به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ April 2024 24
کد خبر: ۱۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲
تعداد نظرات: ۶ نظر

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

افشین احمدی
خوزستان‌ اسپورت- استان خوزستان طی 16 دوره لیگ‌برتر فوتبال کشور، دارای پنج نماینده بوده است.

به گزارش خوزستان‌ اسپورت، نگاهی به سابقه حضور و عملکرد پنج تیم خوزستانی که تاکنون در رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال کشور به میدان رفته‌اند، نشان می‌دهد که تیم فولاد خوزستان به دلیل تعداد دفعات بیشتر حضور این تیم در این مسابقات، از نظر آماری از سایر نمایندگان استان جلوتر بوده است.

فولادی‌ها تنها در یک دوره غایب بوده و در 15 دوره دیگر حضور داشته‌اند اما دفعات حضور چهار تیم دیگر خوزستانی به‌مراتب کمتر بوده و به همین دلیل، آمار آن‌ها در مقایسه با آمار تیم فولاد خوزستان تفاوت دارد.

ترین‌های لیگ‌برتر در‌ خصوص تیم‌های خوزستانی و جداول مربوطه را در ادامه این مطلب ملاحظه می‌کنید.

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

سه قهرمانی در کارنامه فوتبال خوزستان
فولاد خوزستان دو بار جام قهرمانی لیگ برتر را برای خوزستانی‌ها به ارمغان آورده و استقلال خوزستان نیز یک بار موفق به انجام این کار شده است. فولاد در فاصله یک هفته مانده به خاتمه چهارمین دوره لیگ برتر با شکست پگاه گیلان، در ورزشگاه عضدی رشت جشن قهرمانی گرفت و یک هفته بعد نیز جام قهرمانی را در ورزشگاه تختی اهواز بالای سر برد.

نه سال بعد، فولاد خوزستان تیم گسترش فولاد تبریز را در آخرین بازی فصل با تک گل مهرداد جماعتی شکست داد و جشن قهرمانی را این بار در تبریز برپا کرد. در بازگشت تیم فولاد به اهواز، جمعیت زیادی از این تیم استقبال کرد و کارناوال شادی در اهواز به راه افتاد.

فولاد خوزستان در کنار دو مقام قهرمانی، دو بار هم در لیگ برتر سوم شده و یک بار در رده چهارم ایستاده تا بهترین عناوین را در بین نمایندگان فوتبال خوزستان داشته باشد.

اما سومین قهرمانی خوزستانی‌ها در لیگ برتر را آبی‌پوشان خوزستان به ارمغان آوردند. استقلالی‌های خوزستان با هدایت عبدالله ویسی، در پانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر دست به کار بزرگی زدند و در حالی که کمتر کسی انتظار قهرمانی آنها را داشت، جام قهرمانی را با شایستگی بالای سر بردند.

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

قهرمانی از دست رفته خوزستان
خوزستانی‌ها اما دو سال پس از اولین قهرمانی فولاد خوزستان، جام قهرمانی لیگ ششم را با یک اشتباه بزرگ داوری از دست دادند. در شرایطی که استقلال اهواز در استادیوم نفت این شهر با یک گل از مس کرمان پیش بود و در آستانه قهرمانی قرار داشت، بابک داوری کمک داور این دیدار، به اشتباه پرچم زد و توپی که به زیر تیر افقی دروازه استقلال برخورد کرده و به زمین برگشته بود را گل اعلام کرد. اشتباه این کمک داور باعث شد تا جام قهرمانی از دست استقلالی‌ها گرفته شود.
 
استقلال اهواز پس از این اتفاق بزرگ که آنها را از رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا محروم کرد، رو به افول گذاشت و در نهایت به دسته اول و سپس به دسته دوم سقوط کرد.

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

تنها نماینده بدون سقوط خوزستان
چهار تیم از پنج تیم خوزستانی حاضر در تاریخ لیگ‌برتر فوتبال ایران، سابقه سقوط به دسته پایین را داشته و فقط استقلال خوزستان از این قاعده مستثنی بوده است. البته استقلال خوزستان یک بار تا مرز سقوط به لیگ یک هم پیش رفت اما با پیروزی در مرحله پلی‌آف، در مسابقات لیگ‌برتر باقی ماند.

صنعت‌نفت آبادان با 3 بار سقوط به لیگ دسته اول، بیشترین تعداد سقوط را در بین نمایندگان فوتبال خوزستان داشته است؛ ضمن اینکه استقلال اهواز 2 بار و تیم‌های فولاد خوزستان و نفت مسجدسلیمان هر کدام یک بار طعم تلخ سقوط به دسته پایین را تجربه کرده‌اند.

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

بیشترین و کمترین حضور
تیم فولاد خوزستان با 15 بار حضور، بیشترین حضور را در بین پنج تیم خوزستانی داشته و نفت مسجد‌سلیمان نیز که تنها یک بار در این پیکارها حضور یافته، کمترین تعداد حضور را داشته است.

بیشترین و کمترین برد، تساوی و باخت
فولاد خوزستان با 176 برد، 152 تساوی و 130 باخت بیشترین تعداد برد، تساوی و باخت را در بین تیم‌های خوزستانی داشته و نفت مسجد‌سلیمان نیز با 3 برد، 13 تساوی و 14 باخت کمترین تعداد پیروزی، تساوی و باخت را به نام خود ثبت کرده است.

بیشترین و کمترین گل‌
تیم فولاد خوزستان در مجموع 549 بار دروازه حریفان را گشوده و 475 بار هم دروازه خود را باز‌شده دیده تا بالاترین تعداد گل زده و خورده را در بین تیم‌های خوزستانی داشته باشد. نفت مسجد‌سلیمان نیز با 19 گل زده و 39 گل خورده، در رده آخر از این نظر قرار دارد.

بیشترین و کمترین امتیاز
فولاد خوزستان با کسب 680 امتیاز بیشترین و نفت مسجد‌سلیمان با 22 امتیاز، کمترین مقدار امتیاز را در بین تیم‌های خوزستانی به دست آورده‌اند. فولادی‌ها به طور میانگین 49.5 درصد از امتیازات ممکن را از آن خود کرده‌اند و سهم نفتی‌ها به‌صورت میانگین، 24.5 درصد بوده است.

خوزستان در لیگ برتر؛ از قهرمانی تا سقوط

بهترین و بدترین عملکرد در خانه
تیم فولاد خوزستان در 112 بازی خانگی خود به پیروزی رسیده، در 67 بازی مساوی کرده و 50 بار هم در خانه شکست خورده تا با کسب میانگین امتیاز 58.6 درصد، بهترین عملکرد را در بین پنج تیم خوزستانی داشته باشد. استقلال خوزستان (میانگین 48.8)، استقلال اهواز (میانگین 48.4)، صنعت‌نفت آبادان (میانگین 46.6) و نفت مسجد‌سلیمان (میانگین 33.3) نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

بهترین و بدترین عملکرد در خارج از خانه
فولاد خوزستان در 64 بازی خارج از خانه به پیروزی رسیده، در 85 بازی مساوی کرده و 80 بازی را هم به میزبانان واگذار کرده تا در مجموع حدود 40 درصد از امتیازات مسابقات خارج از خانه را کسب کرده و بهترین عملکرد را در بین تیم‌های خوزستانی داشته باشد. استقلال خوزستان (میانگین 36.6)، استقلال اهواز (میانگین 28.9)، صنعت‌نفت آبادان (میانگین 24.6) و نفت مسجد‌سلیمان (میانگین 15.5) از این حیث در رتبه‌های بعدی جای می‌گیرند.

میانگین بازی و امتیاز
پنج تیم فولاد خوزستان، استقلال اهواز، صنعت‌نفت آبادان، استقلال خوزستان و نفت مسجد‌سلیمان در‌مجموع 1074 بازی در تاریخ لیگ‌برتر انجام داده‌ و 1378 امتیاز کسب کرده‌اند که بر‌این‌اساس، حدود 42.7 درصد از کل امتیازات ممکن را به دست آورده‌اند.

خوزستانی‌ها که در دیدار‌های خانگی عملکرد نسبتا" خوبی داشته و 52 درصد امتیازات را از آن خود کرده‌اند، عملکرد قابل‌قبولی در خارج از خانه نداشته و تنها یک‌سوم از امتیازات ممکن یعنی 33 درصد از امتیازات را به دست آورده‌اند.

عملکرد کلی پنج نماینده فوتبال خوزستان در تاریخ پیکارهای لیگ‌برتر را در جداول زیر مشاهده می‌کنید:

http://khuzestansport.ir/files/fa/news/1396/4/2/59513_370.jpg


http://khuzestansport.ir/files/fa/news/1396/4/2/59514_363.jpg


http://khuzestansport.ir/files/fa/news/1396/4/2/59515_889.jpg

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۶
محمد حلب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
15
فولاد شهر اهواز...من الله توفیق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
11
1
الکی صابون به شکمتون نزنید همه ایران میدونن و باوردارن که در ایران فقط و فقط آبادان بریلته . حالا هرچی میخواهید دادبزنید و یا بنر بنویسید که خوزستان برزیلته فایده ای نداره چون برای همیشه دوران آبادان برزیلته و این مطلب در بین مردم ایران جاافتاده و تغییر ناپذیره .
سامی اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
1
2
عشقم فولاد
کعبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
2
3
فولاد به اندازه یک صدم استقلال اهواز هویت و پیشینه تاریخی ندارد . دنیا و اس اس اهواز قدیمی ترین و محبوب ترین باشگاه جنوب کشور . که اسیر بی عدالتی ها شده .
گتوندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
0
3
استقلال اهواز قهرمان واقعی لیگ برتر بود که با بی عدالتی محض خداداد افشاریان بناحق جام به دایی و سایپا دادند . ما هیچ گاه آن روز تاریخی در ورزشگاه نفت اهواز را و مسببین
ان ظلم بزرگ به فوتبال خوزستان را فراموش نمی کنیم
دادا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۳
0
1
بنام خداوند آفریننده آسمان آبی
آن روز که تیم ریشه دار استقلال اهواز را به روز ییاه نشاندند و با هزار فریب و فتنه قهرمانیش را گرفتند و راهی دسته پایینتر کردند به فوتبال خوزستان خیانت شد. حالا یک بازی داور به کمک پرسپولیس نیامده و بازی را باخته اند ببینید چه جنجالی به پا کرده اند. در حال یکه تا اینجای لیگ و جام حذفی چندین امتیاز به آنها داده شده است و سپیدرود در عین شایستگی حذف شد سپاهان برنده نشد و .... موارد متعدد است اینجا فرصت کافی نیست.
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها