به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ March 2024 28
کد خبر: ۲۶۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

سرجیو: هیچ بازیکنی به من تحمیل نشد

سرجیو: هیچ بازیکنی به من تحمیل نشد

خوزستان اسپورت- سرمربی پرتغالی صنعت نفت آبادان با بیان این‌که با شناخت و هدف هدایت این تیم را برعهده گرفتم، گفت: تمام بازیکنان فعلی نفت با تصمیم من در تیم هستند و نه شخص مدیرعامل و نه دوستان هیات‌مدیره، هیچ بازیکنی را به من تحمیل نکردند.
 
به گزارش خوزستان اسپورت و به نقل از ایسنا، پائولو سرجیو که برای اولین بار در لیگ برتر ایران مشغول به فعالیت است با بیان این‌که توانایی طبیعی بازیکنان فوتبال ایران به صورتی است که می‌توانند سطح فوتبال این کشور را در سطح بالاتر قرار دهند، می‌گوید "بازیکنان ایرانی ذاتا خوب فوتبال بازی کردن و تبدیل به فوتبالیست بزرگ شدن را دارند".

همچنین سرجیو در این گفت‌وگو به این موضوع اشاره می‌کند که "دیگران کاری کردند که 10 بازیکن از تیم صنعت نفت جدا شدند و به همین دلیل مجبور شدیم، تیم را از صفر بسازیم." ادامه گفت‌وگو با سرمربی پرتغالی نفت آبادان را در زیر می‌خوانید.
 
آقای سرجیو باتوجه به این که شما سابقه کار در کشورهای مختلف از جمله اسکاتلند، قبرس، رومانی و امارات را دارید، چه چیزی باعث شد که این بار ایران را برای فعالیت انتخاب کنید؛ آیا شناختی از فوتبال ایران و تیم نفت آبادان داشتید؟
من قطعا با شناخت و هدف به این جا آمدم زیرا کی‌روش، دیگر هموطن من نیز در ایران به عنوان سرمربی تیم ملی در حال فعالیت است و پیش از من نیز صنعت نفت چندین مربی پرتغالی داشته است و زمانی که در کشورم بودم، همیشه بازی ها و اخبار تیم آبادان را دنبال می‌کردم. زمانی که برای کار در آبادان به توافق رسیدم، تقریبا تمام بازی‌های فصل گذشته صنعت نفت را دیده بودم و این شیوه‌ای بود تا هم درباره لیگ فوتبال ایران و هم نفت آبادان، شناخت پیدا کنم.

زمانی که شما هدایت صنعت نفت را پذیرفتید، نظر برخی کارشناسان این بود که تیم با نظر شما بسته نشد، البته این موضوع بارها از سوی باشگاه رد شد. اکنون خود شما در این خصوص توضیح می‌دهید؟
 بازیکنانی که از سال گذشته در تیم صنعت نفت هستند و بازیکنان جدیدی که امسال به تیم ملحق شدند، همگی با تصمیم من در تیم هستند. تمام مسوولیت کار را خود من پذیرفتم و نه شخص مدیرعامل و نه دوستان هیات مدیره، هیچ بازیکنی را به من تحمیل نکردند.
 
پس شما با شناخت کافی به نفت آبادان آمدید؛ حتی گفته می‌شد در روز معارفه تان نیز باتوجه به این که فیلم‌های زیادی از بازی های تیم نفت را دیده بودید، بازیکنان را به اسم صدا می‌کردید.
 بله، درست است که من با شناخت کافی به آبادان آمدم. من بیش از 40 فیلم از بازی های صنعت نفت را دیده بودم. به هر حال اکنون در قرن تکنولوژی به سر می بریم و یکسری از سایت‌ها نیز موجود است که می‌توان از طریق آن ها فیلم بازی تیم های موردنظر را تماشا کرد.
 
زمانی که در هفته های ابتدایی لیگ، نفت آبادان چندین تساوی متوالی به دست آورد گفته می‌شد که باشگاه به شما اولتیماتوم داده است، آیا این موضوع درست بود؟
 آقای عیسی‌زاده به عنوان مدیرعامل باشگاه هیچ وقت اولتیماتوم به من نداد. به هر حال شما می‌توانید مربی خیلی خوبی باشید ولی گاهی اوقات نتیجه طبق آن چه می خواهید نباشد و می‌دانید که در فوتبال به کسب نتیجه نیاز داریم ولی نتایجی که در هفته های ابتدایی لیگ کسب کردیم، هیچ وقت باعث نشد که اولتیماتومی از سوی مدیریت دریافت کنم.
 
آن‌چه در این مدت به خوبی در شخصیت شما دیده شد، حمایت خوب‌تان از بازیکنان حتی در زمان عدم نتیجه‌گیری است و مانند برخی مربیان مقصر شکست را تنها بازیکنان تان نمی‌دانستید.
 تیمی که من در آن حضور دارم، مانند خانواده‌ام است. گاهی اوقات ممکن است با فرزندان مان به مشکل برخورد کنیم ولی هیچ وقت آن ها را از خانه بیرون نمی‌کنیم و حتی در جمع و عموم مردم نیز از آن ها انتقاد نمی‌کنیم. ما مشکل‌مان را در تیم و خانواده خودمان حل می‌کنیم. در واقع ما بازیکنان را تعلیم و تربیت می‌کنیم و به آن ها یاد می‌دهیم که پیشرفت کنند و در نفت آبادان نیز بین من و بازیکنان چنین چیزی وجود دارد. من به بازیکنان یاد می‌دهم که آن چه من می‌خواهم چیست تا بتوانیم گروه قوی تری داشته باشیم. در واقع کار یک سرمربی این است که در هر شرایطی به بازیکنان خود درس یاد دهد و باعث پیشرفت شان شود تا در شرایط بد، تصمیمات بهتری را بگیرند.
 
در بخش مهم کار نیز تصمیم سخت این است که 11 بازیکن را برای یک دیدار انتخاب می‌کنی ولی گاهی اوقات نتیجه باب میل نیست و همه شما را بابت انتخاب بازیکنان سرزنش می‌کنند اما این طور نیست که من دست از حمایت بازیکنانم بردارم. گاهی اوقات برخی مربیان زمانی که شکست می‌خورند از این و آن انتقاد می‌کنند تا نتیجه را گردن دیگران بیاندازند که برای چنین شخصیتی نیاز نیست دوره های یوفا را بگذرانی و خیلی راحت می‌توانی 11 بازیکن را انتخاب کنی و پس از باخت نیز تقصیر را گردن هر کدام از بازیکنان که خواستی بیندازی. گاهی اوقات مجبوری تصمیمی بگیری که ممکن است اشتباه باشد ولی باید مسوولیت آن را بپذیری و من هم زمانی که نتیجه نمی‌گیریم، خودم مسوولیت را می‌پذیرم. وقتی رهبر یک گروه هستی باید مسوولیت‌پذیر باشی.

در اوخر دیدارهای نیم فصل اول اختلافاتی بین شما و حسین بغلانی پیش آمد که به نظر می‌رسید کمی در این خصوص از سوی عده‌ای بزرگنمایی صورت گرفت، هر چند که خود بغلانی این موضوع را تنها سوء تفاهم دانست.
یکسری چیزها وجود دارد که بین خود ما باقی خواهد ماند. وقتی یک پسر داشته باشی که رفتارش بد باشد، در عموم از رفتار بد آن نمی‌گویی. نیازی به دفاع از خودم در عموم ندارم و حتی نیاز به گفتن نظری منفی درباره یکی از بازیکنانم در عموم ندارم. حسین می‌داند که چه کاری انجام داده و من هم می‌دانم که او چه کاری کرده است. تصمیم ما این بود که او در تیم بماند و اکنون هم در حال تمرین با تیم است و مشکل حل شد.
 
اواخر نیم فصل نخست نیز اکبر ایمانی در یک مصاحبه از جدایی در تعطیلات نیم فصل از نفت آبادان خبر داد و اکنون هم اگرچه با تیم در حال تمرین است ولی همچنان میل به جدایی دارد. به نظر می‌رسد نگه داشتن بازیکنی که دلش با تیم نیست، در نیم فصل دوم مشکل ساز خواهد شد.
ما در یک فعالیت و ورزش حرفه‎ای هستیم. فوتبال نیز در آبادان یک ورزش حرفه ای محسوب می‌شود، پس این فوتبال حرفه‌ای یکسری قوانین حرفه‌ای نیز دارد. اگر باشگاهی از ما یک بازیکن بخواهد باید با باشگاه صنعت نفت مکاتبه کند تا با مدیرعامل باشگاه به توافق برسد. آن‌ها باید بگویند وقتی می‌خواهند یک بازیکن خوب ما را جذب کنند، چه چیزی به باشگاه نفت می‌دهند. تاکنون نیز هیچ باشگاهی نامه‌ای برای جذب اکبر ایمانی به باشگاه نفت ارسال نکرده است و آن اخباری که در مطبوعات وجود دارد، تنها در مطبوعات است.
 
فوتبال و بازیکن حرفه‌ای قوانین خاص خود را دارد و وقتی یک بازیکن با باشگاهی قرارداد امضا می‌کند، یعنی برابر باشگاه خود مسوولیت پذیر می‌شود. زمانی که یک بازیکن در تیمی رشد می‌کند و وقتی نیم‌فصل شد بدون هیچ مسوولیت پذیری بخواهد جدا شود، در واقع به بازیکن جوان یاد می‌دهد هر زمان که خواست می‎تواند این رویه را پیش بگیرد و برود.
 
اول فصل و زمانی که تصمیم گرفتیم، اکبر ایمانی را به خدمت بگیریم، او خیلی پیشنهاد جدی نداشت و در نهایت با پیوستن به نفت آبادان احیا و تبدیل به بازیکن خیلی قوی شد و گویا اکنون چند تیم به دنبال جذب او هستند و همان طور که گفتم اگر باشگاهی خواهان جذب او است باید با باشگاه نفت آبادان مکاتبه کند. ما نیز نمی‌توانیم ایمانی را به صورت رایگان به تیم‌های دیگر تقدیم کنیم. وقتی باشگاهی درخواست خود را برای ما ارسال کرد، آن زمان تصمیم گیری می‌کنیم و ممکن است او را بدهیم یا ندهیم. ما باید از صنعت نفت حمایت کنیم و منافع تیم را هم در نظر بگیریم.
 
گویا کرار جاسم نیز برای فصل آینده با یک تیم عراقی قرارداد بسته است. کرار در دو فصلی که در آبادان به سر می‌برد، خیلی آرام‌تر از حضورهای قبلی‌اش در لیگ ایران، مشغول به فعالیت است و حتی خود شما هم در چند مصاحبه از توانمندی کرار تمجید کرده بودید. در این خصوص توضیح می‌دهید.
کرار بازیکنی است که در نیم فصل  اول خیلی خوب برای ما بازی کرد. او بازیکن بسیار خوب و با تجربه بسیار است. شنیده بودم که در گذشته وقتی کرار در تیمی کار می‌کرد برای آن تیم مشکل به وجود می‌آورد ولی در نیم فصل اول که با هم همکاری داشتیم، هیچ رفتار بدی از او در تمرینات و بازی‌ها ندیدم.

اخیرا یکی از کارشناسان خوزستانی عنوان کرده بود که "اگر نفت آبادان برای نیم فصل دوم نتواند بازیکنان خوبی را جذب کند، از کاندیدای سقوط به لیگ یک خواهد بود"، نظر شما در این خصوص چیست؟
من هم موافق هستم و او درست گفته است. ما می‌دانیم که برای نیم فصل دوم نیاز به سه چهار بازیکن در پست های مختلف داریم تا مجموعه ما را کمی قوی‌تر از قبل کنند. حتی با جذب سه، چهار بازیکن خوب نیز نیم فصل دوم برای ما سخت خواهد بود. چه کسی فکر می‌کند که با جذب سه چهار بازیکن، مابقی کار راحت خواهد بود؟ این فکر اشتباه است زیرا هیچ بازی آسانی در لیگ وجود ندارد و در نیم فصل دوم لیگ، همه به دنبال این هستند که بهترین عملکرد را از خود نشان دهند. در هر صورت چه با بازیکنان جدید و چه بدون آن ها نیم فصل دوم برای همه سخت خواهد بود. ما به سه چهار بازیکن جدید نیاز داریم که در حال کار روی این بخش هستیم و برای جنگی که در نیم فصل دوم پیش روی ما خواهد بود، آماده می شویم.
 
صنعت نفت می‌تواند در پایان فصل جایگاه تک رقمی را به دست آورد؟
من پیشگو نیستم؛ اگر جدول رده‌بندی را نگاه کنید، می‌بینید که بیش از این که به تیم‌های پایین جدول نزدیک باشیم، به تیم های بالای جدول نزدیک هستیم. اول فصل باتوجه به مشکلی که در بخش دلار داشتیم، نتوانستیم بازیکنان مورد نیاز که به کارمان می آمدند را جذب کنیم. در واقع نیم فصل اول برای صنعت نفت خیلی سخت بود، آن هم باتوجه به بازیکنان خوب فصل گذشته که از دست دادیم. اگر می‌توانستیم چهار پنج بازیکن خوب فصل گذشته را حفظ کنیم، با آن نفراتی که امسال جذب کردیم، صنعت نفت شرایط خیلی بهتری پیدا می‌کرد. در واقع با از دست دادن آن بازیکنان خوب، کارمان را از صفر آغاز کردیم. البته ما امسال بازیکنان جوانی را پرورش دادیم که خیلی خوب از آن ها استفاده کردیم و بسیار خوب نیز جواب اعتماد ما را دادند.
 
آبادان شهری کاملا فوتبالی است که مردم آن نیز به صورت ویژه پیگیر نتایج صنعت نفت هستند، نظرتان درمورد هواداران نفت آبادان چیست؟
در آبادان سرگرمی جز فوتبال برای مردم آن وجود ندارد و تمام تمرکز مردم آبادان روی فوتبال است. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، مردم این جا خیلی بیشتر از این می‌توانند به ما کمک کنند و در نیم فصل اول خیلی کمک حال ما نبودند. وقتی با مجموعه‌ای موافق نیستید، می‌توانید اعتراض کنید ولی نباید دست روی وجدان گذاشت. زمانی که به بازیکن و مربی انتقاد می‌کنید، ممکن است این اقدام نه تنها به تیم کمک نکند، بلکه کمک حال رقبا باشد.
 
از ابتدا که کارم را در این جا آغاز کردم، به مردم آبادان و مجموعه صنعت نفت قول دادم که خودم، همکارانم و بازیکنانم با تمام توان سخت کار کنیم. با مشکلاتی که در همین مصاحبه نیز به آن‌ها اشاره کردم، تیم ما نابود شد و مجبور شدیم که کار را از صفر شروع کنیم. در مجموع فکر می‌کنم از توان و ظرفیتی که داشتیم، خیلی خوب استفاده کردیم و از نتایج نیز راضی هستیم.
 
در واقع هدف اصلی ما برای امسال این بود که تیم را در لیگ نگه داریم و سال آینده به فکر جایگاه بهتر باشیم زیرا کار را از صفر آغاز کردیم. دیگران کاری کردند که 10 بازیکن از تیم جدا شدند و مجبور شدیم تیم را از صفر بسازیم. اکنون نیز باید به صورتی با نفرات فعلی کار کنیم که فصل آینده شاهد ثمره آن باشیم.
 
اکنون سه امتیاز با تیم ششم جدول اختلاف داریم. در نیم فصل اول 10 مساوی کسب کردیم که خیلی از هواداران نیز معتقد بودند که حق ما بیش از کسب یک امتیاز بود. اگر آن امتیازات را داشتیم، اکنون جایگاه مان بالاتر از رده فعلی در جدول بود. بازهم تاکید می‌کنم اگر حمایت هواداران را داشته باشیم، بهتر از این نتیجه می‌گیریم.

شما در دیدارهای امسال به ویژه بازی‌های پایانی نیم‌فصل اول به خوبی از جوانان آبادانی در ترکیب تیم استفاده کردید که به نظر می‌رسد برنامه ویژه‌ای برای این بخش دارید و حتی این اقدام شما می‌تواند در فوتبال آبادان به یادگار نیز بماند.
تیم ما بسیار جوان است و اگر به عملکردمان دقت کرده باشید از ابتدای فصل تاکنون از محمد دریس، حسین ساکی، مجدمی، جبیره، سلمانی و غبیشاوی که از جوانان آبادانی هستند در ترکیب تیم استفاده کردیم که این نفرات می توانند آینده فوتبال آبادان باشند.
 
شما پس از بازی در هفته اول لیگ برتر عنوان کردید که "سپاهان شانس قهرمانی در لیگ برتر را دارد" آیا هنوز نیز چنین نظری را دارید؟
فکر می‌کنم نیم فصل اول، درستی صحبت من را درباره سپاهان نشان داد و همه نیز به این نتیجه رسیده اند که سپاهان تیم بسیار قوی است که شانس قهرمانی را دارد.

در یکی از نشست های خبری، لیگ فوتبال ایران را در سطح بالا ارزیابی کرده بودید و حتی به این موضوع نیز اشاره داشتید که "مدیر برنامه‌های بازیکنان خارجی فکر می‌کنند که بازیکنان شان می‌توانند به راحتی در لیگ حرفه‌ای ایران بازی کنند، در حالی که این تصور اشتباه است". در خصوص این نظرتان و سطح لیگ ایران هم توضیح می‌دهید؟
توانایی طبیعی بازیکنان فوتبال ایران به صورتی است که می‌توانند سطح فوتبال این کشور را در سطح بالاتر قرار دهند. بازیکنان ایرانی ذاتا خوب فوتبال بازی کردن و تبدیل به فوتبالیست بزرگ شدن را دارند. بازیکنان ایرانی فقط به این نیاز دارند که فهم تاکتیکی از بازی و شدت و کیفیت تمرینات خود را کمی بالاتر ببرند. کشوری مانند ایران آنقدر پتانسیل دارد که بتواند بازیکنان بهتری را معرفی کند. بازیکنان ایرانی باید بتوانند خیلی خوب با توپ بازی و ارتباط برقرار کنند، البته کارشناسان نیز می‌گویند که بازیکنان ایرانی رابطه خوبی با توپ دارند ولی رقابت و فوتبال چیزی بالاتر از با توپ بازی کردن است.
 
در بازی تیم‌ملی ایران برابر یمن در جام ملت های آسیا نیز بازیکنان یمن، قابل بودند و خیلی خوب نیز توانستند با توپ بازی کنند ولی آن چه ایران را از حریف خود متفاوت کرده بود، قابلیت رقابت کردن با تیمی مانند یمن بود. به هر حال باید بتوان با تیم حریف، حس رقابت داشت.
 
من قبلا نیز ایران و پرتغال را با هم مقایسه کرده بودم؛ پرتغال کشوری با 10 میلیون نفر جمعیت توانسته بود، نسلی را پرورش دهد که قهرمان اروپا شود و ایران نیز کشوری با بیش از 90 میلیون نفر جمعیت اگر کمی سرمایه گذاری بیشتری روی زیرساخت های فوتبال برای جوانان و تیم های پایه خود انجام دهد، قطعا این قابلیت را خواهد داشت که بیشتر از این حرف برای گفتن داشته باشد. در کشور پرتغال ممکن است که یک میلیون نوجوان در حال تمرین فوتبال وجود داشته باشد ولی ممکن است که همزمان در ایران، 10 میلیون نفر نوجوان در حال آموزش در این رشته باشند که بر این اساس انتخاب 11 بازیکن از یک میلیون نفر و 10 میلیون نفر را تصور کنید. بنابراین ایران ظرفیت قوی تر شدن در فوتبال را دارد، البته این مهم نیازمند فراهم شدن زیرساخت، زمین های مناسب و وجود افراد کارآزموده برای کار با رده های سنی پایه است.

اکنون نیز کی‌روش پرتغالی، سرمربی تیم‌ملی ایران است. به نظر شما ایران با کی‌روش می‌تواند قهرمان جام ملت های آسیا شود؟
من روی قهرمانی ایران در جام ملت های آسیا شرط می‌بندم. نه تنها کی روش، بلکه تمام مربیان برای من قابل احترام هستند ولی فکر می‌کنم نتایج کی روش در چند سالی که در خدمت فوتبال ایران بوده، توانمندی او را ثابت کرده است. اکنون نیز او استحقاق جایگاهی را که در آن است، دارد. کی‌روش تاکنون دوبار ایران را به جام جهانی رسانده و این نشان می‌دهد که او چقدر در کار خود خوب است.
 گفت‌وگو: پریسا زنگنه‌منش

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۵
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
آبادانیها به خط !! استادیوم رو پرکنید!!
حسام
|
Germany
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
اقای سرجیو تورو خدا مهاجم خارجی هافبک وسط خارجی دفاع بگیر بعد فرصت زیاد به دریس غبیشاوی سلمانی تهامی بده بازیکن از رده پایه بیار از باشگاه بخواه که کمک بهت بدن نیم فصل دوم کارمون خیلی سخته اگر تیم تقویت نشه کارش به مشکل میخوره
bahman
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
بله شما گفتی و ما باور کردیم آقای سرجیو هیچ بازیکنی بهت تحمیل نشد!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
دفاع دفاع و دفاع نداریم . خط میانه و حمله تیم هم قویتر بشه خط دفاع ضعیفمون همه را برباد میده . لطفا دفاع تیم را قوی کن .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
0
سرجیو یک چیزی بدون اینجا مهد فوتباله همه کارشناسن نمیتونی فقط قشنگ صحبت کنی بازیکن بهت دادن شما کار را شروع کردی باید تیم را تقویت کنی و با سیستمی بازی کنی که با بازیکنا ولیگ اینجا هم خوانی داشته باشد آنوقت هوادار هم با شماست
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها