به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ March 2024 29
کد خبر: ۱۸۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

لیگ برتر ایران هفت استانی شد

لیگ برتر ایران هفت استانی شد

خوزستان اسپورت- هفدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر درحالی در پیش است که چند اتفاق غیرقانونی در آن رخ خواهد داد که بارزترین آن مربوط به استقلال و پرسپولیس است که یک مالک دارند!

به گزارش خوزستان سپورت و به نقل ز مهر، شانزده فصل از برگزاری رقابت‌های لیگ برتر گذشت و حالا فوتبال ایران انتظار هفدهمین دوره از این مسابقات را می‌کشد. هفدهمین دوره لیگ برتر که قرار است با حضور تیم های پرسپولیس، استقلال، تراکتورسازی، ذوب آهن، سپاهان، پیکان، استقلال خوزستان، گسترش فولاد، نفت تهران، فولاد، پدیده، صنعت نفت، سایپا، سیاه جامگان، پارس جنوبی جم و سپیدرود برگزار شود.

* گستردگی جغرافیا لیگ برتر
لیگ شانزدهم با کمترین وسعت جغرافیایی برگزار شد و تنها ۶ استان تهران، قم، آذربایجان شرقی، خوزستان، اصفهان و خراسان رضوی در لیگ سهم داشتند. در لیگ هفدهم سهمیه استان قم از بین رفت و یکی از سهمیه های آذربایجان شرقی کم شد تا به جای آن دو استان گیلان و بوشهر به جغرافیای لیگ برتر اضافه شوند و در لیگ هفدهم شاهد حضور ۷ استان به جای ۶ استان باشیم.

* دو تیم غیر مرکز استانی
در بین ۱۶ تیمی که قرار است در لیگ هفدهم به رقابت بپردازند، تنها دو تیم پارس جنوبی جم و صنعت نفت آبادان هستند که به مراکز استان خود ارتباط ندارند و از شهرستان های استان به لیگ برتر آمده‌اند. ۱۴ تیم دیگر مربوط به شهرهایی هستند که مرکز استان محسوب می شوند.

* تهران همچنان رکورددار
تهران همچنان با داشتن ۵ تیم پرسپولیس، استقلال، نفت، پیکان و سایپا در لیگ برتر رکورددار است و بعد از تهران شهرهای اصفهان، اهواز، تبریز و مشهد هر یک با داشتن دو تیم در جای بعدی قرار دارند. استان خوزستان هم با داشتن ۳ تیم در لیگ برتر بعد از استان تهران در جای دوم قرار دارد.

* ۳ تیم نفتی
نفتی ها بیشترین سهم را در لیگ هفدهم دارند. تیم های حوزه نفت در لیگ بعدی به سه تیم افزایش یافته‌اند. نفت تهران، صنعت نفت آبادان و حالا پارس جنوبی جم سه تیم نفتی لیگ هفدهم را تشکیل می‌دهند. مشخص نیست حضور همزمان تیم های هم خانواده در یک لیگ آن هم در بخش دولتی چگونه توجیه پذیر است.

* دردسر خاص تیم های نفتی
البته تنها مشکل تیم های نفتی حضور همزمان سه تیم هم خانواده در یک لیگ نیست. گویا بر اساس مصوبات داخلی وزارت نفت، شرکت نفت نمی تواند در ورزش  حرفه ای هزینه کند و تیم نفت تهران هم به دلیل همین مسائل از شرکت نفت به بخش خصوصی واگذار شد. شاید از نظر هزینه تنها تیم صنعت نفت آبادان در بین تیم های نفتی مشکلی نداشته باشد. اما به احتمال زیاد تیم پارس جنوبی جم برای هزینه کردن در ورزش حرفه‌ای آنطور که تصور می شود دستش باز نیست.

* تیم های بلامالک
تعداد تیم های لیگ برتری که از نظر مالکیتی دچار مشکل هستند هم برای یک تیم شانزده تیمی کم نیست. تیم نفت تهران قهرمان جام حذفی کشور و نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا در صدر این تیم ها قرار دارد. مشکل مالکیتی این تیم آنقدر بالا هست که حتی سازمان لیگ برای کنار گذاشتن این تیم از لیگ حرفه ای هشدار داده باشد.

تیم سپیدرود هم شرایط خیلی مناسبی ندارد و این تیم هم در ابعاد مالکیتی و منابع مالی هنوز به شرایط استاندارد نرسیده است. البته در این میان نباید از تیم استقلال خوزستان هم گذشت. تیمی که به ظاهر به بانک ملی تعلق دارد اما این گویا مالک نه علاقه‌ای به تیم داری دارد و نه برای منابع مالی این تیم فکر خاصی دارد. حتی اخیرا نیز برای این تیم یک خریدار پیدا شده بود اما در نهایت موفق به خرید سهام این تیم نشد آبی پوشان اهوازی هم در بحران مالکیتی به سر ببرند.

* محرومین از نقل و انتقالات
در بین تیم‌هایی که از نقل و انتقالات محروم هستند، شرایط تیم تراکتورسازی از سایرین وخیم تر است. این تیم از پنجره نقل و  انتقالات تابستانی محروم است و عملا نمی‌تواند هیچ بازیکن جدیدی را به خدمت بگیرد. تراکتورسازان لااقل باید تا هفته پنجم صبر کنند و در آن زمان تنها سه بازیکن سهمیه فیفا خود را جذب کنند. منوط به این که در آن زمان بازیکنانی که در حد این تیم باشند بدون تیم مانده باشند.

تیم پرسپولیس هم از جمله تیم‌هایی است که فعلا با یک محرومیت داخلی مواجه است و بر اساس قوانین داخلی کشورمان از جذب بازیکن و مربی خارجی محروم است. هرچند این بدون توجه به این قانون اولین خریدش یک بازیکن خارجی بوده است. ضمن این که زمزمه هایی هم در مورد پرسپولیس به گوش می‌رسد مبنی بر این که ممکن است به دلیل بدهکاری این باشگاه به ژوزه مانوئل همچون تراکتورسازی پنجره نقل و انتقالاتی این تیم در تابستان بسته شود.

* دو تیم با یک مالک
شاید این شانس فوتبال ایران و یا از شانس دو تیم استقلال و پرسپولیس و یا حتی شاید از شانس وزارت ورزش و جوانان باشد که فیفا روی مالکیت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس زوم نکرده است. چون قطعا در صورت ریز شدن فیفا روی مالکیت این دو باشگاه، چالش جدیدی در فوتبال ایران ایجاد می شود.

اول این که وزارت ورزش و جوانان یک وزارتخانه است و از آنجایی که عملا دولت نباید در بخش فوتبال حرفه‌ای وارد شده و تیمداری کند، نفس مالکیت این دو باشگاه توسط یک وزارتخانه تبدیل به یک چالش می‌شود. اما از آن بدتر این که در عمل مالک هر دو باشگاه یک نهاد و یک وزارتخانه است و این هم دومین مورد متناقض با قوانین بین المللی فوتبال است.

البته وزارت ورزش و جوانان سالهاست که با همین شیوه دو تیم استقلال و پرسپولیس را اداره می کند و هنوز مشکلی از این بابت پیش نیامده است.

* تیم های صنعتی
بی تردید مناسب ترین شرایط را در فوتبال ایران در همه سال‌های اخیر تیم های صنعتی داشته و دارند. در لیگ هفدهم هم شاهد حضور ۵ تیم صنعتی مثل ذوب آهن، سپاهان، سایپا، پیکان و فولاد خوزستان هستیم. تیم هایی که نسبت به دیگر تیم ها کمتر دچار مشکل مدیریتی و تامین منابع مالی هستند. تیم‌هایی که بین فضای دولتی و خصوصی معلق هستند و با واژه «خصولتی» از آنها یاد می‌شود.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۳
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
0
5
من ی انتقاد به نویسنده این مطلب دارم کدام تیم صنعتی به اندازه پرسپولیس و استقلال خرج کرده و می کنه الان کدام باشگاهها دارن چپ و راست بازیکن می خرن اگر از این لیست که یاد کردید سپاهان رو کنار بزاریم یک تیمی مثل فولاد پول کل قراردادهاش به اندازه 2 بازیکن پرسپولیس می شود خاهشا از به کاربردن عبارات کلیشه ای تیماهی صنعتی خوداری کنید این رسانه های تهران نشین برای افزایش فشار به تیمهای صنعتی و ریزش بودجه دولتی به جیب دو تیم متکبر تهرانی این کارها را می کنند
mohammad27
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
0
3
با این مدیریتی که ما داریم فک کنم دیگ امسال اخرین فصلی باشه که سه تا تیم تو لیگ داشته باشیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
2
0
اقای سروش تیم های صنعتی یک ریال در امد از خودشون ندارن.همون تیم های متکبری که جنابعالی عرض می کنی نیم در امد خود را از اسپانسر و سامانه پیامکی بدست می تواند.وشک نکن که تیم های صنعتی بیشتر از بیت المال استفاده می کنند
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها