکه دلارهای زیادی را هم با خود از کشور خارج می‌کنند. تعدادی هم که به دلیل دریافت نکردن مطالبات‌شان سر از فیفا در می‌آورند و خیلی زود هم به پول‌شان می‌رسند. پولی که از جیب هیچکدام از مسوولان باشگاه‌ها خرج نمی‌شود.

البته در این میان چند نفری هم عملکرد خوبی دارند و توریست به حساب نمی‌آیند. آنها که تعدادشان زیاد هم نیست و چند سالی است که در لیگ ما شاغل هستند. در لیگ هجدهم تعداد آنها به 42 نفر رسید.
 
دو تیم بدون بازیکن خارجی
از میان 16 تیم حاضر در لیگ هجدهم فقط دو تیم بازیکن خارجی نداشتند. پارس جنوبی جم که مشکلات مالی بسیاری داشت و همین که بدهی به بازیکن خارجی هم به فهرست‌شان اضافه نشد اتفاق خوبی بود. استقلال خوزستان هم که به دلیل شکایت یک بازیکن خارجی‌اش با کسر شش امتیاز مواجه شده و در واقع چشمشان ترسیده بود دیگر سراغ این بازیکنان نرفتند.
 
استقلال و صنعت نفت رکورددار
دو تیم استقلال و صنعت نفت آبادان در جذب بازیکنان خارجی رکورددار بوده و هر کدام شش بازیکن را در فهرست جای دادند. کرار جاسم مطرح‌ترین خارجی آبادانی‌ها نیم فصل جدا شد. جاناتان بالوتلی با توجه به دقایق حضورش در زمین چهار گل زد، یک پاس گل داد و جزو خوب‌های این تیم بود. چهار نفر دیگر اما خیلی نتوانستند کارآیی خوبی داشته باشند اما خریدهای استقلال بسیار قابل تامل بودند.

آبی‌های پایتخت فصل را با نویمایر و الحاجی گرو آغاز کردند که عملکردشان با انتقادهای بسیاری همراه بود. همین هم باعث شد تا نیم فصل از تیم بروند. آنها در نیم فصل دوم سه خارجی دیگر جذب کردند که تا حدود بسیاری نتایج استقلال در گرو آمادگی آنها بود. آیاندا پاتوسی، ایسما و منشا که به اعتقاد برخی‌ها اگر پاتوسی از ابتدای فصل همراه استقلال بود نتایج بهتری را به دست می‌آوردند. بعد از این دو تیم فولاد خوزستان با پنج بازیکن خارجی بیشترین سهمیه را داشت.
 
خارجی سرخابی
برخلاف معمول و آن چه که در سال‌های گذشته اتفاق می‌افتاد انتقال گادوین منشا از پرسپولیس به استقلال با سر و صدا و حاشیه‌های زیادی همراه نشد. این مهاجم نیجریه‌ای در 15 مسابقه‌ای که برای پرسپولیس به میدان رفت یک گل زد و دو پاس گل داد و جالب اینکه همین آمار را در 12 بازی برای استقلال به دست آورد.
 
صدر در اختیار برزیل
به نظر می‌رسد بازیکنان برزیلی شاغل در فوتبال ایران بیشتر از سایر خارجی‌های دیگر جواب می‌دهند. اتفاق فصل گذشته افتاد و باز هم صدر جدول در اختیار آنها قرار گرفت. در لیگ هفدهم مگنو باتیستا، دخسوس، سزار و پریرا صدرجدول خارجی‌های لیگ را به خود اختصاص داده بودند. جالب اینکه از این تعداد دو نفرشان در جدول امروز هم جزو صدرنشینان هستند. دخسوس دروازه‌بان ماشین‌سازی همچون فصل گذشته در 28 بازی 28 گل دریافت کرد. اما پریرا که فصل قبل در 29 بازی و 2413 دقیقه 12 گل برای نفت آبادان زده بود در لیگ هجدهم با همین تعداد بازی و 2581 دقیقه حضور در زمین 16 گل زد و به همراه استنلی کی‌روش مهاجم سپاهان در صدر جدول گلزنان لیگ برتر هم قرار گرفت.
 
آنها که نیامده رفتند
در فصل هجدهم شاهد بازیکنانی بودیم که ابتدا جذب شدند و حتی عکس یادگاری هم با پیراهن باشگا‌ه‌شان انداختند اما بعدا کاشف به عمل آمد که به دلایل مختلف اجازه بازی را ندارند.

زیه دیاباته ساحل عاجی یکی از آنها بود که در زمان افشین قطبی به فولاد آمد اما این مدافع چپ هم خیلی زود به کشورش بازگشت. یک بازیکن 30 ساله با قامتی در حدود 167 سانتی‌متر که بازی در لیگ‌های مختلفی را تجربه کرد. دیاباته قبل از امضای قرارداد با فولاد، برای چائورای به میدان رفت و شماره 6 این تیم را نیز پوشید. او یک بار در ترکیب چائورای قرار گرفت که این تیم با نتیجه یک بر صفر مونت‌موریلون را شکست داد. این بازی از هفته شانزدهم لیگ NA3 که همان سطح پنجم فوتبال باشگاهی در فرانسه است انجام شد و دیاباته نیز 90 دقیقه در ترکیب چائورای حضور داشت. دیداری که روز 16 فوریه 2019 در ورزشگاه مونیسیپال و به میزبانی باشگاه چائورای برگزار شد. نقل و انتقالات نیم‌فصل لیگ هجدهم از تاریخ 16 دی‌ماه آغاز و در روز 13 بهمن‌ماه به پایان رسید. 16 فوریه 2019، 27 بهمن‌ماه 1397 است. یعنی زیه دیاباته 14 روز بعد از پایان مهلت نقل و انتقالات لیگ برتر برای باشگاه چائورای در فرانسه به میدان رفت و در یک بازی رسمی پیراهن این تیم را پوشید. بنابراین انتقال او به فولاد و حضور او در ترکیب این تیم- در نیم‌فصل دوم- غیرقانونی و خلاف مقررات سازمان لیگ بود.

کوین کنستانت بازیکن سابق اینترمیلان هم یکی از خریدهای تراکتورسازی تبریز بود که با توجه به محرز شدن بیماری او پس از طی کردن دوره‌ تست‌های پزشکی مرکز ایفمارک، قراردادش با باشگاه تراکتور فسخ شد. بر این اساس، با عنایت به بندهای قرارداد و نتایج آزمایشات پزشکی و محرز شدن عدم درمان قطعی این بازیکن در کوتاه مدت، خاتمه همکاری و فسخ قرارداد به این بازیکن ابلاغ شد.

خارجی پر انتقاد پرسپولیس
ماریو بودیمیر مهاجم کروات پرسپولیس در نیم فصل دوم به این تیم اضافه شد که حضور او با انتقادهای بسیاری همراه شد. مهاجمی که گل نمی‌زد و خیلی کم  پاس گل می‌داد. بودیمیر فقط یک گل زد که آن هم گل قهرمانی تیمش در روز پایانی بود. او دو پاس گل هم داد.

بررسی عملکرد بازیکنان خارجی در لیگ برتر ایران
پیامک :5000291247
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها