به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ March 2024 28
کد خبر: ۱۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۰

تشریح قوانین جدید نقل‌ و انتقالات فوتبال ایران

تشریح قوانین جدید نقل‌وانتقالات فوتبال ایران

خوزستان اسپورت- رؤسازی کمیته‌های تدوین مقررات و تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فدراسیون فوتبال و کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ امروز (دوشنبه) در نشستی خبری پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شدند.

به گزارش خوزستان اسپورت و به نقل از تسنیم، احمدرضا براتی در نشست خبری که امروز (دوشنبه) در فدراسیون فوتبال به منظور تشریح قوانین جدید نقل‌وانتقالاتی برگزار شده بود، اظهار داشت: ابتدا باید از کسانی که پیش از این در کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال زحمت کشیدند و آقای نصیرزاده تشکر کنم. اگر هم ما نقدی داریم، نفی کردن زحمات آنها نیست و ما هم خالی از اشکال نیستیم، اما این موضوع اهمیت دارد که بتوانیم در چارچوب استانداردها عمل کنیم.

وی افزود: در کمیته حقوقی اولین مشکلی که با آن مواجه شدیم، این بود که  علی‌رغم معرفی به موقع اعضای کمیته حقوقی، هیئت رئیسه به هر دلیلی که بود تصویب این مسئله را دیرتر انجام داد. احکام دیر صادر شد و به همین دلیل من هم نمی‌توانستم به تنهایی آیین‌نامه را آماده کنم. این کار از نظر پروتکل‌های اداری هم با مشکل مواجه بود و نمی‌توانستیم به این شکل آن را به هیئت رئیسه بدهیم. بعد از معرفی اعضای کمیته حقوقی و تدوین مقررات، آنچه از قبل آماده شده بود به هیئت اعضای جدید تقدیم کردیم و نظرات اصلاحی روی آیین‌نامه گفته شد.

رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال  خاطرنشان کرد: پس از گرفتن ایرادات آیین‌نامه و انجام اصلاحیات، این آیین‌نامه در هیئت رئیسه تصویب شد و آن را در اختیار اهالی فوتبال قرار دادیم. سیاستی که ما در پیش گرفته‌ایم، نزدیک شدن قوانین به قوانین بین‌المللی است و به همین دلیل با فوتبال دنیا تعامل داریم و چون فوتبال ما در عرصه جهانی حضور دارد، باید سعی کنیم به قوانین جهانی هم نزدیک شویم. در طول این سال‌ها بارها به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات بین‌المللی ضررهای بزرگی متحمل فوتبال ما شده و به همین دلیل تلاش شده است به مقررات جهانی نزدیک‌تر شویم. وقتی باشگاه‌های ما با بازیکنان به مشکل می‌خورند، برخورد منطبق با قوانین فیفاست و به همین دلیل قوانین ما باید به همین شکل تنظیم شود. در خصوص مباحثی چون ITC و  TMS باید خودمان را به این شرایط نزدیک کنیم و خواننده مقررات و کسانی که از این قوانین استفاده می‌کنند، به موضوع مشترکی برسند. آیین‌نامه جدید از نظر حجمی خلاصه‌تر از گذشته است و کاربردهایی برای نقل‌وانتقالات جدید در نظر گرفتیم.

«قانون نویس ناگزیر است قوانین بین‌المللی را در نسخه‌های داخلی نیز بیاورد، اما در گذشته این اقدام صورت نگرفته بود»، براتی با بیان این جمله در خصوص ماهیت آیین‌نامه جدید گفت: برای اجرای قوانین بین‌المللی برخی باشگاه‌ها و هیئت‌ها مقاومت می‌کردند. یادتان باشد، زمانی برای بستن کمربند ایمنی در کشورمان مقاومت می‌شد، پس ما فکر کردیم هر تحول مثبتی هم با مقاومت روبه‌رو می‌شود و به نوعی تصمیم گرفتیم حتماً تغییرات را انجام بدهیم. یکی از بارزترین قوانین در آیین‌نامه بحث حق فسخ قرارداد بود که آن را دقیقاً مانند قوانین بین‌المللی در آیین‌نامه اضافه کردیم. در این خصوص هم اطمینان داشتیم مقاومت‌هایی خواهد شد، اما مقاومت‌ها کمتر از پیش‌بینی ما بود. امیدواریم موضوع فسخ قرارداد در نیم‌فصل کاملاً بین باشگاه‌ها جا افتاده باشد و همان‌طور که گفتیم، دغدغه‌ها متفاوت است و موضوعی که وجود دارد، خیلی از باشگاه‌های ما نیز حقوق خود را به طور کامل دریافت نمی‌کنند.

وی افزود: بازیکنان براساس قراردادی که دارند، حقوقی را برای خود متصور هستند و از سویی نمی‌توانند حقوق خود را دریافت نکنند. در مواقع اینچنینی که پول بازیکن پرداخت نمی‌شد، بازیکن نمی‌توانست قراردادش را فسخ کند که نه راه فراری داشت و نه توان ماندن. این در حالی است که همه باید به تعهدات خود عمل کنند و یا نباید بازیکنی را پس از پرداخت نکردن پولش حفظ کنیم و باید اجازه بدهیم در باشگاه دیگری فعالیت کند. مهم‌ترین تغییری که در آیین‌نامه دادیم و به راحتی نیز هضم شد، بحث فسخ قراردادها بود که البته تغییرات در آیین‌نامه کلی‌تر و بیشتر از این‌ها بوده است.

براتی درباره لیست مازاد هر باشگاه خاطرنشان کرد: تیم‌ها 30 روز مانده به پایان نقل‌وانتقالات، باید لیست بازیکنان مازاد خود را به صورت رسمی و کتبی به سازمان لیگ، واحد نقل‌وانتقالات و خود بازیکن اعلام کنند. دلیلش هم این است که وقتی برخی از باشگاه‌ها بازیکن جدیدی را جذب می‌کنند، برای دریافت کارت بازی بازیکن جدید خود، به بازیکنی که نیاز به او نداشتند، موضوع را اعلام نمی‌کردند. بازیکن مذکور هم بیرون می‌ماند و تلف می‌شد. اگر اسم بازیکن را در لیست مازاد گذاشتند و به خودش و سازمان لیگ اعلام کردند، بازیکن می‌تواند با باشگاه جدید قرارداد ببندد. تا روزی که او قرارداد نبسته، مستحق دریافت قرارداد از باشگاه مبداء است. اگر باشگاه اسم بازیکنی را که نمی‌خواهد، به سازمان لیگ ندهد و آن بازیکن هم به باشگاه جدید نرود، باید به او حقوق و مزایا بدهد. از طرفی، باید غرامت هم پرداخت کند، چرا که عمر فوتبالی او از بین می‌رود و چه بسا که به تیم ملی دعوت می‌شد. این غرامت به سابقه و شرایط آن بازیکن بستگی دارد. چیزی که وارد مقررات شده، این موضوع بوده و باشگاه‌ها باید لیست مازاد را جدی بگیرند و به این قوانین توجه کنند.

وی درباره انتخاب چهار دسته سنی برای حق رشد بازیکنان گفت: فیفا می‌گوید باید این چهار گروه و در اعداد و ارقام آنها فرمولی داشته باشند که ما در اینجا نمی‌توانیم از آن استفاده کنیم. این اعداد را خودمان استخراج کردیم و با چند مدیر که در فوتبال دارای سابقه خوبی بودند، مانند حیدر بهاروند مشورت کردیم. اعداد قابل تعدیل است و راحت می‌توان در نیم‌فصل و در فاصله 14، 15 روز آن را تغییر داد.

رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال با اشاره به پرونده‌های فوتبالی تصریح کرد: افراد در فرایند رسیدگی به پرونده‌ها درباره آن  صحبت می‌کنند و اظهارنظر پیش از صدور رأی می‌تواند شائبه خروج از عدالت را به وجود بیاورد. این از ویژگی‌های فوتبال ایرانی است که مسئولان پیش از صدور رأی درباره آن صحبت می‌کنند. در آیین‌نامه انضباطی دیده‌ام که مقامات نباید پیش از صدور رأی درباره آن صحبت کنند.

وی همچنین در مورد تهدید باشگاه‌های ایرانی از سوی AFC برای پرداخت هرچه زودتر بدهی‌های‌شان اظهار داشت: امکان مداخله برای مصالحه را فدراسیون فراهم می‌کند و اقدمات خود را برای مساعدت باشگاه‌ها انجام داده است. کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت قانونی موظف به اجرای قانون است. در دو روز گذشته تا 10 شب این مسئله را پیگیری می‌کردیم. امیدوارم این مسئله به خیر بگذرد. بخش عمده‌ای از تقصیرها هم متوجه باشگاه‌ها نیست و آنها حقوقی دارند که گرفته نمی‌شود و بخشی از آنها هم از سنوات گذشته به ارث رسیده است. سیاست ما این است با راهکارهای قانونی مانند حق فسخ جلوی انباشت بدهی را از این به بعد بگیریم.

وثوق‌احمدی: لزوم تشکیل کمیته تعیین وضعیت بازیکنان احساس شد
روزبه وثوق‌احمدی، رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان و مربیان فدراسیون فوتبال نیز در این نشست خبری گفت: ابتدا از زحماتی که هوشنگ نصیرزاده کشیده بود، تشکر می‌کنم. او نیز به اندازه وسعی که داشت، کارهایی را انجام داد و اکنون فکر می‌کنم کمیته حقوقی با حضور براتی بهتر و علمی‌تر پیش می‌رود. درباره کمیته تعیین وضعیت بازیکنان هم باید بگویم، این کمیته در روزهای پایانی سال 95 به دلیل مشکلاتی که دو باشگاه استقلال و تراکتورسازی داشتند، تشکیل شد. چون در آن زمان لزوم ایجاد این کمیته احساس شد و طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال هم این کمیته را تشکیل دادیم.

وی ادامه داد: اولین کارکرد کمیته تعیین وضعیت بازیکنان، در خصوص موضوعات داخلی است و دومین کارکرد نیز مربوط به پرونده‌هایی می‌شود که جنبه بین‌المللی دارد. با تصویت هیئت رئیسه در دوره قبلی فدراسیون فوتبال، این کارها توسط کمیته انضباطی صورت می‌گرفت که این کمیته علاوه بر رسیدگی به مسائل انضباطی، به مشکلات قراردادی بازیکنان نیز رسیدگی می‌کرد و حالا این مسائل به عهده کمیته تعیین وضعیت بازیکنان قرار گرفته است.

رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان با اشاره به آیین‌نامه‌ای که در آن کمیته استینتاف می‌تواند درباره آرا تجدید نظرخواهی انجام دهد، گفت: پس از اعلام آرا و بررسی تجدیدنظرخواهی از سوی کمیته استیناف، این دادگاه عالی ورزش (CAS) است که می‌تواند به پرونده‌ای ورود کند. حق فسخ موضوعی بود که نیاز به اصلاحیه داشت و شاید این مسئله ظاهراً برای باشگاه‌ها سخت باشد، چون صراحتاً باید بگویم آشنایی با قوانین و مقررات بین‌المللی نبود و به همین دلیل این مسئله را سخت هضم می‌کردند. مربی محترمی تماس گرفته، بازیکنی که قراردادش را در سازمان لیگ ثبت کرده، سه سال دیگر با ما قرارداد داشته است. در این خصوص باید بگویم اگر پرداختی باشگاه‌ها به بازیکنی کمتر از 50 درصد باشد، بازیکن حق فسخ یک طرفه قراردادش را دارد.

وثوق‌احمدی خاطرنشان کرد: در آیین‌نامه‌های بین‌المللی در خصوص میزان پرداخت قرارداد بازیکنان میزانی تعیین نمی‌شود و نوشته نشده تا چه حدی باید پول آنها پرداخت شود. با این حال در آیین‌نامه جدیدی که توسط کمیته حقوقی تعیین شده است، درباره میزان پرداختی باید شرطی (بندی) گذاشته شود که اگر کمتر از میزانی پرداخت شود، بازیکن حق فسخ داشته باشد. بازیکنان باید به این مسئله توجه داشته باشند که برای فسخ به قرارداد رجوع کنند و اگر قرارداد در این خصوص سکوت کرده باشد، پرونده آنها باید بررسی شود. ضمن اینکه بازیکنان از آخرین بازی فصل قبل تا اولین بازی فصل بعد حق فسخ قرارداد خود را دارند.

وی درباره پرونده‌ها و نحوه رسیدگی به آنها گفت: محتویات این پرونده‌ها محرمانه است و تا زمانی که رأی صادر نشود، نمی‌توانیم درباره آنها صحبتی کنیم. در مقررات تعیین وضعیت، اصل بر این است که طرفین پرونده باید در جلسه حضور داشته باشند. این آیین‌نامه همه طبق قوانین بین‌المللی نوشته شده و مهلت رسیدگی به پرونده‌ها نیز 30 روز اعلام شده است. پس از تشکیل پرونده نیز حداکثر 60 روز زمان برای این موضوع در نظر گرفته شده و این دیگر سقف زمانی تعیین شده است. وکلایی هم که کارهای مربوط به بازیکنان و باشگاه‌ها را انجام می‌دهند، دو دسته هستند. برخی وکلایی هستند که پروانه وکالت دارند یا با معرفی‌نامه کار می‌کنند. آن دسته هم که وکیل دادگستری باشند، می‌توانند با پروانه وکیل دادگستری درباره بازیکن خود صحبت کنند. اگر هم وکیل نباشند، باید با وکالت‌نامه از دفتر اسناد رسمی در کمیته تعیین وضعیت حاضر شوند.

رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان درباره بخشی از آیین دادرسی تنبیه باشگاه‌ها و بازیکنان اظهار داشت: مقررات اجازه اخطار توبیخ، جریمه، محرومیت و ممنوعیت از نقل‌وانتقلات داخلی و خارجی را می‌دهد. اگر باشگاهی با بازیکنی سالانه 120 میلیون تومان قرارداد بسته و ملزم باشد که هر ماه 10 میلیون تومان پرداخت کند، اما از انجام این کار ممانعت کند، کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال می‌تواند یکی از چهار موردی که به آن اشاره شد را اجرایی کند. محرومیت از نقل‌وانتقالات وابسته به تبعیت از آیین‌نامه نقل‌وانتقالات فیفاست که باشگاه‌های استقلال و تراکتورسازی هم بر همین اساس محروم شدند. در گذشته در صورت پرداخت نشدن قراردادها، پرونده‌ها به دادگاه CAS می‌رفت و پس از آن راهی کمیته انضباطی می‌شد. کمیته انضباطی هم اخطار یا جریمه در نظر می‌گرفت. اکنون باشگاه‌های ما باید حواس‌شان را جمع کنند که در مرحله اول با ممنوعیت مواجه نشوند، چون در آیین‌نامه جدید علاوه بر توبیخ، این اتفاق هم امکان پذیر است.

وی با اشاره به موضوع پرداخت مالیات بازیکنان اظهار داشت: هر شخص حقوقی و حقیقی باید مالیات را پرداخت کند. برخی مواقع باشگاه‌ها متعهد می‌شدند که مالیات را پرداخت کنند، اما این کار انجام نمی‌شد. در آیین‌نامه جدید این‌طور آمده که بازیکن باید مالیات خود را مطابق قوانین داخلی کشور پرداخت کند و اگر پرداخت مالیات صورت نگیرد، دچار جریمه خواهد شد و حداقل توبیخ نیز ممنوع الخروجی است.

وثوق‌احمدی درباره مسائلی همچون پاداش که در قرارداد برخی بازیکنان وجود دارد، تأکید کرد: مسئله پاداش‌ها به قرارداد بستگی دارد. برای مثال اگر بازیکنی گلی به ثمر برساند، مبلغی دریافت می‌کند و اگر برای تعداد گل‌ها مبلغی در نظر گرفته شده باشد، این به قرارداد بازیکنان و بدهی باشگاه‌ها اضافه می‌کند. البته از این مسائل در قرارداد بازیکنان بین‌المللی با باشگاه‌های خارجی نیز وجود دارد. بخشی از این نوع پاداش‌ها را در آیین‌نامه جدید لحاظ کرده‌ایم، اما بخشی در آیین‌نامه وجود ندارد. مثلاً یک قرارداد که میلیاردی است، باید 40، 50 صفحه داشته باشد و در آن به همه جزئیات پرداخته شود، اما قراردادها در ایران این‌طور نیست.

رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان با بیان اینکه «بازیکنان در قید قرارداد با باشگاه‌ها شش ماه پیش از پایان قرارداد می‌توانند با باشگاه آینده خود وارد مذاکره شده و قرارداد ببندند»، افزود: باشگاهی که قصد امضای قرارداد با بازیکن تحت قرارداد را دارد، باید باشگاه بازیکن را از مذاکره و امضای قرارداد مطلع سازد. این فرهنگ هنوز به خوبی عادی نشده است. نمونه خارجی این اتفاق هم گوتزه بود که حین داشتن قرارداد با دورتموند، با بایرن مونیخ قرارداد بست. باید مربیان و باشگاه‌ها هر دو از این قوانین اطلاع داشته باشند.

وی درباره فسخ قرارداد یک طرف تصریح کرد: فسخ قرارداد یک جانبه، تیغی دو لبه است. شاید فسخ قرارداد برای بازیکنان مهیا باشد، اما اگر بازیکن در پایان فصلی به دلیل دریافت نشدن مطالبات، فسخ قرارداد کند، باشگاه مبدأ حق شکایت از آن بازیکن را دارد. اگر باشگاه مدعی شود که بازیکنش نمی‌توانسته طبق قانون این کار را انجام بدهد، چون به تعهداتش عمل کرده، اگر در بررسی‌ها فسخ غیرموجه تلقی شود، بازیکن جریمه خواهد شد. ما که نمی‌توانیم مقابل بازیکن را برای فسخ قرارداد بگیریم و پس از آن بررسی‌ها انجام می‌شود. مثال بارز این اتفاق هم مهدی طارمی است که قراردادش را با ریزه‌اسپور فسخ کرد و به پرسپولیس برگشت. با این حال پرونده شکایت این باشگاه ترکیه‌ای از طارمی همچنان در فیفا باز است. اگر فسخ کننده، دلایلش غیر موجه باشد، باید غرامت بدهد که این غرامت نیز به شرایط سن و سال و دیگر پارامترها بستگی خواهد داشت و کمیته تعیین وضعیت بر این اساس رأی صادر می‌کند.

وثوق‌احمدی ادامه داد: اگر فسخ قرارداد بازیکنی غیرموجه باشد، محرومیت چهار تا شش ماهه برای او در نظر گرفته می‌شود. باشگاه جدید بازیکن هم به دلیل تحریک بازیکن، دعوت خواهد شد تا از این باشگاه سؤال شود و در صورت تشخیص احتمال محرومیت از دو پنجره نقل‌وانتقالاتی برای باشگاه وجود دارد. در این خصوص باید دقت بالایی شود تا به هر نحوی از حق فسخ استفاده نشود، چون امکان دارد تاوان سنگینی داشته باشد. یک موضوع جدید هم در فوتبال ما حق فسخ موجه ورزشی است. این در آیین‌نامه فیفا بود و در آیین‌نامه ما هم آمده است. اگر بازیکنی در کمتر از 10 مسابقه در طول فصل برای تیمش بازی کند، حق فسخ قرارداد دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. این حق فسخ برای بازیکنان است و باشگاه نمی‌تواند ادعایی داشته باشد و بازیکن هم باید 15 روز پس از آخرین بازی رسمی انجام شود.

وی در خصوص خروح سینا عشوری از فهرست تراکتورسازی و مشکلاتی که برای بازگشت این بازیکن به لیست به وجود آمده است، گفت: باشگاه استقلال یک پنجره محروم شده بود، اما محرومیت تراکتورسازی از نقل‌وانتقالات دو پنجره است. به همین دلیل این باشگاه از ثبت قرارداد بازیکنان جدید محروم خواهد بود، در حالی که باشگاه می‌توانست مربی جدید بیاورد. محرومیت باشگاه‌ها از ثبت قرارداد بازیکنان، به معنای ممنوعیت از انعقاد قرارداد نیست و باشگاه‌ها می‌توانند با بازیکنان قبلی خود قرارداد جدید منعقد کرده و این قرارداد را ثبت کنند. چون این محرومیت از سوی فیفا اعمال شده بود، ما تفسیر این موضوع را به عهده فیفا گذاشتیم که صلاحیت رسیدگی به این موضوع در اختیار کمیته وضعیت قرار گرفت. باشگاه تراکتورسازی در این خصوص درخواستی ارائه کرد و ما هم از سازمان لیگ استعلام نهایی را انجام دادیم. به محض اینکه سازمان لیگ در این خصوص پاسخ بدهد، ما هم در این خصوص تصمیم می‌گیریم. چون عشوری به دلیل مصدومیت از لیست خارج شده بود، باید در این خصوص استعلام گرفته شود.

رئیس کمیته تعیین وضعیت بازیکنان در خصوص اینکه گفته می‌شود حکم کمیته انضباطی فیفا علیه باشگاه ملوان صادر شده و به دلیل اینکه خیر دیر در اختیار این باشگاه قرار گرفته احتمال سقوط ملوان به لیگ پایین‌تر وجود دارد، گفت: من نمی‌توانم درباره آن صحبت کنم، چرا که در حیطه اختیارات ما نیست.

محمودزاده: کریمی سهمیه بالای 23 سال تیم استقلال است
فریبرز محمودزاده، رئیس کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ نیز در نشست خبری امروز به تمجید از تغییرات انجام شده در فوتبال پرداخت و تصریح کرد: مجری آیین‌نامه نقل‌وانتقالات، کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ است. با توجه به این موضوع، باید چند نکته را در نظر داشته باشیم. این نکات، سؤال باشگاه‌ها هم هست. تغییرات مفیدی انجام و همچنین یک کمیته جدید به نام کمیته تعیین وضعیت بازیکنان تشکیل شده  است که امیدواریم این تغییرات مفید باشد.

وی در افزود: مهمترین موضوع، بحث حق رشد بازیکنان است. متأسفانه باشگاه‌های بازیکن‌ساز از این حق محروم می‌شدند. باشگاه‌های جدید نیز حق این باشگاه‌های بازیکن‌ساز را نمی‌دادند. در بندهای 22 و 24 آیین‌نامه به وضوح درباره حق رشد تصمیم‌گیری شده است. بر این اساس، رده سنی 12 تا 15 سال و 16 تا 21 سال تمام، شامل مبلغ دیگری می‌شود. در زمان انتقال در رده سنی اول، در لیگ برتر 12 میلیون، لیگ یک هشت میلیون و باقی لیگ‌ها چهار میلیون پرداخت شود. همچنین در رده سنی دوم باید به باشگاه سازنده لیگ برتر 25، لیگ یک 22 ملیون و سایر لیگ‌ها 10 میلیون و هشت میلیون پرداخت کند.

رئیس کمیته نقل‌وانتقالات سازمان لیگ همچنین خاطر نشان کرد: بازیکنی حرفه‌ای محسوب می‌شود که درآمد سالانه‌اش از هزینه‌ای که برای او  می‌شود، بیشتر باشد، در غیر اینصورت بازیکن آماتور خواهد بود. موضوع بعدی که در چند وقت اخیر موضوع ما بوده، زمان نقل‌وانتقالات لیگ برتر است. به اشتباه برخی انتقاد می‌کردند که چرا زمان نقل‌وانتقالات طولانی است، اما عنوان شده که زمان نقل‌وانتقالات تابستانی نباید بیشتر از 12 هفته و زمستانی بیش‌ از چها هفته باشد که ما این موضوع را رعایت کرده‌ایم. با توجه به ماده پنج یک بازیکن نمی‌تواند با 3 باشگاه بیشتر قرارداد داشته باشد و در دو باشگاه بازی کرده باشد، مگر اینکه بازیکن خارجی به خاطر هم‌پوشانی زمان نقل‌وانتقالات به ایران بیاید که این استثناء خواهد بود.

وی ادامه داد: بازیکنی حرفه‌ای محسوب می‌شود که درآمد سالانه‌اش از هزینه‌ای که برای او  می‌شود، بیشتر باشد، در غیر اینصورت بازیکن آماتور خواهد بود. موضوع بعدی که در چند وقت اخیر موضوع ما بوده، ماده 6 زمان نقل و انتقالات است. به اشتباه برخی انتقاد می‌کردند که چرا زمان نقل و انتقالات طولانی است، اما عنوان شده که زمان نقل و انتقالات تابستانی نباید بیشتر از 12 هفته و زمستانی بیش‌ از 4 هفته باشد که ما این موضوع را رعایت کرده‌ایم. با توجه به ماده 5، یک بازیکن نمی‌تواند با 3 باشگاه بیشتر قرارداد داشته باشد و در 2 باشگاه بازی کرده باشد، مگر اینکه بازیکن خارجی به خاطر هم پوشانی زمان نقل و انتقالات به ایران بیاید که این استثناء خواهد بود.

رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ درباره شرایط قرارداد بازیکنان خارجی تصریح کرد: در سنوات گذشته، یک بازیکن خارجی باید با توجه به قاره‌ای که در آن حضور داشت، در یک باشگاه چند فصل حضور پیدا می‌کرد که این تعداد فصل را کاهش دادیم. این تغییر بسیار بزرگ بوده که ایجاد شده است.

محمودزاده بار دیگر با اشاره به بحث حق رشد افزود: آیین‌نامه فیفا درباره حق رشد در تاریخ 5 خرداد ثبت و بلافاصله به قوانین ما افزوده شد.

وی در مورد وضعیت سن محسن کریمی هافبک استقلال گفت: بازیکنانی که در TMS‌ ثبت می‌شوند، برای قرار گرفتن در سهمیه زیر 23 سال با توجه به قوانین فیفا باید متولد 11 دی 73 به بعد باشند و ما نمی‌توانیم قوانین متفاوت با فیفا داشته باشیم. بنابراین، محسن کریمی سهمیه بالای 23 سال است و نمی‌تواند در سهمیه زیر 23 سال جای بگیرد.

پیامک :5000291247
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها