به سایت خبری ورزش خوزستان خوش آمدید

      
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ March 2024 29
کد خبر: ۱۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۰

جدول/عملکرد بازیکنان خارجی در لیگ پانزدهم

عملکرد بازیکنان خارجی در لیگ پانزدهم

خوزستان اسپورت- انتظار این است که وقتی یک بازیکن خارجی به تیمی اضافه می‌شود از بازیکنان هم پست خود بهتر باشد. در واقع دلیل این کار پوشش دادن نقاط ضعف تیم با بازیکنی است که در فوتبال ما هم‌سطح او نیست.

به گزارش خوزستان اسپورت و به نقل از ایران ورزشی، نمونه‌هایی از بازیکنان خارجی را در ایران داشتیم که عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند اما کم نبودند خارجی‌هایی که بیشتر توریست بودند تا فوتبالیست. ما از هیچ بازیکن خاصی نام نمی‌بریم چون جدول زیر گویای همه چیز است البته امروز اگر از بعضی مربیان دلیل کم بازی کردن برخی از بازیکنان خارجی را بپرسیم دلایلی مثل مصدومیت، محرومیت و... را مطرح می‌کنند.

در سال‌های نه چندان دور شاهد بودیم بازیکنانی به فوتبال ما می‌آمدند که تعداد حضورشان در زمین بسیار بسیار کم بود. در عوض یا پولشان را می‌گرفتند یا به فیفا شکایت می‌کردند اما کم‌ کم اعتراض‌ها به جذب این مدل بازیکنان مطرح شد و دیدیم که در مقطعی خارجی‌های خوب به فوتبال ما اضافه شدند.

در این میان تعداد اندکی هم که به لحاظ فنی کیفیت لازم را نداشتند در ترکیب قرار می‌گرفتند تا سرمربی آن تیم نشان دهد که خریدش برای نیمکت نبوده است. البته این نوع بازیکنان تعدادشان کم بود.  در نیم فصل اول لیگ پانزدهم، 33 بازیکن خارجی برای 16 تیم به میدان رفتند که تعدادی از آنها به هفته 15 نرسیده قراردادشان فسخ شد.

6 دروازه‌بان، 48 گل خورده
در نیم فصل اول 233 توپ از خط دروازه‌ها گذشت. در واقع حاصل 120 بازی و 10800 دقیقه تلاش بازیکنان همین تعداد گل بود. از میان دروازه‌بان‌هایی که شانس ایستادن درون دروازه تیمشان را داشته‌اند، 6 نفرشان خارجی بودند. فرناندو خسوس (استقلال خوزستان)، ایگور ننزیچ (راه‌آهن)، گئورگی گئورگی‌اف (گسترش فولاد)، سرگئی پاشنکو (ملوان)، راتکو جکوویچ (سایپا) و لوییس فرناندو (استقلال اهواز)؛ این 6 دروازه‌بان در مجموع 48 گل دریافت کرده‌اند یعنی حدود 6/20 درصد تمام گل‌های نیم فصل. اما در میان این 6 نفر عملکرد خسوس فوق‌العاده بود. او در 15 بازی حضوری ثابت داشت و فقط 4 گل دریافت کرد. در نقطه مقابل ننزیچ گلر راه‌آهن در 14 بازی 19 گل خورد. حالا باید دید در ادامه فصل تعداد بازی‌های‌شان به چه عددی می‌رسد.

27 بازیکن، 20303 دقیقه، 19 گل!
27 بازیکن هم دروازه‌بان نبودند. آنها در همه پست‌ها پراکندگی داشتند. از مدافع و هافبک گرفته تا مهاجم. طبیعی است که از مدافعان نباید انتظار گلزنی داشت اما این دلیل نمی‌شود که آنها در 15 بازی گل نزنند. به هر حال این 27 بازیکن، در مجموع 20303 دقیقه در زمین حضور داشتند که 19 گل از 233 گل نیم فصل اول سهم آنها است. یعنی 15/8 درصد گل‌ها. از زاویه دیگر بخواهیم نگاه کنیم اینکه 20303 دقیقه بیش از 225 بازی خواهد شد. یعنی نزدیک به تمام بازی‌های فصل!

در میان این خارجی‌ها و بخصوص مهاجمان، عملکرد بنگستون (پرسپولیس) و نانگ (نفت تهران) هر کدام با 4 گل زده بهتر از بقیه است. بنگستون این 4 گل را در 365 دقیقه زده به عبارتی هر 91 دقیقه یک گل. اما نانگ در 813 دقیقه 4 گل زده است. یعنی هر 203 دقیقه یک گل.

37 اخطار و 2 اخراجی
از 33 بازیکن خارجی که در نیم فصل اول برای تیم‌های‌شان بازی کردند 11 بازیکن اخطار نگرفتند اما 22 بازیکن دیگر در مجموع 37 مرتبه از داور کارت زرد دریافت کردند که ایگور پراهیچ (پدیده) با 4 اخطار پرکارت‌ترین بازیکن بود. بعد از او موسی کولی بالی (استقلال خوزستان)، آگوستین سزار (تراکتورسازی تبریز) و مگنو باتیستا (گسترش فولاد تبریز) هر کدام 3 کارت زرد گرفتند. دو بازیکن اخراجی هم داشتیم. ایگور ننزیچ دروازه‌بان راه‌آهن در دقیقه 2+45 بازی هفتم با استقلال و میلان یووانوویچ بازیکن سیاه‌جامگان در دقیقه 3+90 بازی سوم با نفت تهران با کارت قرمز داور از زمین اخراج شدند.

جـــــدا شده‌هـــــا
از 33 بازیکن خارجی در جدول زیر، 6 نفرشان در ابتدای راه یا پایان نیم فصل جدا شدند. بعضی از آنها عملکرد قابل دفاعی داشتند و تعدادی هم اصلاً مشخص نشد چرا جذب شدند.

پاشنکو دروازه‌بان ملوان، غیر از یکی دو بازی که اشتباهات فاحشی داشت در بقیه بازی‌ها یکی از مردان کلیدی حمید استیلی بود اما او به دلیل وصول نشدن مطالباتش از تیم جدا شد. پاشنکو در 11 بازی، 7 گل دریافت کرده بود. با حضور امیر قلعه‌نویی در تراکتورسازی یک بازیکن خارجی این تیم هم قراردادش را فسخ کرد؛ حمزه یونس که در 12 بازی 3 گل زده بود.

استقلال تهران هم از این قاعده مستثنی نبود. ریوالدو دسوزا بعد از 4 هفته و 3 بازی که مجموعا 81 دقیقه شد هم از جمع آبی‌های پایتخت جدا شد اما جاسم کرار که مثل همیشه با سر و صدای زیاد به استقلال آمد و مظلومی وعده یک کرار جاسم متفاوت را داده بود بیشتر مصدوم بود یا قهر می‌کرد و به زادگاهش می‌رفت. او که گفته می‌شد پلی‌میکر و بازیساز این تیم در لیگ پانزدهم است کارآیی خوبی نداشت. او در 6 بازی به میدان رفت و 283 دقیقه مجموع دقایق حضورش در زمین بود.

فرهاد کاظمی هم وقتی به سیاه‌جامگان رفت، داسیلوا را نخواست. این برزیلی در 7 بازی و 379 دقیقه حضورش در زمین کار خاصی برای تیم مشهدی نکرد اما حکایت میلان یووانوویچ که از پدیده به سیاه‌جامگان انتقال پیدا کرد هم در نوع خود جالب بود. این بازیکن بعد از هفته هفتم تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفت. او فقط 4 بار به زمین رفت که یک بار هم اخراج شد.


عملکرد بازیکنان خارجی در لیگ پانزدهم

پیامک :5000291247
  • پربیننده ترین ها
  • پربحث ترین ها