به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ April 2024 20
کد خبر: ۱۷۲۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
تعداد نظرات: ۵ نظر

پورموسوی: هفته پنجم به ویسی گفتم بازگردد

پورموسوی: هفته پنجم به ویسی گفتم بازگردد

خوزستان اسپورت- سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان در رابطه با مسائل ریز و درشت این تیم توضیحاتی داده است.

به گزارش خوزستان اسپورت، سیروس پورموسوی سرمربی تیم فوتبال استقلال خوزستان که روز سه‌شنبه همراه با تیمش در لیگ قهرمانان آسیا به دیدار تیم لخویا قطر می‌رود، در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس در خصوص مسائل مختلف صحبت کرده است. این مصاحبه تفصیلی را مرور کنید.

سال 95 برای سیدسیروس پورموسوی چطور گذشت؟
سال 95 با توجه به قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ برتر خیلی خوب آغاز شد. این اتفاقی بود که کمتر کسی فکرش را می‌کرد. استقلال خوزستان در رقابت با تیم‌های قدرتمند از لحاظ فنی و مالی توانست قد علم کند و در حرکتی آهسته و پیوسته به قهرمانی برسد. این اتفاق شادی بزرگی به مردم خوزستان هدیه داد. با توجه به مشکلات فراوان استان خوزستان مردم نیاز به این شادی و قهرمانی داشتند.

بعد از این قهرمانی انتخابم به عنوان سرمربی استقلال خوزستان اتفاق خوب دیگری بود که آن را فراموش نمی‌کنم. پس از چندین سال فعالیت به عنوان مربی در نهایت به عنوان سرمربی یک تیم لیگ برتری کارم را در لیگ 95 - 96 آغاز کردم.

کار سختی در پیش داشتم اولین تجربه مربی‌گری من به کار در تیمی منجر شد که فصل قبل به مقام قهرمانی رسیده و همین مسئله انتظارات را از من خیلی بالا می‌برد. بازیکنان تیم‌مان بعد از یک فصل خوب معروف و محبوب شده بودند و خواهان زیادی داشتند. در این شرایط  سخت توانستیم اسکلت اصلی تیم را برای لیگ شانزدهم حفظ کنیم.

اما مشکلات مالی از همان ابتدا عرصه را به استقلال خوزستان تنگ کرد.
چیزی که فکرش را هم نمی‌کردیم برایمان آنقدر مشکل ساز شود مسائل مالی بود. تجربه چند سال کار من در استقلال خوزستان این باور را ایجاد کرده بود که مسئولان باشگاه هر قولی که بدهند اگر دیر و زود هم شود اما سرانجام عملی خواهد شد. چرا که استقلال خوزستان در طی سالیان گذشته بسیار خوش‌حساب و با برنامه عمل کرده بود. از مرداد ماه که مسابقات آغاز شد مشکلات مالی خودش را نشان داد و در طول فصل بارها گریبان ما را گرفت. خدا کمک کرد تا این مجموعه برای لیگ جدید حفظ شود. بازیکنان با وجود بدقولی و پیشنهاد‌هایی که داشتند در استقلال خوزستان ماندند و مبارزه کردند. خدا را شکر می‌کنیم که در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا عملکرد خوبی داشتیم و اگر مشکلات گریبان‌مان را نمی‌گرفت همین حالا جایگاه بهتری داشتیم.

بعد از قهرمانی استقلال خوزستان فکرش را می‌کردید فصل بعد به عنوان سرمربی نماینده فوتبال ایران در آسیا انتخاب شوید.
اگر بخواهم واقعیت را بیان کنم باید بگویم نه اینطور نیست اما با توجه به شناختی که از مسئولان تیم داشتم می‌دانستم اگر یک روز عبدالله ویسی از استقلال خوزستان جدا شود از من حمایت خواهد شد. با علی پورکیانی قائم‌مقام استقلال خوزستان از سال 78 در باشگاه فولاد همکاری داشتم آن زمان هدایت جوانان فولاد بر عهده من بود و او سرپرست  تیم بود. بعد از رفتن عبدالله ویسی یکی، دو گزینه خارج از تیم معرفی شد اما پورکیانی و جواد نعمتی‌نژاد مدیرعامل باشگاه روی حضور یک مربی بومی تأکید داشتند. رفتن ویسی قابل پیش‌بینی نبود و فکر نمی‌کردم او با وجود قهرمانی تیم از استقلال خوزستان برود اما به هر حال او به خاطر مشکلاتی که داشت این تصمیم را گرفت.

وقی قرارداد می‌بستید می‌دانستید استقلال خوزستان مشکل مالی دارد؟
تیر ماه که برای عقد قرارداد با نعمتی‌نژاد صحبت کردم او گفت بودجه را به بانک ملی برده و آنها بودجه را تأیید کردند و فکر می‌کردیم مشکل مالی گریبان‌مان را نخواهد گرفت. طی 5 سال گذشته هزینه‌های باشگاه از سوی درآمدزایی که به وسیله شرکت گروه ملی صورت می‌گرفت تأمین می‌شد. شرکتی به نام شفق در گروه ملی فعالیت می‌کرد و از سودی که از طریق درآمدزایی  به دست می‌آورد پول به حساب باشگاه واریز می‌شد. در سال جاری کار  گروه ملی به جایی رسید که تعطیل شد و کارگرانش 6 ماه حقوق طلب داشتند. این شرکت ورشکست شده بود و چند هفته قبل کارگران 18 روز اعتصاب کردند. مالکیت گروه ملی مشخص نبود. یک بار می‌گفتند مالکیت برای خانواده منصور آریاست و یک بار بانک ملی و قوه قضاییه به عنوان مالک معرفی می‌شدند. خدا را شکر طی 10، 12 روز گذشته بانک ملی به عنوان مالک شرکت مشخص شد و بلافاصله 3 ماه از حقوق معوقه کارگران پرداخت شد. امیدواریم بودجه ما که خیلی کم و محدود است بر اساس تصویبی که در ابتدای فصل صورت گرفت پرداخت شود.

در ابتدای فصل بحث حضور شما در کنار ویسی در سپاهان هم مطرح شده بود از ویسی هم برای ماندن در استقلال خوزستان مشورت گرفتید؟
 با ویسی بچه محل بودیم او در پاس چهارصد و من هم در شاهین چهارصد بازی می‌کردم سپس در 2، 3 دوره مربی‌گری همکلاس بودیم و رابطه بسیار نزدیکی داشتیم. در یک برهه ویسی بازیکن فولاد بود و من به عنوان دستیار وینگو بگوویچ در این باشگاه فعالیت می‌کردم. در 3 سال گذشته هم وقتی ویسی سرمربی استقلال خوزستان شد با یکدیگر همکاری کردیم. قبل از ویسی دستیار عبدالمجید باقری‌نیا بودم. طبیعی بود که ویسی کادر خودش را به تیم بیاورد و من آماده بودم تا اگر از سوی او دعوت نشدم به تیم دیگری بروم. قبل از حضور ویسی در جلسه با مسئولین باشگاه او با من تماس گرفت و گفت در کادرم حضور داری و

وقتی عبدالله ویسی به عنوان سرمربی سپاهان انتخاب شد، حضور من هم در کنار او به عنوان دستیار قطعی بود تا اینکه بحث حضورم به عنوان سرمربی استقلال خوزستان مطرح شد.

وقتی روز بعد با باشگاه جلسه گذاشت مسئولان تأکید داشتند که من هم در مجموعه بمانم. در این 3 سال خیلی به یکدیگر نزدیک شدیم و سعی کردیم یکدیگر را پوشش دهیم. رفتنم به سپاهان قطعی بود اما وقتی بحث سرمربی‌گری‌ام در استقلال خوزستان مطرح شد ویسی گفت حتماً از این فرصت استفاده کنم و اعلام کرد در استقلال خوزستان بمان و هر وقت احساس ناراحتی کردی جایت در کنار من محفوظ است. در هفته چهارم و پنجم لیگ برتر که سپاهان دچار مشکل شد با ویسی تماس گرفتم و گفتم استقلال خوزستان تیم خودت است و هر زمان که خواستی می‌توانی به عنوان سرمربی بازگردی و من هم به عنوان دستیار کنارت هستم. ارتباط‌مان از روز اول تا به الان بسیار خوب و صمیمی است.

در طول فصل جاری با وجود مشکلات فراوان از تصمیم‌تات پشیمان نشدید؟
برخی اوقات نباید به شانسی که رو می‌کند دست رد بزنی. از طرف دیگر می‌دانستم بازیکنان خوبی داریم و به همکارانم اعتقاد و ایمان داشتم. تنها چیزی که امیدوار بودم اتفاق بیفتد رو کردن شانس به تیم‌مان در قرعه کشی لیگ برتر بود. اتفاقاً با قرعه بسیار سختی روبرو شدیم و در همان هفته‌های اول باید به مصاف تراکتورسازی، استقلال، سپاهان و ... می‌رفتیم. تنها چیزی که در آن مقطع فکرم را مشغول نمی‌کرد مشکلات مالی بود. شاید اگر قرار بر تکرار این مشکلات در سال‌های بعد باشد دیگر در تیم نمانم. خیلی اذیت شدم و بیشتر به خاطر شرمندگی مقابل بازیکنان تیم‌مان ناراحت هستم چرا که بازیکنان ما پیشنهادات بسیار خوبی داشتند و من از آنها خواستم در استقلال خوزستان بمانند. بازیکنان استقلال خوزستان باشگاه و مردم خوزستان را بسیار دوست داشتند و تصمیم به ماندن گرفتند شاید اگر آنها می‌رفتند می‌توانستند پول بیشتری بگیرند اما در نهایت ماندگار شدند.

بانک ملی نشان داده هیچ تعهدی نسبت به استقلال خوزستان ندارد به نظر شما آنها تمایلی به تیم‌داری دارند.
بانک ملی در ابتدای فصل بودجه ما را تأیید کرد قبل از شروع فصل در پردیس کرج اردو داشتیم. در ماه رمضان به سر می‌بردیم و یک روز ساعت 16 نعمتی‌نژاد خوشحال به محل اردو آمد و گفت بودجه تیم از سوی بانک ملی تأیید شده است. این خبر در شرایطی مطرح شد که می‌گفتند ممکن است بانک تیم‌داری نکند.  گفتیم اگر بانک ملی تمایلی به تیم‌داری ندارد خیلی شفاف این مسئله را بیان کند تا همه تکلیفشان را بدانند. گفتم این مسئله هیچ ایرادی ندارد فقط این موضوع را به ما اعلام کنند که قصد هزینه کردن ندارند تا این مسئله را به بازیکنان بگوییم و آنها به دنبال زندگی‌شان بروند. ما هم با جذب تعدادی بازیکن جوان کارمان را پیش میبردیم. اما چیزی در این مورد اعلام نشد. از سوی  دیگر ناراحتی من بیشتر از نماینده‌های خوزستان است. در اکثر مصاحبه‌هایم گفته‌ام هر سه نماینده خوزستان نسبت به این تیم مسئول هستند. استقلال خوزستان نماینده ایران و مردمی است که به آنها ظلم می‌شود. شما به مشکلات جوی اهواز نگاه کنید و ببینید مردم در چه شرایطی تنفس می‌کنند. این تیم تا حدودی باعث خوشحالی مردم شده است. سه نماینده مجلس چه وظیفه‌ای دارند؟

آنها در شعارهای تبلیغاتی خود اعلام کردند مشکلات شهر را حل می‌کنیم، این کار را نکردند. گفتند مشکلات بیکاری را حل می‌کنیم، این کار را نکردند. گفتند مشکلات آب و خاک و گردوغبار را حل می‌کنیم که این کار را هم نکردند. به آنها گفتیم حداقل از این تیم حمایت کنید شاید با نتایج خوب استقلال خوزستان مردمی کمی‌ مشکلات را فراموش کنند اما هیچ اقدامی صورت نگرفت. در این بین فقط یوسفی کمی پا پیش گذاشت. دو نماینده دیگر هیچ اقدامی نکردند که از آنها گله‌مند هستم. تا متوجه می‌شوند قرار است پولی به سمت باشگاه بیاید با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند ما برای رسیدن این پول تلاش کردیم، در صورتی که تا به الان تنها لطف خدا و تلاش‌های دکتر شریعتی استاندار خوزستان باعث شده کمی پول به باشگاه برسد. اقدامات شریعتی با توجه به مشکلات متعددی که در استان وجود دارد جای تقدیر دارد که او در این شرایط برای این تیم هم وقت می‌گذارد و از مسئولان استانی می‌خواهد به ما کمک کند. او هیچ مسئولیتی نسبت به تیم‌مان ندارد و فقط یک علاقه‌مند خوزستانی است که به تیم کمک می‌کند.

چند بار دست به اعتصاب زدید ولی به نظر می‌رسد این اقدامات هم چندان مسئولان خوزستانی را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.
 بعد از دیدار مقابل ذوب آهن در نیم‌فصل اول اعلام کردم اگر مشکلات حل نشود خداحافظی می‌کنم و بعد از بازی هم به نشست خبری نرفتم. تصمیم‌ام کاملاً جدی بود وقتی به اهواز بازگشتم آنقدر مورد حمایت مردم قرار گرفتم که شرمنده آنها شدم سپس شریعتی با من تماس گرفت و به او گفتم در این شرایط توان کار کردن ندارم. او به من گفت به تمرینات بازگردم و خودش مشکلات را پیگیری می‌کند که این کار را انجام داد. دوست ندارم اعتصابی اتفاق بیفتد اما کار به جایی می‌رسد که از کوره در می‌رویم. می‌گفتند بازیکنان به خاطر لیگ قهرمانان آسیا در استقلال خوزستان بازی می‌کند اما واقعاً شرایط به این شکل نبود. چند روز قبل با مارکو مربی برزیلی تیم صحبت می‌کردم و گفتم اوضاع تیم خوب نیست او به من گفت بازیکنان اینجا هستند ولی فکرشان اینجا نیست و وقتی فکر بازیکن متمرکز تمرین نباشد ممکن است مصدومیت اتفاق بیفتد. به بازیکنان گفتم من هم با شما هستم و اگر نمی‌خواهید تمرین کنید از تصمیم‌تان حمایت می‌کنم. خدا شاهد است که قصد سفر به تهران را نداشتیم، ساعت 10:05 روز چهارشنبه افشین حیدری تماس گرفت و اعلام کرد در فرودگاه هستم و می‌خواهم با بازیکنان صحبت کنم. به او گفتم دقایقی دیگر نزدش حاضر می‌شوم و صحبت می‌کنیم. اگر حرف‌هایش من را متقاعد کند بازیکنان هم قانع می‌شوند.

قسم می‌خورم اگر پول نمی‌دادند به تهران سفر نمی‌کردیم. البته این بدان معنا نیست که به خاطر پول به مردم پشت می‌کردیم اما می‌خواستیم به نوعی حرفمان را بزنیم و بگوییم وقتی بازیکنان این همه غیرت و تعصب نشان دادند یک مسئول هم خودی نشان دهد. فقط نباید بازیکنان و مربیان به فکر غیرت و تعصب باشند. به هر حال این بازیکنان هم خانواده دارند و با مشکلات فراوانی روبرو هستند. در پایان سال به هر مغازه، اداره و مؤسسه‌ای می‌روید می‌بینید روی دیوار نوشته برای تسویه حساب قبل از رسیدن سال جدید اقدام کنید. در تیم ما هم همین شرایط است. یک هفته دیگر سال جدید می‌رسد و بازیکنان مشکلات خودشان را دارند. بازیکنان می‌خواهند بعد از یک فصل سخت چند روزی از تمرینات دور شوند و با خانواده‌های خود باشند. وقتی پول در جیب بازیکنان نیست آنها چه کاری می‌خواهند برای خانواده‌هایشان بکنند. یک میلیاردی که به باشگاه رسید را بین 30 نفر تقسیم کردم هیچ جای دنیا یک میلیارد را بین 30 نفر تقسیم نمی‌کنند چرا که این در فوتبال پولی نیست. با همین وجود بازیکنان خیلی خوشحال شدند و این چند روز را سپری می‌کنند.

بعد از مطرح شدن استعفاهای مکرر کارلوس کی‌روش و عملی نشدن حالا بحث استعفاهای شما هم به شکلی دیگر در حال تکراری شدن است.
بازیکنان تیمم می‌دانند یا حرفی نمی‌زنم یا اگر صحبتی را مطرح کنم روی آن پافشاری خواهم کرد. خدا را شاهد می‌گیرم اگر قبل از سفر به تهران پول نمی‌رسید به تهران نمی‌آمدم. در مورد بازی با لخویا حرفی نزدم چرا که می‌دانستم این پول آماده شده ولی برخی با شیطنت اجازه رسیدن پول به باشگاه را نمی‌دادند. وقتی تیم تمرین نکرد و با شریعتی صحبت کردم ساعت 8 صبح روز بعد شرایط وصول این پول فراهم شد. متأسفانه در حالی که پول رسیده بود در تحویل آن ما را اذیت می‌کردند. قبل از سفر به عمان پولی نداشتیم، 2 روز قبل از بازی با پرسپولیس پورکیانی با من تماس گرفت و گفت پولی برای سفر به تهران نداریم. به او گفتم دیگر نه من پول دارم که بخواهم روی آن حساب کنم و نه بهمن روشنایی دیگر پولی برایش مانده که خرج تیم کند. پورکیانی این مسأله را خیلی سریع به نعمتی‌نژاد اعلام کرد و سپس پس از یک ساعت به ما گفتند هزینه سفر تأمین شده است. به آنها گفتم شما که توانستید هزینه سفر را تأمین کنید چرا پول بازیکن را نمی‌دهید؟ در این شرایط بازیکنان از من خواستند تمرین نکنیم. به هیچ وجه اقداماتی از این قبیل را دوست ندارم ولی وضعیت باشگاه ما را مجبور به این کار کرد. ما و بازیکنان حق و حقوقی داریم وقتی خالصانه کار می‌کنیم چرا باید پولمان را به زور بگیریم. انتظار داریم پولمان به موقع پرداخت شود. ناراحتی ما فقط به خاطر پول نبود بلکه از بی‌مهری‌ها هم گله‌مند هستیم. اینکه یک تیم مظلومانه و غریبانه به عمان و امارات می‌رود ناراحت‌کننده است. یک مسئول شهری به خودش اجازه نمی‌دهد تا با باشگاه تماس بگیرد و از بازیکنان تشکر کند و بگوید به خاطر تلاشی که برای شادی مردم کردید سپاسگزاریم. این مسائل باعث ناراحتی ما می‌شود. کنار هر تیمی که به آسیا می‌رود 15 کت و شلواری حضور دارند. مطمئنم آن باشگاه‌ها هم مشکل مالی دارند ولی اجازه نمی‌دهند خانواده‌شان از هم پاشیده شوند. بازیکنان استقلال خوزستان فقط پورموسوی را می‌بینند و چهره‌ام برای آنها تکراری شده است. با بی‌پولی و تنهایی دست و پنجه نرم می‌کنیم و واقعاً مظلوم واقع شدیم.

بانک ملی به استقلال خوزستان  کمک نمی‌کند ولی بعد از قهرمانی در لیگ پانزدهم اولین جایی که از شما دعوت کرد بانک ملی بود تا همراه با جام به آنجا بروید.
در بانک ملی جلسه بسیار قشنگی داشتیم اعضای تیم را دعوت کردند و این جلسه با رفتن مدیرعامل قبلی و آمدن مدیرعامل جدید همزمان شد. هر دو نفر در جلسه حضور داشتند. همتی از بانک ملی رفت و به جای او حسین‌زاده آمد. همتی در آن جلسه پشت میکروفن حاضر شد و از همه مسئولان بانک ملی خواست از استقلال خوزستان حمایت کنند. چرا که افتخار قهرمانی ما برای بانک ملی بود. وقتی حسین‌زاده پشت میکروفن حضور پیدا کرد گفت ورزشی هستم و از ورزش حمایت خواهم کرد او از ما خواست هیچ دغدغه‌ای نداشته باشیم. ما هم بسیار خوشحال از بانک ملی خارج شدیم سپس دیدیم که 26 درصد قرارداد سال قبل پاداش قهرمانی و پول قرارداد امسالمان را پرداخت نمی‌کنند و مجبور هستیم برای رتق و فتق امور تیم از جیبمان هزینه کنیم آنها اگر نمی‌خواهند تیم‌داری کنند این مسأله را بگویند و باشگاه را در اختیار هیأت فوتبال یا اداره کل ورزش و جوانان و ... بگذارند. اینکه صاحب داشته باشیم و پولی دستمان نباشد خیلی ظلم است اگر تحت اختیار شرکتی بودیم که پول نداشت دلمان نمی‌سوخت اما مگر می‌شود بانک ملی مشکل مالی داشته باشد. جالب است بدانید طی چند روز قبل متوجه شدم خوزستان در رده سوم یا چهارم استان‌هایی است که سپرده بیشتری در بانک ملی دارد. اگر مردم خوزستان این پول را از حساب بانک ملی خارج کنند آنها چقدر متضرر می‌شوند حداقل به احترام این مردم از باشگاه حمایت می‌کردند. در این مدت دو مؤسسه با من تماس گرفتند و گفتند ما با شما به عنوان اسپانسر قرارداد می‌بندیم، شما از هواداران بخواهید در مؤسسه ما حساب باز کند. آن وقت بخشی از آن سود را به خودتان پرداخت می‌کنیم. در این شرایط بانک ملی هم می‌تواند بخشی از سود سپرده‌هایش را به باشگاه بدهد. بودجه ما خیلی محدود است.

در نیم‌فصل برخی از بازیکنان هم تحمل‌شان را از دست دادند و مجبور به جدایی شدند، آیا از رحیم زهیوی، جلال عبدی و ... ناراحت هستید؟
برای همه این بازیکنان آرزوی موفقیت می‌کنم، روزی که هدایت تیم را بر عهده گرفتم دخسوس از جمع ما جدا شده بود سپس موسی کولی‌بالی را با وجود تلاش‌های فراوان نتوانستیم حفظ کنیم. کولی‌بالی با سپاهان قرارداد بسته بود و این مسأله را به ما نمی‌گفت و اعلام می‌کرد باید فکر کند تا در مورد آینده‌اش تصمیم بگیرد، حرکت او حرفه‌ای نبود. از رفتن بازیکنانمان در نیم‌فصل ناراحت نیستم و از آنها تشکر می‌کنم چرا که یک نیم‌فصل با وجود همه مشکلات با تمام توان و غیرت بازی کردند. روزی که آنها تصمیم به رفتن گرفتند بدون هیچ سنگ‌اندازی با این مسأله موافقت کردیم. نمونه این موضوع رحیم زهیوی است. هر باشگاه دیگری به جز استقلال خوزستان با این مسأله مخالفت می‌کرد ولی از پورکیانی و نعمتی‌نژاد خواهش کردم با توجه به اینکه این بازیکنان مرد و مردانه برایمان بازی کردند مرد و مردانه بدون چشم‌داشت به آنها رضایت‌نامه بدهید. جلال عبدی، میثم دورقی، عزت پورقاز و ... تمام تلاششان را کردند و کارشان جای تقدیر داشت.

پول سفر شما به امارات را یک مربی برزیلی داد آیا این مسأله نوعی دهان‌کجی به مسئولان خوزستانی به حساب نمی‌آید؟
یک بازیکن خارجی داشتیم که به دلیل مشکلات مالی قهر کرد و رفت او می‌گفت حرفه‌ای هستم و با وجود اینکه تعصب زیادی دارم از برزیل به ایران نیامدم تا بدون پول فعالیت کنم. به ایران آمدم کار کنم و برای خانواده‌ام پول بفرستم. تعصب جایگاه خودش را دارد. وقتی برای دیدار مقابل الفتح عربستان به عمان رسیدیم هتلمان را به خاطر تشابه اسمی اشتباه انتخاب کردیم وقتی وارد هتل شدیم شرایط آنجا بسیار بد بود و گفتم به هیچ عنوان تیم را در این هتل نگه نمی‌دارم. یکی از ایرانی‌ها که در آنجا او را دیدیم برایمان هتلی را پیدا کرد و به او گفتیم طی چند روز آینده پول هتل را پرداخت می‌کنیم متأسفانه پول ما جور نشد و در نهایت مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال نامه فرستاد و اقدامات لازم صورت گرفت. سپس به امارات سفر کردیم و به ما گفتند قرار است پول برسد که بار دیگر این اتفاق نیفتاد. بسیار ناراحت بودم. مارکو مربی برزیلی من را صدا زد و گفت خیلی ناراحت هستی مگر چه مشکلی به وجود آمده است. به او گفتم پول به دستمان نرسیده و شرایط سختی را پشت‌سر می‌گذاریم ما که یک خارجی اعلام کرد 200 میلیون پول دارم و نگران نباش. مربی خارجی که برای کسب درآمد جهت ارسال برای خانواده‌اش به ایران آمده 200 میلیون تومان از خودش پرداخت می‌کند. به نظر من این اتفاق‌ها لطف خدا است. چطور می‌شود مهر ما و تیم ما وارد دل یک مربی برزیلی شود و او بدون گرفتن سند در شرایطی که باید از ما پول بگیرد 200 میلیون هم به باشگاه قرض می‌دهد. این در حالی است که هیچ ضمانتی برای زمان بازپرداخت این پول وجود ندارد. مارکو حتی از ما چک هم نگرفت و فقط گفت شما شاهد باشید که این پول را پرداخت می‌کنم.

از بحث فوتبال کمی فاصله بگیریم، خوزستان در ماه‌های اخیر از لحاظ آب و هوایی با مشکلات بسیار زیادی روبرو شده و گردوخاک این شهر به مشکلی حل نشدنی تبدیل شده است. به نظر شما به عنوان یکی از شهروندان خوزستان مشکل این گردوخاک از کجاست؟
در گذشته فقط تابستان گردوخاک ایجاد می‌شد و با توجه به اینکه در زمستان بارندگی بود مشکلی به وجود نمی‌آمد. به میمنت حضور و قدوم برخی از آقایانی که در حال حاضر در رأس کار هستند زمستان هم خاک شده است. در گذشته خیالمان در زمستان راحت بود اما اکنون در زمستان هم گردوخاک مشاهده می‌کنیم و در کنار آن آب و برقمان هم قطع می‌شود. تقریباً شرایط زندگی در غار را تجربه می‌کنیم.

در اهواز شرایط زندگی در غار را تجربه می‌کنیم با این تفاوت که در غار فقط برق و گاز ندارید اما می‌توانید تنفس کنید اما در اهواز ضمن نداشتن برق و گاز شرایط تنفس سالم را هم نداریم.

اگر در غار زندگی می‌کردیم با توجه به آب و هوای کوهستان ریه‌های ما سالم بود اما اکنون تمامی مشکلات کار را برایمان سخت کرده است. خاک آخری که در خوزستان بلند شد با توجه به اینکه می‌گفتند چرب بوده است تمام کابل‌های برق را هم قطع کرد.

در این همه سال امکان پیدا کردن یک راه‌حل برای رفع این مشکل وجود نداشته است؟
این طور که می‌گویند ظاهراً رودخانه هورالعظیم را خشک کرده‌اند، می‌گفتند در این رودخانه نفت وجود دارد و به همین خاطر آن را خشک کردند. اما ظاهراً نفت هم پیدا نکردند. وقتی این رودخانه خشک شد مشکلاتمان دو برابر شد. چندی پیش معصومه ابتکار اعلام کرده بود در هورالعظیم ماهیگیری می‌کنند اما یکی از نماینده‌های شهر به او اعتراض کرده بود و گفته بود پدرش در آن منطقه زندگی می‌کند و این رودخانه کاملاً خشک است.

در مربی‌گری الگوی خاصی دارید؟
به الکس‌ فرگوسن علاقه بسیار زیادی دارم و همیشه او را الگوی خودم دانستم و سعی کردم از نوع فوتبالی که او در منچستر دنبال می‌کرد استفاده کنم. خودم فوتبالی را دوست دارم که هجومی باشد و باعث لذت مردم شود. در فوتبال گاهی نیاز به بسته بازی کردن داریم اما وقتی شما روح فوتبال را می‌گیرید دیگر مردم لذتی نمی‌برند. روح فوتبال بازی هجومی است. بازی که صفر بر صفر به پایان می‌رسد لذتی ندارد. سعی می‌کنیم با بازی هجومی به حضور هواداران در ورزشگاه کمک کنیم.

در مقطعی از فصل به این موضوع که برخی دوست نداشتند شما سرمربی استقلال خوزستان شوید، اشاره کردید.
فردی با من تماس گرفت و گفت از جایی در حال انجام اقداماتی هستند تا من از استقلال خوزستان بروم. من هم گفتم اگر بروم مورینیو را هم بیاورند نمی‌توانند کاری کنند. با بازیکنان تماس می‌گرفتند و می‌گفتند قرار است این تیم منحل شود. یک روز استاندار صحبت کرد و گفت در حال رایزنی هستیم تا بودجه‌ای 10 میلیاردی برای باشگاه مصوب کنیم. روز بعد در کارخانه گروه ملی اعلام کردند باشگاه استقلال خوزستان 10 میلیارد تومان پول گرفته و پولی که قرار بوده به کارگرا  بدهند را به این باشگاه دادند. این مسأله باعث ایجاد سروصدا در کارخانه شد و کارگران اعتراض کردند که چرا حقوقشان را به بازیکنان دادند این اتفاقات نشان داد که شیطنت‌هایی صورت می‌گیرد تا تیم را به هم بزنند. 3، 4 هفته قبل دقیقه یک بازی یکی از هواداران به مهدی مؤمنی توهین کرد وقتی این مسأْله را پیگیری کردیم فهمیدیم فردی در جمع هواداران حاضر شده و گفته این نفرات کاری کردند که ما خوزستانی‌ها از استقلال برویم و بازیکن شمالی به این باشگاه بیایند.

با توجه به شناختی که از تیم داشتم گفتم اگر من بروم با آوردن خوزه مورینیو هم نمی‌توانید نتیجه بگیرید.
البته خدا را شکر لیدرهای ما این مسأله را جمع کردند. خیلی‌ها می‌خواستند تیم را زمین بزنند می‌دانستم این تیم مشکل دارد و از زیر و بم باشگاه آگاه بودم به همین خاطر گفتم با رفتن من اگر مورینیو را هم بیاورند نمی‌توانند نتیجه بگیرند. بازیکنان ما بسیار عاطفی، غیرتی و تعصبی هستند. به بازیکنان می‌گویم چقدر پول برایشان در نظر گرفته‌ام و به آنها می‌دهم. آنها به من کاملاً‌ اطمینان دادند و این مسأله را می‌پذیرم. رمز موفقیت ما صداقتی است که با بازیکنان داریم. شاید در جایی هم از هم ناراحت شویم ولی این مسأله کاملاً زودگذر است.

می‌گویند در فوتبال  ایران مربیانی که خیلی اعتراض می‌کنند و در کنار خط جنجال به راه می‌اندازند موفق هستند و افرادی مثل شما که بیشتر آرام هستید به محض یک اعتراض با سخت‌ترین جرایم روبرو می‌شوند.
به جامعه داوری همیشه احترام گذاشتم چرا که آنها جزو مجموعه‌ای هستند که در فوتبال خیلی زحمت می‌کشند اما تلاششان دیده نمی‌شود البته از آنها یک گلایه دارم. داوران در برخوردهایشان یکنواخت نیستند. با پورموسوی که تازه به عنوان سرمربی در لیگ برتر فعالیت می‌کند خیلی تند و سخت برخورد می‌کنند اما با یک مربی دیگر آرام برخورد می‌کنند. یا مثلاً وقتی در مورد یک تیم بزرگ و پرهوادار اشتباهی رخ می‌دهد خیلی سریع در پشت تریبونی حاضر شده و از هواداران آنها عذرخواهی می‌کنند اما استقلال خوزستان در 5 بازی از داوری لطمه خورده ولی کسی یک عذرخواهی نکرده است. از طرف دیگر من مربی جوان و جدیدی بودم که فعالیتم را آغاز کردم و هوادار هم نداشتیم. همچنین باشگاه ما همیشه با فدراسیون همکاری کرده و بازیکنان ما بسیار باحجب و حیا هستند. به همین خاطر خیلی کم به خاطر اعتراض با کارت زرد روبرو می‌شویم. در جلسات فنی از بازیکنان می‌خواهم به حریفان خود احترام بگذارند. این مسائل که ذکر کردم باعث شده با ما تند و سخت برخورد کنند. در هفته‌هایی که روند خوبی نداشتیم خیلی از داوری لطمه خوردیم. با این وجود از بازیکنان خواستم با توجه به اینکه خیلی تشنج شده و فشار روی داوران زیاد شده است رفتار متعادلی در زمین داشته باشند و کمک کنند فضای خوبی در فوتبال حاکم شود.

تیم ملی در نوروز باید به مصاف قطر و چین برود، این دو بازی حساس را چطور ارزیابی می‌کنید؟
روزی که بین برانکو ایوانکوویچ و کارلوس کی‌روش جدلی صورت گرفت و باعث شد سرمربی تیم ملی بازیکنان پرسپولیس را از اردوی امارات اخراج کند خیلی از این مسأله ناراحت شدم چرا که اعتقاد داشتم بازیکن گناهی ندارد و این اختلاف‌نظر بین دو مربی بود و بازگرداندن بازیکنان پرسپولیس به آن شکل زیبنده فوتبال ایران نبود. اعتقاد داشتم باید یک نفر به این مسأله ورود کند تا این مشکل برای همیشه حل شود. فدراسیون باید به عنوان متولی فوتبال وارد عمل می‌شد و بین مربیان لیگ برتری و تیم ملی جلسه‌ای برگزار می‌کرد تا این اختلافات به وجود نیاید. خوشبختانه اکنون صلحی ایجاد شده است. اعتقادم این است که برانکو و کی‌روش به فوتبال ایران کمک می‌کنند و به حضور این مربیان بزرگ در فوتبالمان نیاز داریم، فقط آنها باید به وسیله فدراسیون مدیریت شوند.

شما خیلی بی‌پرده حرف می‌زنید و شاید این رک بودن هم گاهی به ضررتان تمام شود.
 قبل از بازی با الفتح عربستان در عمان وقتی در نشست خبری حاضر شدم از اوضاع اهواز و شرایط بد آب و هوایی باخبر بودم به همین خاطر اعلام کردم از شهری به عمان آمده‌ام که مردمانش برای تنفس با سختی روبرو هستند و با قلبمان برای شادی آنها بازی می‌کنیم. خیلی از سایت‌ها گله کردند و گفتند چرا در آنجا این حرف را بیان کردم. سپس در تماس با آن خبرنگار گفتم آیا شما انعکاس دادید ما به چه شکلی به عمان رفتیم و چه شرایطی داشتیم. حرفی که از دلم برمی‌آید را بیان می‌کنم. همیشه سعی می‌کنم احترام طرف مقابلم را حفظ کنم و به کسی بی‌محابا حمله نمی‌کنم. در ابتدای فصل وقتی کی‌روش بازیکنان تیمم را از اردو خط زد خیلی ناراحت شدم و گفتم دیگر به تیم ملی بازیکن نمی‌دهم چرا که اطمینان داشتم محمد طیبی، رحیم زهیوی و ... استحقاق بازی در تیم ملی را دارند. آن نوع خط خوردن را نمی‌پسندیدم. تیم ملی 45 روز بازیکنان را با خود به اردو برد و آن وقت 3 روز قبل از بازی آنها را در شرایطی که از لیست خط خوردند به ما بازگرداندند آن هم برای من که تازه سرمربی گری را آغاز کردم و باید در اولین دیداری که سرمربی هستم تیمم را با تجربه‌ای کم به زمین بفرستم. سپس اعلام کردم باید همه دست به دست هم بدهیم و با وجود اینکه کی‌روش هم مثل هر انسان دیگری ایراداتی دارد برای موفقیت تیم ملی فعالیت کنیم.

کی‌روش هم مثل هر انسانی ایراد دارد و در این موارد وظیفه فدراسیون به عنوان متولی فوتبال این است که او را فرا بخوانند و جلوی اشتباه را بگیرند.

اگر کی‌روش هم مثل هر انسانی ایرادی دارد این مسأله به فدراسیون بازمی‌گردد که باید او را فرا بخواند و بگوید در این چارچوب حرکت کن و با مربیان لیگ هم تعامل داشته باشید. به طور مثال به برنامه تیم ملی انتقاد کردم، به من گفتند شما در ابتدای فصل برنامه تیم ملی را پذیرفتید هر دو برنامه‌ای که به ما دادند را در اختیار دارم. به قول خودشان این دو برنامه پلن A و پلن B بود. فرق این دو برنامه  مثلاً در این بود که در یکی تعطیلات در آبان بیشتر بود و در دیگری تعطیلات در مهر ماه بیشتر بود. می‌گفتند بین این دو برنامه یکی را انتخاب کنید در اصل ما حق انتخابی نداشتیم و فقط باید از بین بد و بدتر یکی را انتخاب می‌کردیم، سپس مصاحبه کردیم و بچه‌های سازمان لیگ با من تماس گرفتند و گفتند چرا این حرف را زدید که من هم به آنان اعلام کردم انتقادی که به ذهنم رسیده را گفتم. دوست داریم اگر ایرادی هم است این مسأله رفع شود. از طرفی به ما می‌گویند باید کمک کنیم تا فوتبال از دوقطبی بودن خارج شود اما من به آنها گفتم اصلاً چنین موضوعی در فوتبال ایران وجود ندارد و هیچ اقدامی در این رابطه انجام نمی‌شود. شما نگاه کنید ما مقابل نماینده عربستان با تمامی این مشکلات برنده شدیم اما یک بازیکن ما را به روی خط برنامه 90 نبردند تا در این مورد با او صحبت کند.

به نظر می‌رسد قرار نیست از استقلال خوزستان کسی در تیم ملی حضور پیدا کند؟
لیستی را دیدم که نمی‌دانم تا چه حد واقعیت دارد این طور که من در آن لیست دیدم دانیال ماهینی و محمد طیبی دعوت شدند اما معتقدم 3، 4 بازیکن ما توانایی حضور در تیم ملی را دارند و با دعوت به اردو نشان می‌دهند که آیا در تمرینات تیم ملی می‌توانند حقشان را بگیرند یا نه. درخواستم این بود که این

خط خوردن بازیکنانم از اردوی تیم ملی بعد از 30-40 روز حضور در اردو عصبانیم کرد. این نوع انتخاب را نمی‌پسندیدم.

شانس را به بازیکنان ما بدهند. قبل از این از ما به خاطر نداشتن تجربه بین‌المللی انتقاد می‌شد اما در دو بازی اخیر در لیگ قهرمانان آسیا نشان دادیم که بازیکنان ما چندان بی‌تجربه هم نیستند.

و در پایان از آرزوی خود در سال 96 صحبت و اگر موضوع خاصی باقی مانده بیان کنید؟
آرزویم این است که بازیکنان ما که از ابتدای فصل با سختی و مشکلات فراوان تلاش کردند به حقشان از لحاظ فوتبالی و مالی برسند. همچنین جا دارد از خبرنگاران و رسانه‌ها به خاطر حمایتی که از تیم داشتند و مشکلات ما را رسانه‌ای کردند تا مسئولان شهر به نوعی تکان بخورند تشکر کنم.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۵
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
2
7
,دمت گرم سید..
دوستت داریم
بیژن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
1
5
نمی دونم چرا این مصاحبه حس منفی داشت ولی اینطور که مشخصه استقلال خوزستان ممکنه فصل اینده اصلا وجود نداشته باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
1
6
در هفته چهارم و پنجم لیگ برتر که سپاهان دچار مشکل شد با ویسی تماس گرفتم و گفتم استقلال خوزستان تیم خودت است و هر زمان که خواستی می‌توانی به عنوان سرمربی ......
آقا سيد مگر جنابعالي مالك تيم هستي كه داره از كيسه خليفه ميبخشي .
درسته كه ما هواداران با انتخاب شما بعنوان سرمربي موافقيم ولي بايد بداني كه پرونده ويسي در خوزستان براي هميشه بسته شده است ويسي اگر چيزي را براي گفتن داشت در همين سپاهان با اين همه امكانات رو ميكرد . قهرماني استقلال خوزستان نتيجه غيرت جوانان بومي اين تيم بود كه اگر امسال هم كمر تيم را با حذف بودجه نميشكندن مطمئناً الان بالاتر از پرسپوليس در صدر جدول قرار داشتن و يقيناً نبود ويسي هيچگونه تاثيري بر نتايج اين تيم نداشت
پاسخ ها
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
شما پرونده و بزار باز باشه....اخه کجای دنیا یه سرمربی تا اخر عمرش موندگار میشه تو یه تیم؟الان سپاهان از 17 بازیکن اکادمیش داره استفاده میکنه کمترین هزینه و تو این چند سال انجام داده اینده تیم و درست کرده از نظر نتیجه بسیار عالی با این شرایط عمل کرده در اخر ویسی فرزند خوزستان هستش و تو قلب همه جا داره
mohammad27
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳
1
3
آرش جان تو لیگ ایران 14 میلیارد بودجه کمه ؟؟؟؟ اگر استقلال خوزستان همین امکانات سپاهان رو داشت بدون حاشیه و روی پای جوانان بومی الان صدر جدول بود
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها