به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ April 2024 23
کد خبر: ۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲

حرف‌هاي جالب مسعود رضاييان در همايش مربيان

خوزستان اسپورت- خبرگزاری ایسکانیوز متن کامل سخنرانی مسعود رضائیان را منتشر کرده و خوزستان اسپورت با رعایت امانتداری اقدام به بازنشر صحبت های جالب مدیرعامل نفت مسجدسلیمان می کند.
مدیرعامل باشگاه نفت مسجدسلیمان در همایش آسیب‌شناسی مربیگری در فوتبال ایران سخنرانی جالبی در خصوص تفاوت مربیان ایرانی و خارجی داشت.

به گزارش خوزستان اسپورت و به نقل از خبرگزاری ایسکا نیوز، مسعود رضائیان مدیرعامل سابق فولاد خوزستان و مدیر فعلی باشگاه نفت مسجد سلیمان که سابقه استخدام بیشترین مربی خارجی را در میان مدیران فوتبال دارد، درباره آسیب‌های موجود در مربیگری فوتبال توضیحاتی ارائه داد.

رضائیان در این باره گفت: «در طول دوران مدیریت با تقریبا 60 سرمربی کار کرده‌ام که حدود شش نفر از آن‌ها خارجی و عمدتا کروات بوده‌اند. صحبت‌های من مسائل فنی نخواهد بود؛ چیزی که من تجربه کرده‌ام رفتارهای شخصی سرمربیان ایرانی و خارجی است.

او ادامه داد: «تعریف‌های زیادی از مشکل داریم. مهمترین آن این است است که آن چیزی که نباید باشد هست و آن چیزی که باید باشد و نیست. البته تعریف فاصله بین وضعیت موجود و وضعیت مورنظر برای ما عام‌ترین تعریف است. ایده‌آل‌گرایی ما را از هدف دور می‌کند و بهتر است اهداف کوتاه مدت باشد تا نیروی انسانی و امکانات رسیدن به آن را داشته باشیم.»

مدیرعامل نفت مسجد سلیمان تاکید کرد: «تغییرات پیاپی و بی‌ثباتی بزرگترین مشکل مربیگیری در فوتبال ایران است. در نیم فصل فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، از بین 16 سرمربی فقط دو نفر از آن‌ها فصل گذشته هم در همین تیم بوده‌اند که رقمی نزدیک به 87.5 درصد تغییر را نشان می‌دهد. با چنین نرخ تغییری مشخص است ثبات خیلی کمی داشته‌ایم. با نگاهی به رقابت‌های همین فصل بدون در نظر گرفتن فصل گذشته هم نرخ تقریبا 50 درصدی تغییرات را داشته‌ایم. نتیجه تغییرات زیاد در کادرفنی تیم‌های فولاد در زمانی که بنده در آنجا حضور داشتم این بود که تیم سقوط کرد.»

رضائیان با اشاره به  همکاری خانواده فوتبال در ایران گفت: «همه ارکان فوتبال ایران مثل چرخ‌دنده‌های یک ساعت ممکن است با هم اصطکاک داشته‌ باشند اما در نهایت باعث پیش رفتن فوتبال می‌شود. ممکن است در این سیستم خوب کار نکنیم و باعث شود محصول تولیدی ما خوب نباشد.»

او ادامه داد: «دلایل بروز مشکل را پدیده نتیجه‌گرایی در فوتبال ایران می‌دانم. آن چنان تحت فشار هستیم که نه فرصت داریم و نه اجازه کار پایه‌ای ار نداریم. البته در بعضی موارد حتی با نتیجه خوب هم مدیر و مربی تغییر داده می‌شود اما معمولا بهانه نتیجه‌گرایی است.»

مدیرعامل سابق فولاد خوزستان تاکید کرد: «عدم وجود یک سیستم حقوقی حمایتی باعث تغییرات زیاد هم می‌شود. اگر سیستمی وجود داشت که مدیر برای تغییر سرمربی مجبور بود تبعات آن را ببیند، میل او کمتر می‌شد. در فوتبال ما تصمیمی گرفته می‌شود، اگر سرمربی خارجی باشد همانطور که او می‌خواهد انجام می‌شود و با مربی ایرانی توافق می‌کنند و او را عوض می‌کنند.»

رضائیان افزود: «یک دلیل دیگر این تغییرات فشارهای بیرونی و به خصوص از طرف تماشاگران است. بعضی اوقات متاسفانه رسانه‌ها هم در جابجایی افراد نه به دلیل منافع مالی بلکه به دلیل خروج از رکود خبری کمک می‌کنند. رسانه‌ها همیشه دنبال تولید خبر هستند و خبرهای ساده به درد آن‌ها نمی‌خورد.»

مدیرعامل نفت مسجد سلیمان  با اشاره به مشکلات مالی باشگاه‌ها در انتخاب مربی‌ها ادامه داد: «یکی دیگر از دلایل جابجایی‌های زیاد تصمیم خود سرمربی به دلیل مشکلات مالی است. درحال حاضر خود من و سرمربی تیم به دلیل فشارهای مالی دچار استرس هستیم. با همین استعفا برای مدیر یا مربی بعضی‌ها خود را قربانی می‌کنند تا به اهدافشان برسند.»

رضائیان تاکید کرد: «استان خوزستان درحال حاضر 63 سرمربی دارای مدرک A آسیا هستند و این حجم از مربی‌ها نمی‌توانند کار داشته باشند چراکه در همین خوزستان فقط شش تیم در لیگ برتر و دسته اول وجود دارد. همین کنار ماندن و رقابت‌ها باعث می‌شود کسی که سرکار است، جبهه‌ای علیه خود از طرف کسانی که بیرون هستند ببیند. سیستم مثل دانشگاهی شده که بدون در نظر گرفتن ظرفیت افراد آن‌ها را آموزش می‌دهد و این شرایط را به وجود می‌آورد.»

مدیرعامل نفت مسجد سلیمان همچنین درباره بحث استعداد یابی ادامه داد: «یک مربی خارجی وقتی وارد می‌شود ممکن است نداند یک پیروزی چقدر می‌تواند از نظر سیاسی و اجتماعی را برای یک تیم درک کند اما سرمربی ایرانی این را می‌تواند درک کند و این احتمالا رمز موفقیت و مهمترین برتری مربی ایران به خارجی است. مربی ایرانی همه تیم‌ها و بازیکنان ایران را می‌داند و استعدادهای فوتبال را می‌شناسد. ما استعدادیاب حرفه‌ای نداریم و معمولا خود سرمربی یا خودش یا از طریق کسانی که می‌شناسد کار استعدادیابی را انجام می‌دهد.»

او تاکید کرد: «برتری دیگر مربی ایرانی نسبت به مربی خارجی این است که درک بهتری نسبت به مسائل اقتصادی باشگاه دارد. مربی ایرانی در مذاکره با بازیکن‌ها هم نقش اصلی را خواهد داشت و با محیط پیرامون تیم ارتباط بسیار خوبی خواهد داشت. مربی ایرانی معمولا در بدترین شرایط هم پای تیم می‌ماند اما مربی خارجی اینطور نیست.هرچند ممکن است مربی ایرانی هم باشد که اخلاق را رعایت نکند اما 95 درصد، اخلاق سرلوحه مربی ایرانی بوده است.مربی ایرانی در هرجا و زمانی در دسترس است اما مربی خارجی ممکن است جایی باشد که چند هفته در دسترس نباشد.مربی‌های ایران توقعات منطقی‌تری دارند.»

رضائیان ادامه داد: «مربی ایرانی احتمال جذب حامی مالی را بیشتر می‌کند و می‌تواند با استفاده از روابط خدماتی که باشگاه می‌گیرد را بهتر کند. با حضور مربی ایرانی دیدارهای دوستانه بهتر و بیشتری خواهیم داشت.مهمترین نقطه ضعف مربی‌های ایرانی، مقاومت مقابل تغییرات است.»

مدیرعامل سابق فولاد خوزستان در توضیح نقاط ضعف مربیان ایرانی گفت: «پرهیز از کار گروهی و تکیه بر کار فردی یکی دیگر از نقاط ضعف مربی ایرانی است. معمولا همکاران ایرانی معمولا جوری کار می‌کنند که در نهایت خودشان تصمیم نهایی را بگیرند.عدم پاسخگویی را هم می‌توان یکی از نقاط ضعف مربیان ایرانی دانست. همه در فوتبال باید پاسخگو باشند.بعضی اوقات مربیان ایرانی دوست دارند نقش‌های دیگری را هم در تیم داشته باشند.»

او ادامه داد: «اعتقاد نداشتن به نقش روانشناس ورزشی، باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. البته درحال حاضر بازیکن فقط حرف مربی را گوش می‌دهد اما باید آن‌ها را عادت داد.»

رضائیان افزود: «تمکین و توصیه‌پذیری را هم باید یکی دیگر از ضعف‌های مربی ایرانی دانست. بعضی از سرمربی‌ها دوست دارند برای ماندن در یک پست اینکار را انجام بدهند.با حضور مربی ایرانی فشار تماگر روی تیم بیشتر خواهد شد و احتمال جذب بازیکنان توصیه‌ای بیشتر می‌شود.»

مدیرعامل نفت مسجد سلیمان در پایان تاکید کرد: «یکی از پیشنهادهای من این است که باشگاه‌های بدون تمکن مالی اجازه حضور در لیگ برتر و دسته اول را نداشته باشند تا شاهد ثبات بیشتری در عرصه مدیریت باشیم.»

 
پیامک :5000291247
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها