به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ April 2024 24
کد خبر: ۱۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

قانون سربازی در باشگاه شامل فوتبال نمی‌شود

قانون سربازی در باشگاه شامل فوتبال نمی‌شود

خوزستان اسپورت- «فوتبالیست‌ها می‌توانند خدمت سربازی خود را در باشگاه‌های شان بگذرانند.» این خبری بود که براساس لایحه جدیدی که در مجلس تصویب شده بود، در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد.

به گزارش خوزستان اسپورت و به نقل از ایران ورزشی، همان چیزی که مسوولان فوتبال مدت هاست می‌خواهند و درخواستش را هم به وزارت ورزش داده اند. اینکه هر باشگاهی بتواند سهمیه‌ای برای جذب بازیکنان سرباز داشته باشد. به همین خاطر با اعلام این خبر، تصور می‌شد خواسته فوتبالی‌ها برآورده شده اما واقعیت این بود که قانون فوق فقط به رشته‌های ورزشی مربوط می‌شد که نیروهای مسلح در آنها فعالیت نداشته باشد، نه رشته‌هایی مثل فوتبال و والیبال!

بعد از جنجالی که کارت‌های جعلی پایان خدمت فوتبالیست ها، لیگ فوتبال را تحت تأثیر خود قرارداد، بحثی شکل گرفت با محوریت اینکه بازیکنان فوتبال باید بتوانند خدمت سربازی خود را در تیم‌های خود بگذرانند.

بعد از آن بود که کانون مربیان و مجید جلالی صحبت‌هایی جدی در این رابطه مطرح کردند و معتقد بودند این ظلم بزرگی به باشگاه‌هاست که بازیکن بسازند و درست زمانی که می‌توانند از بازیکن خود بهره ببرند، او را برای گذراندن خدمت سربازی به تیم‌های نظامی بفرستند.

عده‌ای دیگر هم معتقد بودند که چرا باشگاه‌های نظامی باید از این امتیاز برخوردار باشند که بازیکنان سرباز دیگر تیم‌ها را به خدمت بگیرند. آن هم در شرایطی که بودجه‌ای جدا برای جذب بازیکنان دیگر هم در اختیار دارند. مثل تیم تراکتورسازی که در زمان نقل و انتقالات با بودجه‌ای که در اختیار داشت، بازیکنان خوبی را به خدمت گرفته بود و زمانی که عالیشاه و نوراللهی هم سرباز شدند، آنها را از تیم رقیب گرفت و به خدمت خود درآورد. آن هم در شرایطی که در حال حاضر تراکتور، تنها تیم نظامی لیگ برتر است و همه سربازهای لیگ برتری را جذب می‌کند.

همین موارد هم موضوع نامه‌ای شد که کانون مربیان فوتبال برای وزیر ورزش ارسال کرد و در آن از وزیر درخواست کرد که به موضوع خدمت سربازی بازیکنان فوتبال رسیدگی شود. وزیر ورزش موضوع را به مجلس ارجاع داد و از همان زمان فوتبال در انتظار رسیدگی مجلس به این موضوع بود تا نمایندگان مردم با تصویب قانونی درباره خدمت سربازی بازیکنان فوتبال، این موضوع را برای همیشه روشن کنند.

شاید به همین خاطر بود که به محض تأیید لایحه مجلس از سوی شورای نگهبان، این تصور ایجاد شده بود که درباره سربازان فوتبالیست تصمیم گیری شده است.

موضوع مربوط می‌شود به لایحه احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور بین مجلس و شورای نگهبان که بعد از پنج دور رفت و برگشت، عاقبت با تاییدیه شورای نگهبان در تاریخ اول اسفندماه ٩٥ همراه شد و این لایحه به صورت قانون درآمد تا پس از ابلاغ مجلس به رییس جمهور، اجرایی شود.
براساس این لایحه فدراسیون‌های ورزشی هم در زمره نهادهایی قرار گرفتند که می‌توانند از سربازهای امریه‌ای استفاده کنند.

وزارت ورزش درخواست به کارگیری این سربازها را خواهد داد و آنها اگر دارای مدرک لیسانس و مدال کشوری(رتبه اول تا سوم رشته‌های خود) باشند در اختیار وزارت ورزش و فدراسیون‌های مربوطه قرار می‌گیرند و از آن طریق می‌توانند به‌عنوان مامور و پس از طی دوره آموزشی، در باشگاه‌های خودشان مشغول به خدمت شوند.

همچنین با اصلاح قانون خدمت سربازی که قبلا به ازای دوسال حضور در جبهه یک فرد، یکی از فرزندان او معاف می‌شد حالا در ازای یک سال حضور در جبهه، یکی از فرزندان او معاف می‌شود.

این موضوع باعث شده بود که روز گذشته (سه شنبه) در برخی سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، با تصور اینکه این لایحه شامل سربازان فوتبالیست هم می‌شود، مطالبی منتشر شود. حتی عده‌ای پا را فراتر گذاشته بودند و ادعاهای خنده‌داری مثل جانبداری مجلس از برخی تیم‌ها را مطرح می‌کردند که مسوولان مربوطه منتظر ماندند مشکلات گریبانگیر بازیکنان سرباز پرسپولیس شود و سپس این لایحه را تصویب کنند.

سردار مهرعلی باران چشمه، مدیرکل تربیت بدنی نیروهای مسلح اما توضیحات واضحی در این رابطه داده و این قانون را شامل فوتبال و فوتبالیست‌ها نمی‌داند. وی گفت: «براساس این قانون، سربازان ورزشکار باید با اولویت در اختیار تیم ملی قرار بگیرند اما اینکه سربازان ورزشکار می‌توانند در باشگاه‌های خود خدمت کنند، فقط مربوط به آن دسته از رشته‌های ورزشی می‌شود که نیروهای مسلح در آن رشته فعالیتی ندارند.»

او در این رابطه توضیح می‌دهد: «به‌عنوان مثال نیروهای مسلح در رشته بوکس فعالیتی ندارد. بنابراین وقتی یک ملی‌پوش در این رشته، سرباز می‌شود، می‌تواند خدمت سربازی اش را در همان تیم باشگاهی‌اش بگذراند چون نیروهای مسلح در این رشته تیمی ندارد که این ورزشکار برای خدمت سربازی به آن تیم برود.»

باران چشمه همچنین تأکید می‌کند: «اما از آنجا که نیروهای مسلح در رشته‌های فوتبال، والیبال و رشته‌های این چنینی تیمداری می‌کند، این قانون شامل این رشته‌های ورزشی نمی‌شود. به همین دلیل فوتبالیست‌ها باید مثل قبل برای گذراندن خدمت سربازی در تیم‌های نظامی خدمت کنند.»

با این شرایط اما مشخص نیست که مجلس آیا درباره فوتبالیست‌ها هم به طور اختصاصی، بررسی خاصی خواهد داشت یا پرداختن به موضوع سربازان ورزشکار صرفاً به همین قانون ختم خواهد شد. این در حالی است که اعتراض فوتبالی‌ها درباره حضور فوتبالیست‌های سرباز در تیم‌های نظامی همچنان پابرجاست.

پیامک :5000291247
نظرات بینندگان
تعداد نظرات: ۱
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
0
0
احتمالا نیروهای مسلح هم فقط در رشته منچ تیم داری نمی کنند وگرنه تا جایی که تو اخبار خوندیم همه رشته ها تیم دارند.
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها