به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ April 2024 23
کد خبر: ۱۹۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
مرور دوباره آخرین مصاحبه مروارید سیاه فوتبال خوزستان

مردی که هنوز عاشق احمدآباد است

مردی که هنوز عاشق احمدآباد است

امین جوکار
مروارید سیاه فوتبال خوزستان می‌گوید وقتی خیابان‌های احمدآباد را پیاده طی می‌کنم از وجب به وجب آن خاطره بیرون می‌آید.

عبدالرضا برزگری ملقب به «حسون» این روزها دوران نقاهت خود را سپری می‌کند. با آرزوی سلامتی برای ستاره اسبق فوتبال ایران، مروری می‌کنیم بر چکیده‌ای از آخرین گفت‌وگوی این ستاره‌ی فراموش نشدنی.

- خانواده برزگری ریشه در آبادان داشت، ابوی در شرکت نفت مشغول بود و 7 خواهر و 3 برادر بودیم.

- احمدآباد محله‌ای که به غیر از من شاملی، دوستانی، لقمان، موسی‌زاده، صالحی و مظلومی را هم معرفی کرد.

- کنار سینما تاج (نفت)، جنب لوله‌ها منطقه‌ای بود که برای اولین بار در آن پا به توپ شدم.

 - بعد از آنکه مرحوم سالیا حاضر نشد مرا در «آزاد» به بازی بگیرد به تیم شهرداری پیوستم. به همراه ابراهیم سلامیه، علی فیروزی در تیم شهرداری به میدان رفتیم، همان شهرداری که زیر نظر رضا مجدی فعالیت می‌کرد و بعدها به سپه تغییر نام یافت.

 - بعد از سپه به صنعت نفت ملحق شدم و نخستین مسابقه‌ای و به میدان رفتم دیدار مقابل تراکتورسازی در آبادان بود که البته یکی از چهره‌های ضعیف میدان لقب گرفتم و همین موضوع باعث شد مسابقه بعدی که خارج از خانه بود را کامل روی نیمکت بنشینم.

- درست دو هفته بعد از اولین مسابقه‌ای که به میدان رفتم در آبادان میزبان پرسپولیس بودیم، همان پرسپولیسی که قلیچ‌خانی، پروین، عزیزی و بسیاری ملی‌پوش دیگر را در ترکیب می‌دید، ترس عجیبی تمام وجودم را فراگرفته بود ولی درست بعد از عبور راحت از اولین مدافع مستقیم که دادکان بود به خودم گفتم باید این دریبل‌ها را ادامه دهم و در همان مسابقه با به ثمر رساندن یک گل و دادن پاس گل به علی احمدی‌خرم، ستاره زمین لقب گرفتم.

- بعد از همان دیدار توسط «یاگودیچ» مربی آن سال‌های تیم ملی جوانان به آن مجموعه دعوت شدم.

 - بازیکنان بزرگی مثل درخشان، چنگیز و صدری از همبازیان من در آن تیم بودند در مسابقه اول مقابل برزیل در نیمه دوم به میدان رفتم ولی در دیدارهای بعدی مقابل ایتالیا و ساحل عاج به طور ثابت بازی کردم که موفق به گلزنی هم شدم.

 - بلافاصله بعد از بازی‌های جام‌جهانی جوانان توسط مهاجرانی به تیم ملی بزرگسالان دعوت شدم، به همراه علیدوستی، فریاد شیران و فداکار آخرین نفراتی بودیم که از لیست نهایی حذف شدیم تا همراه دهداری و طالبی و در معیت تیم امید راهی جام تولان فرانسه بشویم.

- من، خادم‌پیر، پورآفریقا، فیروزی، بوستانی و شیدایی از خوزستان به تیم ملی دعوت شدیم تا در اردوی آمادگی برای برگزاری مسابقات المپیک مسکو -که البته تحریم شد- حاضر باشیم و از میان افراد نامبرده تنها من در لیست نهایی باقی ماندم و به غیر از من و ابراهیم‌زاده از بوشهر، بقیه بازیکن‌ها تهرانی بودند، اولین گل تیم ملی ایران پس از پیروزی انقلاب را من وارد دروازه‌ی تیم ملی چین کردم.

 - بعد از آنکه تیم ملی راهی المپیک مسکو نشد با امضای قرار داد 2ساله به النصر امارات پیوستم و بعد از این مدت 5فصل بازی پیاپی در نادی القطر توپ زدم تا اینکه به همراه ابراهیم قاسمپور به مصر رفته و به عضویت المصری مصر درآمدم.

 - بعد از مصر بلافاصله به شیراز برگشتم تا برای تیم صنعت نفت که آن سال‌ها در استان فارس به میدان می‌رفت بازی کنم و با وجود قهرمانی در مسابقات فارس با مخالفت مسئولان و فوتبالی‌های شیراز روبرو شدیم، آنها معتقد بودند که تیمی متشکل از آبادانی‌ها نمی‌تواند نماینده فارس در مسابقات انتخابی کشور باشد، به همین دلیل سالیا با هزار مشکل تیم را به خوزستان منتقل کرد تیمی که با حضور در مسابقات انتخابی لیگ کشور در مسجدسلیمان به همراه جنوب اهواز راهی لیگ ایران شد.

- همه چیز در فوتبال امکانات نیست زمانی که در سپه توپ می‌زدیم آب یخ را خودمان تهیه می‌کردیم، به عقیده من بیش از امکانات انگیزه دادن به استعدادها مهم است.

- منزلم شیراز است ولی‌ بیشتر ماه‌های سال را در دوبی می‌گذرانم. جالب است بدانید تعداد زیادی از بازیکنان تیم ملی امارات مثل علی وهیبی، سالم عبدالله و محمد فوزی از شاگردان من در العین بوده‌اند.

- خیابان‌های احمدآباد را پیاده طی می‌کنم از وجب به وجب آن خاطره بیرون می‌آید، خیلی دوست دارم در آینده زندگی‌ام را به آبادان منتقل کنم.

مردی که هنوز عاشق احمدآباد است

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۱۴
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
0
7
چقدر دردناکه وقتی می بینی تلویزیون ملی که هیچ، تلویزیون استانی هم حتی حاضر نیست یکبار یکی از این افراد رو بیاره و به مردم معرفی کنه، اونوقت می بینی بعضی بازیگرای بی هنر تلویزیون روزی 2 تا شبکه، هر ماه، هر برنامه ای تلویزیون داشته باشه که کسی نمی بینه این افراد نشستن و از خصوصیات اخلاقی والای خودشون حرف می زنند، جدا تا حالا شده برنامه 90 بره همچین افرادی رو پیدا کنه نشون بده، ولی جشن تولد بازیکنای پرسپولیس نصف زمان برنامشو می گیره، افسوس که مملکت به چه روزی افتاده و کارها به دست کی افتاده، از همه چیز عجیبتر حرف بعضی افراد هست که چنان از این فردوسی پور تعریف و تمجید می کنند که می گی خدایا آخه بنده خدا مگه چی کم داره که اینقد تملق این کی روشی پور رو می کشی.
فولادشهراهواز
|
Germany
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
0
3
آرزوی سلامتی برای شما وخانوده محترم داریم.امیدوارم پیشکسوتان خوزستانی بیشتربهشون بهاداده بشه علی الخصوص در شورای فنی وآنالیزور تیمهای استانمون والبته پیشکسوتان هم روزه سکوتشون رو درمقابل این مدیربی لیاقت وناشایست فولادبشکونن چراکه ازفولادبه منافعی رسیدندعلی الخصوص دهکردی،سعداوی،ابن قاسم وبازیکنانی مانندبداوی،کاملی و..... یادتون باشه سکوت شما نشانه رضایت شماست.
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
0
4
با آرزوی سلامتی برای حسون عزیز. تکنیک و بازیهای عالی او هیچ وقت از یادمان نمی رود. صد حیف که زمان اوجش مصادف شد با جنگ.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
2
3
اقا داوود بالاغیرتا تا حالا یه متن نوشتی که از پرسپولیس اسم نبری؟!؟
jafar
|
Switzerland
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
0
5
با آرزوی سلامت برای عبدالرضا برزگری ؛ صد سال دیگه باید طول بکشه تا آنهم شاید بازیکنی با تکنیک جادویی حسون تو فوتبال ایران پیدا بشه ؛ خوشحالم برای خودم و همه کسانی که بازی این اعجوبه فوتبال را از نزدیک دیدند ؛ یک صحنه از بازی حسون هرگز از یادم نخواهد رفت وقتی از سر دروازه صنعت نفت تا پشت محوطه هجده قدم حریف هر چی بازیکن بود دریبل زد بعد هم با یک شوت سنگین توپش خورد به تیر افقی دروازه ؛ اگر فوتبال تهران بازیکنانی مثل او و مرحوم خدایاری و... می داشت مجسمه هاشون را می ساختند و مقابل در ورودی آزادی می گذاشتند ؛ حیف که استان ما قدر داشته هاش را نمی دونه و استفاده ای از اونها نبرده ؛ الان حسن نظری ؛ قاسمپور ؛ صادقی ... کجان و چه سودی استان از تجربیات و دانش اونها میبره ؟
مهدیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
0
2
با سلام خدمت حسون خان بزرگ"یادمه یه صحنه از دریبلهای برزیلیش تا چند سال تبلیغ شروع برنامه ورزش خوزستان بود که جمعه ها صبح از شبکه خوزستان رو انتن میرفت بود
استقلال اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۳
0
1
درود بر جناب آقای برزگري عزیز و آرزوی سلامتی و طول عمر برای این پیشکسوت گرامی فوتبال خوزستان و ایران.
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
3
حسون حسود زیاد داره . در مورد بی معرفتی بعضی از مردمان خوزستان علاقه مند به قرمز و آبی پایتخت و نیز سیمای مرکز خوزستان و مرکز آبادن همینرا باید بگم که : سالها دل طلب جام جم از ما میکرد آنچه خود داشت زبیگانه تمنا میکرد . دیدید اینهم علی کریمی علی کریمی کردن و میکنن بخدا قسم در توان فنی و دریبل زنی انگشت چپ برزگری ( حسون ) خودمون نمیشد ولی جوری در مورد کریمی نوشتن و تبلیغ کردن انگاری بهتر از او نبوده برای مسئولین خوزستان و بخصوص مسئولین ورزشی آبادان متاسفم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
0
1
دلم میخواد یه خاطره براتون تعریف کنم فکر کنم سال 56 بود و در آبادان یک مسابقه دویدن همگانی برگزار شد مبدا کلانتری 3 و مقصد استادیوم تختی بود بزرگان فوتبالی و غیر فوتبالی زیادی هم شرکت کردن ازجمله همین حسون خودمون . منم بعنوان یک جوان عادی شرکت کردم ووقتی حسونو دیدم به هر مشکلی که بود خودموبه کنار او رسوندم و در کنارش شروع به دویدن کردم در همین حال و هوا بودم و برای لحظاتی از فکر حسون خارج شدم و به موفقیت خودم فکر میکردم که نزدیکیای تانکی یک دیدم عده ای موتور سوار به صف ما نزدیک شدن و فریاد میزدن بچه ها حسون اول شد همون لحظه به کنار دستم نگاه کردم و اثری از حسون ندیدم و اونموقع بود که فهمیدم ما کجا و حسون کجا . بیست دقیقه بعدش ما تازه وارد ورزشگاه تختی شدیم . یادش بخیر و برای همیشه دوسش داریم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۳
0
2
"حسون برقصون" شعار استادیوم بود . حسون به بازی با پرسپولیس اشاره کرد همان بازی که این شعار پا گرفت و برای رقصوندن علی پروین بود . سرنوشت فوتبال حسون از همون باری رقم خورد و کینه پروین گریبانش را گرفت ..................
حسون دوستت داریم و هر جا که باشی موفق و موید باشی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
0
0
متاسفم برای پروین فحاش .
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۲
0
0
همیشه حق ما خوزستانیها رو خوردن به کنار!!! اما خودمون چی وقتی ی آبادانی هر چی که دوست داره به ی اهوازی میگه و حالا هم برعکس !!! وقتی احترام همدیگه رو حفظ نمیکنیم وقتی پشت سر هم نیستم وقتی به جای رفاقت و رقابت از خجالت هم دربیاییم وضعیت فوتبال خوزستانمون همین میشه که الان چقدر تنزل کردیم مسئولین به جای فرهنگ سازی خودشون بویی از نو اندیشی و فرهنگ سازی و سواد نبردند یا شاید هم لیاقت ما این چیزها نیست!!!! توی این استان محروم همه کار میشه کرد ولی هیچ کاری واسه مردم بدبخت و بیچاره اش نکردند و نمی کنن چون خودمون نخواستیم!!!! حالا حسون و تهامی و عیسی و پاکدال و و و و کجا هستن!!!!!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۱
0
0
اگر آبادان به برزیل ایران شهرت یافته از وجود بازیکنانی مثل حسون ( برزگری) ،سالیا ، دهداری ، فیروزی ، سراج ، قاسمپور ، تهامی ، عزیز دسترس ، و ....بوده پس به یاد این عزیزان می بایست ایستاده نامشان را بر زبان حاری کرد ، خداوند رفتگان را قرین رحمت خود و به دیگر دوستان سلامتی اعطاء بفرمایند
ابراهیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
0
0
آبادان همیشه اصله همیشه مارکه
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها