به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ April 2024 20
کد خبر: ۱۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵

حسین کعبی: آرزو می‌کنم نکونام جام را بلند کند

سمیرا شیرمردی
حسین کعبی به واسطه تجربه کردن بازی در جام ملت های آسیا و حضور در فوتبال باشگاهی امارات می تواند حرف های جالبی درباره دیدار ایران و امارات و سایر مسائل مرتبط با تیم ملی داشته باشد. کعبی در گفت و گو با ایران ورزشی از حمایت های جواد نکونام به هنگام حضورش در تیم ملی تشکر کرده و می گوید آرزو دارد که نکونام کاپ قهرمانی مسابقات آسیا 2015 را بالای سر ببرد.

 متن مصاحبه حسین کعبی را مرور کنید.

شما جزو نفراتی هستید که همیشه مسابقات فوتبال را دنبال می‌کنید. فکر می‌کنید جام ملت‌های آسیا در استرالیا چطور برگزار شده و تیم‌ها چطور بودند؟
 من با توجه به اینکه بازی‌ها را از روز اول تا الان پیگیری کردم، فکر می‌کنم تیم‌های قلدر و خیلی خوب، در این دوره زیاد است. تیم‌هایی که فوتبال بازی می‌کنند. این دوره جام ملت‌ها دیگر مثل قبل نیست. تیم‌ها پیشرفت کردند و در هر تیم می‌بینیم 5، 6 بازیکن کلیدی حضور دارند که همین مساله هم باعث شده تورنمنت سختی داشته باشیم.

بازی‌های ایران را چطور دیدید؟
 خب ما مقابل قطر یک کار سخت داشتیم و مقابل امارات هم کارمان سخت‌تر است.

یعنی فکر می‌کنید امارات می‌تواند برای ایران دردسرساز شود؟
 شک نکنید. این تیم جوان است و خیلی خوب فوتبال بازی می‌کند. قطر هم پیشرفت کرده و شاید بازیکن قطری کمی داشته باشد اما تیم خوبی شده. با این حال من فکر می‌کنم که تیم امارات پیشرفت بیشتری داشته. من بازی‌های اماراتی‌ها را خیلی دنبال می‌کنم. از لیگ گرفته تا تیم ملی. امارات بازیکنان خیلی خوبی دارد و تیم بی‌نظیری شده. من نمی‌گویم که مقابل امارات به مشکل می‌خوریم اما کار سختی داریم. در واقع برای بردن کار سختی داریم اما ما برنده خواهیم شد.

الان بازیکنانی مثل احمد خلیل و عمر عبدالرحمان خیلی خوب بازی می‌کنند...
 احمد خلیل و شماره 10 اماراتی‌ها بازیکنان خیلی خوبی هستند. البته به جز این نفرات، شماره 7 این تیم هم سرعتی و خیلی خوب است اما همین که تیم ما تا الان گل نخورده خیلی خوب است. این نشان می‌دهد تیم با برنامه پیش می‌رود. توقع مردم هم از تیم ایران این است که خیلی خوب نتیجه بگیرد. ما در این چند سال نتایج خیلی خوبی در آسیا نگرفتیم که این مساله باعث شده مردم از این تیم توقع زیادی داشته باشند که امیدوارم این تیم توقعات را برآورده کند.

شما باتوجه به اینکه بازی‌های امارات را پیگیری می‌کنید، نقاط ضعف و قوت این تیم را در چه می‌دانید؟

 شما اگر به بازی‌های امارات توجه کرده باشید می‌بینید که این تیم ضعف خاصی ندارد. فقط می‌توانم بگویم سمت راست و چپ تیم نمی‌توانند زیاد نفوذ کنند اما در کار تیمی هیچ ضعفی ندارند. امارات تیم خیلی خوبی است که خوب بازی می‌کند. توانایی بیش از 90 دقیقه را هم دارند. من بازی این تیم مقابل کاستاریکا را دیدم. واقعا خیلی خوب بازی کردند. اماراتی‌ها جوری کار می‌کردند که باورم نمی‌شد این تیم امارات است. باورم نمی‌شد اینقدر خوب بازی کنند. اینها نتیجه تلاش مربی اماراتی‌شان است. این مربی، اعتماد به نفس بازیکنان را خیلی بالا برد.

یعنی اگر مربی خارجی داشتند، اعتماد به نفس بازیکنان بالا نمی‌رفت؟
 خب، کشورهای عربی بازیکنان تنبلی دارند که مربیان خارجی نمی‌توانند این مساله را بپذیرند اما مربی اماراتی چون همزبان است و هم شرایط را می‌فهمد و به خوبی درک می‌کند با بازیکنان خوب کنار می‌آید. مثلا در ایران هم اگر مربی ایرانی بگذارند بازیکنان با جان و دل بیشتری کار می‌کنند چون همزبان هستند و درک بهتری نسبت به هم دارند. به هر حال امارات خیلی خوب شده و کارشان را جدی دنبال می‌کنند.

البته امکانات خوبی هم دارند.
 درست است اما ما هم می‌توانیم امکانات سخت‌افزاری لازم را داشته باشیم اما امارات و قطر در این مدت بازی‌های دوستانه‌ای انجام دادند که تیم ایران نمی‌توانست یک سوم آن را هم انجام دهد. به جز این، الان لیگ امارات در حال پیگیری است و دیروز (جمعه گذشته) خودم داشتم بازی النصر را می‌دیدم. این لیگ حرفه‌ای شده اما لیگ ما 50، 60 روز تعطیل است و تیم‌ها افت می‌کنند. به همین دلیل هم نه در لیگ و نه در آسیا نمی‌توانیم نتیجه مطلوب بگیریم. ان‌شاء‌ا... لیگ ما هم به معنای واقعی حرفه‌ای شود.

مشکل اینجاست که اگر لیگ تعطیل نشود، صدای باشگاه‌هایی که ملی‌پوش دارند، در می‌آید...
 این ضعف باشگاه‌ها نیست، ضعف فدراسیون فوتبال است. باورتان نمی‌شود دیروز که داشتم بازی را نگاه می‌کردم، دیدم ورزشگاه پر است. یعنی انگار نه انگار که ملی‌پوشان تیم‌ها نیستند. اگر فدراسیون فوتبال ایران هم تصمیم جدی بگیرد باشگاه‌ها نمی‌توانند نه بگویند. باشگاه‌ها در این سال‌ها مگر چه کار کرده‌اند؟ جوانگرایی در کدام تیم‌ها به وجود آمده؟ کدام تیم‌ها بازیکنانی ساختند که بتوانند به اروپا بروند و در آنجا بازی کنند. ما شاید قبلا در آسیا اول بودیم اما الان اینطور نیستیم.
الان که از تیم‌های زیادی عقب افتادیم.
 تیم ملی خدا را شکر دارد خوب بازی می‌کند. نمی‌توانم بگویم خیلی خوب اما خوب است. البته حریفان ایران در مرحله گروهی قدرتمند نبودند. به نظر من بازی‌های دور اول مثل بازی تدارکاتی بود که تیم ملی را آماده یک چهارم نهایی و نیمه نهایی می‌کند. به نظرم زشت است بگویم حریفان‌مان تیم‌های عربی بودند. کلا این گروه، گروه سختی برای ایران نیست. شاید امارات خوب شده و کمی دردسرساز شود اما در کل گروه سختی نداشتیم. ان‌شاء‌ا... به عنوان سرگروه صعود می‌کنیم و آماده بازی عراق یا ژاپن می‌شویم. همانطور که قبلا هم گفتم انتظار از این تیم خیلی زیاد است. تیم ملی دفاع خیلی خوبی دارد. سیدجلال (حسینی) و پورعلی‌گنجی خیلی خوب کار کردند و امیدوارم تا روز آخر گل نخوریم.

حسین کعبی: آرزو می کنم جواد جام را بلند کند

از پورعلی‌گنجی نام بردید. کارلوس کروش در بازی اول مقابل بحرین پورعلی‌گنجی و وریا غفوری را در ترکیب گذاشت و در بازی دوم هم سردار آزمون را به ترکیب اضافه کرد که این تغییرات نشان می‌دهد تیم ملی دارد کم‌کم به سمت جوانگرایی می‌رود...
 همه موافق جوانگرایی هستند. همه راضی و خوشحال هستند. به ضرس قاطع می‌گویم این 3 بازیکن جوان که کروش از آنها استفاده کرد هیچ مربی ایرانی از آنها استفاده نمی‌کرد. در واقع هیچ مربی ایرانی در چنین تورنمنت قوی و مهمی، آن هم در استرالیا چنین بازیکنانی را بازی نمی‌داد اما کروش مربی نترس و بزرگی است که به این جوان‌ها اعتماد کرد و البته بازیکنان هم جواب این اعتماد را به خوبی دادند. وریا غفوری در دفاع راست به نظر من خیلی خوب کار کرد. امیدوارم به سروش رفیعی هم میدان داده شود چون این 4 بازیکن جوان خیلی خوب هستند و آینده فوتبال ایران را می‌توانند بسازند.

البته جهانبخش را هم باید به این 4 نفر اضافه کرد.
 جهانبخش در لیگ هلند بازی می‌کند و دیگر پخته شده. من زمانی که جهانبخش در داماش بازی می‌کرد و جلویش بازی می‌کردم گفتم که او بازیکن بزرگی می‌شود. الان هم می‌بینید بازیکن بزرگی است. یکی از نشانه‌های بزرگی‌اش هم این است که حرفی نمی‌زند و با جان و دل کارش را انجام می‌دهد. نه اعتراضی به نیمکت‌نشینی دارد و نه حرفی می‌زند. او خیلی پخته است که بار نیمکت ذخیره‌ها را هم بالا برده. در واقع الان تیم ایران یک نیمکت ذخیره‌های قوی دارد که دست مربی را باز می‌گذارد تا از هر بازیکنی که خواست بازی بگیرد.

ظاهرا پورعلی‌گنجی به خاطر مصاحبه‌هایی که انجام داده از طرف کارلوس کروش برای حضور در تمرینات منع شده. شما فکر می‌کنید اگر کروش نخواهد در بازی بعدی از پورعلی‌گنجی استفاده کند، چه بازیکنی جایگزینش می‌شود؟
 به جز امیرحسین (صادقی) کسی در این پست نیست. به هر حال تصمیم مربی است و او تشخیص می‌دهد کدام بازیکن بازی کند اما پورعلی‌گنجی خیلی خوب کار کرد که امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

راستی، مهدی رجب‌زاده در مصاحبه‌ای که با ما داشت گفت فیصل خلیل به خاطر استفاده از جادو یک سال به زندان افتاد، از آن خبر دارید؟
برادر احمد خلیل را می‌گویید؟ چرا؟!

ظاهرا برای اسماعیل مطر جادو کرده بود که دیگر نتواند برای تیم ملی بازی کند، جادوگر هم موضوع را لو داد و این مساله باعث شد فیصل خلیل یک سال به زندان بیفتد...

 اگر مهدی (رجب‌زاده) گفته درست است چون او دوستان زیادی در امارات دارد. اماراتی‌ها هم همه کار می‌کنند و همه چیز از دست‌شان برمی‌آید.

پس تیم ملی باید مواظب این اتفاقات هم باشد.
 نتیجه بازی همیشه در زمین مشخص می‌شود. اگر به این جادوها بود مطمئن باشید الان بازیکنان زیادی از امارات به اروپا می‌رفتند و در تیم‌های بزرگ اروپایی بازی می‌کردند. من که این به این مسائل اعتقاد ندارم. جالب است که می‌گویند جادو تاریخ مصرف هم دارد. آخر چطور می‌شود تاریخ داشته باشد! من این چیزها را اصلا باور نمی‌کنم و جالب اینکه همه آنهایی که به این مسائل اعتقاد داشتند و دنبالش رفتند نابود شدند. من خودم با چشمان خودم می‌دیدم که بعضی از مربیان سر تمرین از این مسائل استفاده می‌کنند اما الان همه نابود شدند. یکی از بزرگان فوتبال‌مان هم به خاطر اینکه دوستش در این مسائل بود و از او کمک می‌گرفت نابود شد. اتفاقا دوست همین بازیکن بزرگ سابق رابطه نزدیکی هم با من داشت اما به خاطر اینکه متوجه شدم اهل این مسائل است کلا رابطه‌ام را با او قطع کردم. چون ترسیدم. من حتی آیفون خانه‌ام را به خاطر او قطع کردم و به سرایدار ساختمان گفتم اگر آمد و گفت چرا در را باز نمی‌کنند، بگو از اینجا رفتند. من مجبور بودم این کار را انجام بدهم، چون می‌دانم دوستی با این افراد عاقبت ندارد. جالب اینکه خود آن آقا هم نابود شده اما هنوز از این کار دست‌بردار نیست.

بگذریم، با کدامیک از بازیکنان امارات همبازی بودی؟
 همبازی نه، اما روبه‌روی احمد خلیل بازی کردم. البته او زمانی که در الاهلی بود و مقابل تیم ما بازی می‌کرد خیلی بچه بود و تازه وارد فوتبال شده بود. مقابل اسماعیل مطر هم بازی کردم...

اما اسماعیل مطر انگار دیگر در تیم ملی نیست.
 چرا در ذخیره‌هاست. به جز او گلرشان ماجد ناصر هم جلوی من بازی کرده. من بازیکنان تیم‌های عربی را خیلی خوب می‌شناسم و اتفاقا ارتباط نزدیکی با آنها دارم. مخصوصا با بازیکنان تیم بحرین زیاد در ارتباطم.

برای بحرینی‌ها هم کری می‌خواندی؟
 حیف است کری بخوانم. فوتبال ما خیلی قوی‌تر از تیم‌های عربی است که بخواهم برای آنها کری بخوانم. درست است که فوتبال حساب و کتاب ندارد اما در شأن ما نیست که بخواهیم برای تیم‌های درجه پایینی مثل تیم‌های عربی و بحرین کری بخوانم. اتفاقا برای فوت برادرم خیلی از بازیکنان بحرین زنگ زدند و تسلیت گفتند اما در مورد بازی با هیچکدام صحبت نکردم.

فکر می‌کنی تیم ایران می‌تواند در این دوره قهرمان شود؟
 ان‌شاء‌ا... که همین طور می‌شود. من واقعا و از ته قلبم دوست دارم تیم ایران قهرمان شود و جواد (نکونام) جام قهرمانی را بالای سر ببرد. جواد اتفاقات و افتخارات زیادی را تجربه کرده که امیدوارم قهرمانی جام ملت‌های آسیا هم نصیبش شود.

انگار خیلی با نکونام دوست هستی.
 خیلی سال است که با جواد رفیق هستم. او زمانی که من از شهرستان به تیم ملی رفتم تنها کسی بود که پشت من بود و کمکم می‌کرد. جواد خیلی بامعرفت است و واقعا آرزو می‌کنم او را با جام قهرمانی این دوره از رقابت‌ها ببینم.

حسین کعبی: آرزو می کنم جواد جام را بلند کند

 
پیامک :5000291247
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها